Solaris z umową w Żyrardowie. Na sześć Urbino 9 electric!
12 maja w Urzędzie Miejskim w Żyrardowie miało miejsce podpisanie umowy na zakup sześciu autobusów dla trzech mazowiecki gmin.
W imieniu Żyrardowa umowę podpisał prezydent Lucjan Krzysztof Chrzanowski, Grodziska Maz. - burmistrz Grzegorz Benedyktyński i Pruszkowa - prezydent Paweł Makuch. Spółkę Solaris Bus & Coach reprezentował Krzysztof Musiał, regionalny dyrektor sprzedaży.
Jedna oferta
Podarowana podczas tej uroczystości grafika nie pozostawia wątpliwości – mazowieckie gminy otrzymają najnowszy model Solaris Urbino 9 LE electric (który najprawdopodobniej zamówił także Cieszyn). Kto będzie pierwszy? Wszystko wskazuje na Cieszyn, gdzie na realizację zamówienia wyznaczono 12 miesięcy. Na Mazowszu to 14 miesięcy, czyli pierwsze będzie śląskie miasto.
Przypomnijmy, że 24 lutego - podczas otwarcia ofert - okazało się, że tylko Solaris chce dostarczyć elektrobusy dla Mazowsza. Koszt dostawy 6 szt. elektrobusów to 12.915.000,00 PLN brutto / 10.500.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1.750.000 PLN netto. Do tego wielkopolski producent dołożył:
- Okres gwarancji całopojazdowej: większy od 42 m-cy.
- Okres gwarancji na magazyn energii: większy od 66 m-cy.
- Jednocześnie wielkopolska firma zadeklarowała:
- Zużycie energii elektrycznej przez autobus wg testu sort-2: powyżej 0,95 kWh/km a poniżej 1,00 kWh/km.
- Miejsca dostępne z niskiej podłogi: Więcej niż trzy miejsca dostępne z niskiej podłogi.
- Wysokość pojazdu: Wysokość pojazdu do 3,3 m włącznie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei mazowiecki budżet wynosił 11.820.309,56 PLN brutto, czyli Solaris przekroczył go prawie o 1,1 mln zł. Mazowieckie gminy postanowiły jednak nie unieważniać zamówienia i poszukały dodatkowych oszczędności w innych prowadzonych przetargach. I to się udało! Mieliśmy dołożenie i wybór najkorzystniejszej oferty, czyli Solarisa. Teraz producent z Bolechowa ma już umowę i może rozpocząć produkcję.
MAZOWIECKIE ELEKROBUSY
Sześć autobusów elektrycznych MIDI ma mieć długość od 8,5 do 10 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 320 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Szyba czołowa elektryków ma być dzielona w pionie. Zamawiający wymaga, aby oś przednia pojazdu była wyposażona w zawieszenie niezależne. Pojazdy będą napędzane silnikiem centralnym o mocy co najmniej 120 kW. Pojazd musi zostać wyposażony w magazyny energii o pojemności minimum 220 kWh. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się poprzez system plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną, z możliwością zastosowania mocy 120 i 60 kW. Ponadto, autobusy muszą być przygotowane do zamontowania na dachu złącza w standardzie OppCharge – kompletnej szyny prądowej do transferu energii elektrycznej z odbieraka do zasilania pojazdu wraz z układem sterującym pracą mechanizmu. Autobusy muszą być przystosowane do szybkiego ładowania z pantografu odwróconego mocą minimum 250 kW.
Elekryki będą wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy, a także w gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, wykonanych z tworzywa sztucznego lub stalowych, wyklejonych wykładziną tapicerowaną, „twardych” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu.
Kabina kierowcy powinna być wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet oraz w otwory w szybie kabiny kierowcy w celu lepszej komunikacji z pasażerami. Ma być wykonana w taki sposób, aby umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi. System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie matrycy LCD z podświetleniem LED o wielkości ekranu minimum 22 cale. Tablica ma pokazywać numer linii, kierunek, czas i aktualny przystanek oraz za pomocą komputera sterującego wyświetlać wizualizację trasy lub materiały multimedialne.