Solaris z używanymi elektrobusami w punkt w Krakowie
25 września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło w ponowionym przetargu na zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanych energią elektryczną.
Przypomnijmy, że pierwszym podejściu – o którym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ – MPK Kraków otrzymało jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć do Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 Electric w cenie 2.425.600 PLN netto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.212.800 PLN netto. Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie 72.400 PLN netto oraz 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-ce gwarancji na ładowarkę.
Łącznie oferta opiewała na sumę 3.072.540 PLN brutto / 2.498.000 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego wynosił 3.075.000 PLN brutto, czyli w zasadzie powinno być po temacie, ale …. oferta została odrzucona z przyczyn formalnych, a cała zamówienie anulowane z powodu braku ważnych ofert.
Powtórka, czyli deja vu
Za drugim podejściem MPK Kraków też otrzymało jedną ofertę – również od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć do Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 Electric w cenie 2.498.000,00 zł netto / 3.072.540,00 zł brutto. Tym razem jednak jednostkowa u18 electric wynosi 1.204.188 PLN netto, czyli jest o 8 412 PLN netto … niższa niż ostatnio.
Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie 89 624 PLN netto (czyli o 17 224 PLN netto drożej niż ostatnio) plus 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-ce gwarancji na ładowarkę.
Z kolei budżet zamawiającego ponownie wynosił 3.075.000 PLN brutto. Czyli tym razem chyba jest już „po temacie”.
Co chciał Kraków?
Podobnie jak w pierwszym zamówieniu, dwa elektrobusy mogą być fabrycznie nowe, ale MPK dopuszcza także używane konstrukcje. W tym zakresie przewoźnik stawia warunki:
• pojazdy nie mogą być starsze niż 2015,
• ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,
• wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tego samego producenta;
• posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystyką zewnętrzną i wewnętrzną;
• zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiska kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;
• mają ten sam typ urządzeń magazynujących energię elektryczną (akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),
• przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolową głowicą pantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jest zobowiązany do wymiany głowic na czteropolowe.
Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnej ładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanej do każdego oferowanego autobusu.
Pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy – stawić się, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka
Jak ocenić używanego elektryka?
Zastosowane przez MPK Kraków kryteria techniczne podlegające ocenie, to
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• okres gwarancji całopojazdowej,
• liczba wszystkich miejsc pasażerskich siedzących w autobusie dostępnych z poziomu niskiej podłogi,
• ocena parametru wyposażenia autobusów w systemy bezpieczeństwa,
• ocena sposobu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej autobusu,
• ocena rodzaju felg kół ze względu na zastosowany materiał,
• ocena rodzaju rampy w drzwiach prowadzących do stanowiska do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.
Generalnie kryteria techniczne mają wagę 25%, a cena – 75%.
Kierunek elektryczność
Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ma już w sumie 28 autobusów elektrycznych, w tym pięć przegubowych.
Najnowszy, wypożyczony w maju od Solaris Bus & Coach z możliwością wykupu, to demonstracyjny model Urbino 18 electric, który ma 18 metrów długości, jest wyposażony w platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i automat biletowy. Może być ładowany zarówno przez wtyczkę plug-in jak i przez zamontowany na dachu pantograf.
Decyzja o zwiększaniu liczby elektrycznych autobusów jest podyktowana troską MPK o środowisko i czyste powietrze w Krakowie. To także efekt ustawy o elektromobilności, która zobowiązuje miasta do posiadania określonej liczby bezemisyjnych pojazdów.
Warto przypomnieć, że do Krakowa w przyszłym roku trafi 50 nowych autobusów elektrycznych, których zakup jest realizowany w ramach projektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek o dofinansowanie ich zakupu spełnił wymagane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych kryteria oceny i uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dzięki czemu MPK zyska ok. 110 mln zł dotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji. Autobusy z tego projektu będą wykorzystywane na czterech liniach – 144, 173, 179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.
W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą mieć do dyspozycji 80 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całego taboru MPK.