Solaris zdobywa Chełm. Pokonując Autosan przerywa monopol … Mercedesa
14 maja Miasto Chełm poinformowało o wyborze najkorzystniejszego oferty w przetargu na zakup 6 szt. nowych autobusów typu MIDI z napędem spalinowym.
Zamówienie obejmuje też opcję zakupu kolejnych dwóch identycznych autobusów. Wybrany producent - czyli spółka Solaris Bus & Coach - będzie miał czas do 3 grudnia na dostawę pojazdów. O tym postepowaniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Dodajmy, że aktualnie flota Chełmskich Linii Autobusowych liczy ok 35 autobusów, z czego 34 szt. to pojazdy marki Mercedes-Benz plus jedna Setra. Tym samym lubelska twierdza Mercedesa padła..
KRYTERIA OCENY OFERT
Na początek omówienie kryteriów na podstawie których Chełm wybrał najkorzystniejszą ofertę. To: cena (60%), gwarancja i parametry techniczne (40%).
Wśród kryteriów pozacenowych Chełm przyznał najwięcej punktów za:
- gwarancję minimum 60 miesięcy – 12 pkt,
- najniższe spalanie według SORT2 – 9 pkt,
- moc silnika minimum 175 kW – 7 pkt,
- liczba miejsc siedzących 25 i więcej – 7 pkt,
- szyba czołowa dzielona w osi pojazdu – 5 pkt.
DWIE OFERTY
Teraz na tle tych kryteriów czas przedstawić złożone dzisiaj dwie oferty. Obie złożyli polscy producenci:
- Solaris na kwotę 7.002.144 PLN brutto / 5.692.800 PLN netto za 6 szt. autobusów Solaris Urbino 8,9 LE, co daje jednostkową cenę tego modelu na poziomie 948.800 PLN netto. Oferta zawiera koszt: a) autoryzacji serwisu: 42 000,00 zł / b) promocji: 2 000,00 zł. Z kolei łączna cena zamówienia z opcją to 9.336.192 PLN brutto (za 8 szt. autobusów Solaris Urbino 8,9 LE)
- Autosan na kwotę 6.560.820 PLN brutto / 5.334.000 PLN netto za 6 szt. autobusów Sancity 9 LE, co daje jednostkową cenę tego modelu na poziomie 889.000 PLN netto. Oferta zawiera koszt: a) autoryzacji serwisu: 72 785,00 zł, b) promocji: 7 380,00 zł. Z kolei łączna cena zamówienia z opcją to 8 747 760,00 zł brutto (za 8 szt. autobusów Sancity 9 LE).
Autobusowy budżet zamawiającego wynosi 7.088.403,40 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty się w nim zmieściły. Początkowo wydawało się, że to sanocki producent wygra to zamówienie niższą ceną, ale Solaris „dogonił” Autosana w kryteriach
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- najniższe spalanie według SORT2
- moc silnika minimum 175 kW
- liczba miejsc siedzących 25 i więcej
A potem „dobił” dłuższą gwarancją. Ostatecznie spółka Solaris Bus & Coach zdobyła 83,87 pkt i o 8,94 pkt wyprzedziła Autosan. To oznacza pewne zwycięstwo.
JAKIE AUTOBUSY DLA CHEŁMA?
Sześć autobusów MIDI ma mieć długość od 8,4 do 9,5 m, a wysokość max. 3,20 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 320 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Pojazdy będą napędzane silnikiem o mocy co najmniej 150 kW i pojemności skokowej od 4 do 7 dm3.
Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Ma być wyposażona m.in. w gniazdo USB, uchwyt na napoje, wieszak.
Z kolei siedzenia pasażerskie mają być wykonane z tworzywa sztucznego lub ze stali. Będą to siedzenia „twarde” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. W przestrzeni pasażerskiej – na przednim nadkolu znajdzie się półka na bagaż. Do dyspozycji pasażerów będą także 2 gniazda USB. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy. System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie matrycy LCD o wielkości ekranu minimum 21 cali. Tablica ma pokazywać numer linii, przystanek docelowy, przebieg trasy, informację o bieżącym przystanku.