Solaris z zamówieniami na ponad 100 wodorowych autobusów [FILM]
7 października – podczas #SolarisTalks 2021 – wielkopolski producent podsumował swoje dokonania w zakresie technologii wodorowej.
Jednocześnie Solaris zapowiedział na rok 2022 r. wprowadzenie do produkcji kolejnego autobusu na ogniwa paliwowe – Urbino 18 hydrogen w wersji przegubowej.
100 wodorowców
W ostatnich latach możemy obserwować gigantyczny postęp w dziedzinie wykorzystania wodoru w transporcie, a zgodnie ze wszystkimi prognozami to paliwo odegra bezprecedensową rolę w procesie dekarbonizacji naszych miast. I nie tylko. Dynamika zmian jest tu naprawdę imponująca. O ile w 2020 r. udział pojazdów wodorowych w europejskiej flocie był minimalny (400 szt., czyli ok. 2%), tak w 2025 r. ten wskaźnik ma wynosić już 7%, a w 2030 r. – 13%. Podobnie szybko rośnie liczba stacji H2. Obecnie mamy ich na naszym kontynencie ok. 2000 (z czego 99 zlokalizowanych jest w Niemczech), a 107 jest w trakcie budowy. W Polsce pierwsza stacja ma powstać w przyszłym roku w Koninie.
Solaris przypomniał, że technologią wodorową zajmuje się już 10 lat, a w 2014 roku dostarczył do Hamburga pierwsze autobusy przegubowe z napędem wodorowym. W 2018 roku przekazano 10 trolejbusów z wodorowym range extenderem do Rygi. Przełom nastąpił w 2019 r., kiedy firma pokazała pierwszy, nowatorski 12-metrowy autobus wodorowy – Urbino 12 hydrogen. Do dzisiaj ten pojazd został sprzedany w ponad 100 egzemplarzach do 6 krajów - Austrii, Czech, Niderlandów, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch (podczas #SolarisTalks 2021 jest mowa o pięciu, ale szóstym są Czechy dzięki najnowszemu kontraktowi z Usti nad Labem). Największe zamówienia to:
- 12 szt. dla Bolzano
- 25 szt. dla Wuppertal
- 10 szt. dla Kolonii
- 20 szt. dla Connection
- 20 szt. dla Ustii nad Labem
Razem 106 szt. + 20 szt. wcześniejszych egzemplarzy z wodorowymi ekstenderami (Ryga + Hanburg).
O rozwoju technologii wodorowej podczas #SolarisTalks 2021 mówili m.in. Katarzyna Morska, kierownik sprzedaży na Niemcy i Austrię oraz Romuald Witkowski, zastępca dyrektora ds. zarządzania projektami. Zobaczcie to na filmie:
Urbino 18 hydrogen
Z kolei wprowadzenie do produkcji kolejnego autobusu na ogniwa paliwowe – Urbino 18 hydrogen w wersji przegubowej – zapowiedział Paweł Mańkowski, lider zespołu Technologii Wodorowych. Jego zdaniem to konieczny krok w rozwoju rynku H2 w Europie, który już jest gotowy na kolejny, tym razem większy autobus.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co ważne – w tym pojeździe Solaris zastosowuje najnowszą technologię i będzie to pierwszy model z … No właśnie tego nie wiemy, bo w tym momencie Paweł Mańkowski zakończył swoją ciekawą prezentację. Można się tylko domyślać, co „autor miał na myśli”. Naszym zdaniem chodzi o nowy system ogniw paliwowych, który pozwoliłby uniezależnić się od dotychczasowego monopolisty w tym zakresie – czyli kanadyjskiej firmy Ballard. To byłby dobry ruch i to w kontekście całej Europy. Zobaczymy czy to prawda.
Przypomnijmy na koniec to, co już wiemy o technologii wodorowej w autobusie Solaris Urbino 12 hydrogen. Umożliwia ona maksymalnie ekologiczną jazdę – dzięki zasilaniu energią pochodzącą z ogniwa paliwowego (o mocy 70 kW) jedynymi produktami ubocznymi zachodzącej tam reakcji chemicznej są ciepło oraz para wodna. Energia elektryczna powstająca w procesie odwróconej elektrolizy wody jest następnie przekazywana bezpośrednio do układu napędowego, którym jest oś z elektrycznymi silnikami.
Niezbędny do zasilania autobusu wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach. Zasięg pojazdu na pojedynczym tankowaniu to aż 350 km. Dzięki wykorzystaniu zbiorników wodoru typu 4, inżynierom z Biura Technicznego Solarisa udało się zredukować ich masę o około 20% w stosunku do poprzedniego modelu. Zestaw kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu pozwoli zmagazynować 36,8 kg wodoru. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowany jest zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń: zawór elektromagnetyczny, zawór awaryjny aktywowany w przypadku podwyższonej temperatury oraz zawór przeciążeniowy odcinający wypływ wodoru w przypadku rozszczelnienia układu.
Pojazd posiada małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Jest też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in.