Solaris z życzeniami i podsumowaniem roku 2019 [FILM]
Podczas grudniowego, świątecznego spotkania z mediami firma Solaris Bus&Coach potwierdziła osiągniecie zakładanego poziomu produkcyjnego na tenroku, czyli ponad 1400 szt. autobusów i trolejbusów.
W tym roku aż 47% z nich stanowiły pojazdy z alternatywnyminapędami, czyli hybrydy, gazowce, elektrobusy i trolejbusy. Dlatego grudniowe spotkaniezdominował temat elektromobilności, na którym to polu nasz kraj może pochwalić się całkiemniezłą pozycją.
-„Polska ma obecnie 5 miejsce w Europie pod względem liczbyautobusów elektrycznych w miastach, a Warszawa rozpisała jeden z największychprzetargów europejskich na 130 e-busów – mówił Mateusz Figaszewski, pełnomocnikzarządu ds. elektromobilności i PR w Solarisie . – Do polskich miast już dostarczono155 e-busów, a 250 sztuk czeka na realizację. Wśród tych wszystkichzamówień ponad 75% stanowią autobusy elektryczne Solarisa, które napędzają polskąelektromobilność. Na 33 polskie miasta, które zdecydowały się zainwestować w e-busy aż 23 miasta wybrały autobusy marki Solaris.”
Europejska moc
Tak dobre wyniki w Polsce są odzwierciedleniem świetnejpozycji Solarisa w Europie.
-„W naszym portfelu znajduje się niemal 800 e-busów– zakontraktowanych i dostarczonych do klientów w 76 miastach w 18 krajach. Tymsamym nasze elektrobusy mają już ponad 25 mln elektrycznych kilometrów naliczniku i to przejechanych w różnych warunkach klimatycznych – podkreślił podczas spotkania wiceprezeszarządu Solarisa, Petros Spinaris.
Przypomnimy, że tylko w 2019 roku Solaris zdobył trzyogromne zamówienia na dostawy autobusów elektrycznych do Berlina (BVG),Mediolanu (ATM) i Warszawy (MZA). To oznacza nawet 470 e-pojazdów i to tylko do tych trzech metropolii. Dodatkowo producentzakontraktował kolejne 90 autobusów elektrycznych, które pojadą do innycheuropejskich miast. Aż 25% zamówień na elektrobusy rozpisanych w 2019 roku przezeuropejskich przewoźników trafiło w ręce polskiego producenta. Tym samympolska firma wysunęła się na prowadzenie pod względem zdobytych kontraktów na elektrobusy.
Zdaniem Solarisa, europejska flota liczy dziś około 3500autobusów elektrycznych, ale raptem 5 lat temu liczba ta wynosiła tylko 240pojazdów. To wzrost niemal 15-krotny! Z pewnością do rosnącego zapotrzebowaniana bezemisyjne pojazdy przyczynia się polityka Unii Europejskiej. ParlamentEuropejski pod koniec roku 2018 postawił przed sobą cel, aby w 2025 roku aż 50%nowych autobusów miejskich stanowiły elektrobusy, w 2030 zaś udział tenpowinien wzrosnąć do aż 75%.
Zielona oferta
Elektromobilny kierunek Solarisa widać wyraźnie w zakresienowych produktów, która firma wprowadza na rynek. Wszystkie te nowinki zostały zebrane na najważniejszejwystawie w tym roku, czyli Busworld 2019 w Brukseli, gdzie obok siebiestanęły następujące modele: Urbino 18 electric – elektryczny autobus przegubowyz bateriami nowej generacji; Urbino 12 hydrogen – autobus wodorowynajnowszej generacji i Solaris Trollino24 – dwuprzegubowa platforma dla bezemisyjnych pojazdów komunikacjimiejskiej.
Do tego Solaris pokazał nowinki w zakresie komponentów, czyli przede wszystkim baterienowej generacji Solaris High Energy+, które wyróżniają się bardzo wysokągęstością energii, dzięki czemu autobus będzie w stanie bez problemu pokonać200 km na jednym ładowaniu, niezależnie od warunków drogowych i klimatycznych.
Ponadto zobaczyliśmy system inicjujący automatycznehamowanie CMS (Collision Mitigation System), elektroniczne lusterka boczne, klimatyzacjęz pompą ciepła i falownik trakcyjny w pojeździe, który został wykonany wnowatorskiej technologii SiC.
Nowości 2020
A to nie koniec nowości. Na rok 2020 Solaris zapowiada kolejne dwienowinki – tym razem w zakresie gamy autobusów z napędem elektrycznym, które mają zagęścićdotychczasową ofertę. Aktualnie stanowią ją cztery eletrobusy:
-
Urbino 8,9LE Electric
-
Urbino 12 Electric
-
Urbino 18 Electric
-
Urbino 24 Electric
Cel Solarisa na przyszłość jest jeden: sprostować nowym oczekiwaniom ze strony klientówi tym samym umocnić swoją pozycję na europejskim rynku.
Nowinki produktowe będzie możnazobaczyć na jednej z kilku wystaw, gdzie w przyszłym roku będzie obecny Solaris.To:
-
Transports Publics w Paryżu / 16-18.06.2020
-
InnoTrans w Berlinie / 22-25.09.2020
-
TRANSEXPO w Kielcach / 21-23.09.2020
-
IBE w Rimini / 22-24.10.2020
-
Czechbus w Pradze / 24 – 26.11.2020
Zapowiada się pracowity rok… Szczególnie jesienią. Z drugiej strony to kalendarium pokazuje, że najprawdopodobniej – czyli podobniejak w 2018 roku – Solaris nie będzie obecny na wystawie IAA w Hanowerze. O tychwszystkich planach i podsumowaniach opowiedział nam rzecznik prasowy Solarisa MateuszFigaszewski, który jednocześnie przekazał w imieniu autobusowego producenta życzeniaświąteczne.
Zobaczcie to na filmie:
{https://vimeo.com/381311471}
„