Solaris z PKO lekko ponad budżetem MKA. Na leasing 7 diesli
21 maj Międzygminna Komunikacja Autobusowa w Jastrzębiu-Zdrój otworzyła ofertę w przetargu na leasing operacyjny siedmiu fabrycznie nowych autobusów spalinowych klasy MAXI.
Pojazdy mają być one dostarczone do 31 sierpnia 2021 roku. Termin dostawy, biorąc pod uwagę trwające jeszcze postępowanie przetargowe jest ekstremalnie krótki.
Czego Chciało MKA?
Na początku sparwedźmy, jakich autobusów szukało MKA Jastrzębiu-Zdrój. Zamawiający chciał wybrać najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (30%), terminu dostawy (10%).
W przypadku parametrów technicznych, MKA premiuje następujące rozwiązania:
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali nierdzewnej lub aluminium – 25 pkt,
- pojemność silnika od 10,1 dm3 do 11 dm3 – 25 pkt,
- moc silnika powyżej 250 kW – 15 pkt,
- gwarantowany okres międzyobsługowy silnika co najmniej 75 000 km – 15 pkt,
- autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 10 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian – panele boczne dzielone pionowo – 5 pkt,
- panele boczne skręcane na śruby, szybko wymienne – 5 pkt.
Istotna premia za stal nierdzewną lub aluminium szkieletu nadwozia ograniczyły potencjalnych dostawców nowych autobusów do trzech graczy: Solarisa, Autosanu i … Scanii.
Jedna oferta
Dzisiejsze otwarcie jednak zweryfikowało te plany do … jednej oferty, którą złożyło konsorcjum Solaris Bus & Coach i PKO Leasing. Opiewa ono na sumę 8.947.635,98 PLN brutto / 7.274.500 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 dla Jastrzębia na poziomie 1.039.214 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei budżet zamawiająco wynosi 8.904.892 PLN brutto, co oznacza, że złożona oferta minimalnie go przekroczyła.
Biorąc to pod uwagę plus krótki czas dostawy, MKA nie ma innego wyjścia jak dołożenie i szybka umowa.
Jastrzębskie Autobusy
Autobusy dla Jastrzębia-Zdrój mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz, o szerokości minimum 1200 mm. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma zawierać się w przedziale od 7,3 dm3 do 11dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 200 kW. Autobusy będą wyposażone w czterobiegową skrzynię biegów ze zintegrowanym zwalniaczem.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną łatwe w utrzymaniu czystości zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.
Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną typu zamkniętego lub pół zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, nie ograniczającą pola widzenia kierowcy. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne i tablica wewnętrzna jednorzędowa (lub monitor LCD).