Solaris z używanym elektrobusem w budżecie MPK Kraków
27 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło ofertę w przetargu na dostawę używanego autobusu elektrycznego klasy MEGA.
Niespodzianek nie było. Podobnie jak w poprzednich tego typu zamówieniach, MPK Kraków otrzymało jedną ofertę od swojego stałego dostawcy e-busów, czyli firmy Solaris Bus & Coach.
Jeden autobus – jedna oferta
MPK Kraków poszukiwało pojazdu fabrycznie nowego, jak i używanego, lecz nie starszego niż z 2017 roku. Pojazd ma przyjechać do stolicy Małopolski w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy. Już na etapie ogłoszenia przetargu krakowska firma poinformowała, jaki ma budżet, czyli 1.300.000.00 PLN netto. Złożone propozycje przewoźnik chciał ocenić wg dwóch kryteriów:
- Cena - Waga: 70
- Kryterium techniczne / Waga: 30
W tym drugim kryterium dodatkowe punkty przysługiwały za:
- okres gwarancji całopojazdowej,
- liczbę miejsc dostępnych z niskiej podłogi,
- termin dostawy,
- bezpieczeństwo,
- baterie,
- ogrzewanie,
- wysokość autobusu,
- felgi.
Jak się dzisiaj okazało, ta skomplikowana procedura nie będzie konieczna do wyboru najkorzystniejszej oferty, gdyż operator otrzymał tylko jedną propozycję - od spółki Solaris Bus & Coach na sumę 1.586.700,00 PLN brutto. Z kolei - jak pamiętamy - budżet MPK na ten cel wynosił 1.300.000 PLN netto, czyli 1.599.000 PLN brutto. To oznacza, że propozycja bolechowskiego producenta idealnie wpasowuje się w krakowskie szacunki i nad Wisłę przyjedzie kolejny elektrobus z logo jamnika.
Dwa przetargi
Przypomnijmy, że obecnie małopolski operator ma 79 szt. e-busów, czyli 13,7 proc. swojej floty. Po dostawie używanego pojazdu od Solarisa będzie ich równo 80, a w przyszłym roku ta liczba przekroczy poziom 120. Za sprawą dwóch przetargów:
- 30 marca MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 20 elektrobusów, w tym 7 sztuk pojazdów przegubowych 13 sztuk standardowych o długości 12 metrów. Producenci zainteresowani dostawą tych pojazdów będą mieli czas do 10 maja na złożenie ofert. O wyborze najlepszej oferty będzie decydować nie tylko cena i parametry techniczne, ale także termin dostawy. Producent, który zadeklaruje wcześniejszy termin niż 12 miesięcy otrzyma dodatkowe punkty.
- 27 maja MPK ogłosiło przetarg na zakup kolejnych 22 autobusów elektrycznych. Przewoźnik stara się o pozyskanie na ten cel środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. To postępowanie przetargowe zostało podzielone na dwa zadania. Pierwsze zakłada zakup czterech autobusów o długości 12 metrów (z opcją zamówienia kolejnych trzech), a drugie dotyczy zamówienia 18 autobusów przegubowych (z opcją zamówienia kolejnych trzech).Firmy zainteresowane złożeniem ofert mają na to czas do 24 czerwca 2022 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie zamawiane autobusy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie miał możliwość ładowania przez wtyczkę oraz przez pantograf, który umożliwi ładowanie szybkie oraz wolne.
Po rozstrzygnięciu obu przetargów i podpisaniu umów producenci będą mieć maksymalnie 12 miesięcy na dostawy pojazdów.
100 + 22
-„To oznacza, że w przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji 121 elektrycznych autobusów, z czego aż 81 to będą pojazdy przegubowe” - zapowiedział rzecznik MPK Marek Gancarczyk.
Naszym zdaniem ta liczba może być nawet wyższa. Doliczając używanych przegubowiec mamy w podstawie 122 egzemplarze, a do tego dochodzą jeszcze opcje zawarte w najnowszym zamówieniu:
- zadanie na zakup 4 szt. autobusów klasy MAXI zakłada opcję domówienia kolejnych trzech egzemplarzy;
- zadanie na zakup 18 szt. autobusów klasy MEGA zakłada opcję domówienia także trzech egzemplarzy.
To oznacza, że przy dobry wiatrach w przyszłym roku we flocie Kraków może funkcjonować łącznie do 128 e-busów.
Przedstawiciel MPK zaznaczył, że firma stara się o uzyskanie dofinansowania na zakupu tych pojazdów z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 - bez pozyskania tych środków postępowanie przetargowe może zostać unieważnione.