Solaris z tytułem Bus of the Year 2017!
Najlepszym autobusem miejskim roku 2017 został elektrycznySolaris Urbino 12. To pierwszy taki tytuł dla polskiego producenta i jednocześniepierwsza w historii tego konkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego. Uroczystewręczenie statuetki ?Bus of the Year? odbędzie się 21 września podczas targówpojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.
Tegoroczny konkurs o tytuł najlepszego autobusu roku odbywałsię od 30 maja do 3 czerwca w Brukseli. Do rywalizacji zaproszono pojazdypięciu producentów. Mowa o Ebusco,Irizarze, Van Hoolu, Solarisie oraz Mercedesie. Tegoroczną edycję konkursu po razpierwszy w historii zdominowały autobusy nisko- i zeroemisyjne. Czterechpierwszych producentów stanęło w szranki prezentując konstrukcje z napędemelektrycznym, Mercedes wystawił natomiast gazowe Citaro NGT.
Nowy Solaris Urbino 12 electric, który podlegał ocenieczłonków jury z aż 20 państw, został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh.W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np.w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarkiznajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu w Brukselibateryjny Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocywyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka -Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnieprzygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznegoUrbino jest w praktyce nieograniczony.
Podczas kilkudniowych testów rygorystycznej ocenie członkówjury podlegały zarówno cechy mierzalne, takie jak: przyspieszenie, drogahamowania, poziom drgań i hałasu, ale także subiektywne odczucia jurorów zjazdy, którzy wcielali się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów. Zadanieoceniających nie było łatwe, tym bardziej, że po raz pierwszy musieli onirecenzować tak dużą liczbę pojazdów bateryjnych.
?To niewątpliwiesymbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacji miejskiej. Jużw 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski,powiedział ?Diesel umarł niech żyje elektryczność?. Dzisiaj udowadniamy, że tewówczas wizjonerskie słowa stały się rzeczywistością. Od kilkunastu lat naszafirma jest europejskim liderem w rozwoju innowacyjnych pojazdów z napędemelektrycznym. Od 2001 roku produkujemy trolejbusy, a od roku 2011 autobusybateryjne. Te ostatnie jeżdżą już w kilkudziesięciu europejskich miastach. Sąwyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ładowania, a ich operacyjnośćmoże wynosić 24 godziny na dobę. Zastosowane w pojazdach rozwiązania zależą odoczekiwań naszych klientów. Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłościąkomunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdówstosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowiciebezemisyjnym i niezwykle cichym dopełnieniem? ? powiedział dr AndreasStrecker, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Testy porównawcze autobusów zakończyły się 3 czerwca. Nawyniki przyszło jednak czekać producentom do ostatniego tygodnia sierpnia.
?Prawie trzymiesięcznyczas wyczekiwania na ostateczny rezultat nie był dla nas łatwy. Okazuje sięjednak, że warto było uzbroić się w cierpliwość i otrzymać tę fantastycznąinformację. Autobusem roku 2017 jest elektryczny Solaris Urbino! Udowodniliśmy,że autobusy elektryczne naszej marki są dojrzałymi, a jednocześnie niezwykleinnowacyjnymi produktami, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane wnowoczesnym i zrównoważonym transporcie miejskim. Ta prestiżowa nagroda jestwynikiem wspaniałej pracy zespołowej wszystkich pracowników Solarisa, ale takżenaszych dostawców oraz partnerów, z którymi rozwijamy nasze produkty. To takżenagroda, której nie zdobylibyśmy bez naszej konkurencji. To dzięki niej możemysię nieustannie rozwijać i ulepszać nasze produkty, z korzyścią dla operatorówi pasażerów? – dodał dr Andreas Strecker, prezes Solarisa.
Bus of The Year, czyli z angielska ?autobus roku?, toorganizowany nieprzerwanie od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski.Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł najlepszego autobus na kolejny rok, wprzypadku bieżącej edycji ? na rok 2017. Organizatorem przedsięwzięcia jest ACE(Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie EuropejskichWydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych, w tym autobusów. Konkursorganizowany jest co dwa lata. Gospodarzem każdej z edycji jest inny członekjury. Tegoroczna edycja Bus Euro Test odbyła się w Brukseli. Oficjalnewręczenie statuetki ?Bus of the Year 2017? nastąpi podczas wrześniowych targówIAA w Hanowerze.
Dorzucamy jeszcze specyfikację techniczną wyróżnionego Nowego Urbino 12.
Długość |
12 000 mm |
Szerokość |
2 550 mm |
Wysokość całkowita |
3 395 mm (z pantografem) |
Rozstaw osi |
5 900 mm |
Oś przednia |
Oś niezależna ZF RL 82 EC |
Oś napędowa |
Oś portalowa ZF AVE 130 |
System ładowania |
Plug-in oraz pantograf firmy Schunk do 450 kW |
Baterie |
High Energy: 240 kWh |
Osprzęt elektryczny |
Medcom |
Ładowarka |
Ekoenergetyka |
Układ drzwi |
2-2-2, Ventura |
Siedzenia |
Ster 8MU z wykorzystaniem Miedzi Przeciwdrobnoustrojowej Cu+ |
Liczba miejsc siedzących |
30 |
Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi |
16 |
„