Solaris zapowiada premierę Urbino 18 hydrogen! Na rok 2022
24 czerwca, podczas Kongresu IGKM w Warszawie, Solaris zapowiedział, że w przyszłym roku zostanie pokazany pierwszy przegubowy autobus tej marki z napędem na ogniwa paliwowe.
To odpowiedź wielkopolskiego producenta na rosnącą popularność wodorowych konstrukcji w Europie.
Przegubowa wersja
Solaris Urbino 12 hydrogen zadebiutował dwa lata temu - podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego 2019 w Sztokholmie. W przyszłym roku ma dołączyć do niego przegubowa wersja Urbino 18 hydrogen, która zapoczątkuje rozwój zapewne znacznie szerszej serii (już wcześniej firma mówiła o możliwej opcji Urbino 24 hydrogen).
Przypomnijmy, że pierwsze doświadczenia w zakresie wodorowych napędów producent z Bolechowa zebrał właśnie na bazie konstrukcji przegubowych. Były to pojazdy:
- Solaris Urbino 18,75 electric dla Hochbahn Hamburg, gdzie ogniwa paliwowe służą jako „range extender”, dzięki czemu tego typu pojazd pokonuje ok. 300 km na linii 109. Ich układ napędowy opracowała firma Vossloh Kieppe, ogniwa paliwowe 85 kW dostarczył Ballard, a zastosowane baterie to Solaris High Energy o pojemności 120 kWh
- Solaris Trollino 18,75 electric dla Rygi, gdzie ogniwa paliwowe służą także jako „range extender”, dzięki czemu tego typu pojazdy pokonują poza trakcję nawet do 100 km. Ich układ napędowy opracowała firma Medcom, ogniwa paliwowe 85 kW dostarczył Ballard, a zastosowane bateria to Solaris High Power.
Spodziewamy się, że Urbino 18 hydrogen Solaris zastosowuje sprawdzone rozwiązania z Urbino 12 hydrogen, czyli m.in. ogniwa paliwowe Ballard (w wersji 12-metrowej o mocy 70 kW), oś napędową z elektrycznymi silnikami w piastach od ZF oraz baterie Solaris High Power. Niezbędny do zasilania autobusu wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wodorowy impet
Autobusy wodorowe nie są tylko opowieścią przyszłości – już teraz na europejskich drogach jeżdżą pierwsze modele Urbino 12 hydrogen, a kilkadziesiąt kolejnych zamówili już przewoźnicy z Niemiec, Włoch, Austrii czy Holandii. Według prognoz rynkowych do 2030 roku autobusy napędzane energią z wodoru będą stanowić istotną część autobusowej floty w Europie.
Jak poinformował na spotkaniu Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej pełnomocnik zarządu ds. rozwoju e-mobilności Mateusz Figaszewski, aktualny portfel zamówień i zrealizowanych kontraktów Solarisa w zakresie wodorowych autobusów błyskawicznie rośnie. To:
- 2 szt. Urbino 12 hydrogen dla Sandviken (Szwecja)
- 10 szt. Trollino 18 dla Rygi – jako "range extender" w trolejbusach (Estonia)
- 20 szt. Urbino 12 hydrogen dla Connexxion (Holandia)
- 25 szt. Urbino 12 hydrogen dla Kolonii i Wuppertal (Niemcy)
- 13 szt. Urbino 12 hydrogen dla In-der-City-Bus Frankfurt (Niemcy)
- 2 szt. Urbino 18 dla Hamburga – jako "range extender" w elektrobusach (Niemcy)
- 12 szt. Urbino 12 hydrogen dla Bolzano (Włochy)
- do 40 szt. Urbino hydrogen w ramach umowy ramowej dla Postbus Austria)
Razem to ok. 124 autobusów z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Imponujące!
-„Miasta są odpowiedzialne za 60% emisji CO2, zatem to niezwykle ważne, by technologie wykorzystywane w każdym obszarze ich funkcjonowania przechodziły na „zieloną stronę”, w tym także transport publiczny. Jesteśmy dumni, że oferowane przez nas produkty przyczyniają się do tej ekologicznej transformacji i mają realny wpływ na poprawę komfortu życia mieszkańców. Z satysfakcją także obserwuję coraz większe zainteresowanie autobusami wodorowymi, które są doskonałym uzupełnieniem naszego emobilnego portfolio” – komentuje ten sukces Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o.