Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris z kompletem zwycięstw w Piotrkowie. Po siedmiu elektrykach – sześć hybryd

infobus
07.03.2022 19:00

7 marca Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta Piotrkowa Tryb. poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 6 szt. autobusów z lekkim układem hybrydowym.

Na tym jednak nie koniec piotrkowskich zakupów taborowych. –„Złożyliśmy również wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup kolejnych 5 "elektryków". Jesteśmy po ocenie formalnej – powiedział prezydent miasta, Krzysztof Chojniak. Przypomnijmy, że 28 lutego Piotrków podpisał umowę na dostawę 7 szt. nowych autobusów elektrycznych marki Solaris

Miękkie hybrydy

O sześć lekkich hybryd dla Piotrkowa Trybunalskiego walczyli MAN i Solaris. Złożone przez te firmy oferty ocenione zostały z uwzględnieniem trzech kryteriów:

  • cena (60%),
  • okres gwarancji całopojazdowej (15%) – najwięcej punktów można zdobyć za okres gwarancji równy 60 miesięcy,
  • moc silnika (25%) – zamawiający przyzna komplet punktów za silnik o mocy od 181 kW do 190 kW.

Jak widać najważniejsza była tutaj cena, a złożone oferty opiewały na:

  • MAN Truck & Bus Polska z ceną 9.579.240,00 PLN brutto / 7.788.000, co daje jednostkową cenę za MAN Lion`s City 12C EfficientHybrid na poziomie 1.298.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 8.368.920,00 PLN brutto / 6.804.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Solaris Urbino 12 mild hybrid na poziomie 1.134.000 PLN netto.

Z kolei budżet zamawiającego był dużo niższy od cen złożonych ofert i wynosił 6.900.000,00 PLN brutto.

Jak się okazało różnica 1,4 mln zł brutto nie była dużym problemem dla Piotrkowa i 7 marca miasto wybrało Solarisa jako dostawę autobusów hybrydowych. Obie ubiegające się o to zamówienia firmy zadeklarowały taki sam okres gwarancji całopojazdowej (60 miesięcy) i taka sama moc silnika (180 kW), dlatego w tej sytuacji niższa cena producenta z Bolechowa była kluczowa i zapewniła mu wygraną nad MAN z przewagą 7,58 pkt. Czekamy na umowę, która ma zostać podpisana 21 marca.

Piotrkowskie hybrydy

Długość autobusów ma wynosić od 11,5 do 12,5 m. Będą to autobusy, które mają przewieźć minimum 80 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Jednostką napędową ma być silnik przystosowany do zasilania olejem napędowym. Jego moc nie może być mniejsza niż 160 kW. Musi on spełniać normę emisji spalin Euro 6. Hybrydy będą wyposażone w przekładnię automatyczną ze zintegrowanym retarderem i odzyskiem energii przy hamowaniu i jeździe z góry (lekka hybryda), automatycznym doborem programu zmiany biegów w zależności od ukształtowania terenu i obciążenia.

Wyposażenie przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy będzie podobne do tego co wymagane jest w elektrykach. To m.in.:

  • funkcję przyklęku uruchamianą przez kierowcę w czasie postoju, przy otwartych i zamkniętych drzwiach;
  • klimatyzację kabiny kierowcy oraz przedziału pasażerskiego;
  • automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru;
  • ładowarki USB w przedziale pasażerskim;
  • wydzielone miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy;
  • siedzenia dla pasażerów wyłożone materiałem wandaloodpornym. Tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzeń będzie pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność;
  • tzw. „ciepły guzik” – zezwalający na otwieranie drzwi przez pasażerów
  • w przypadku pracy klimatyzacji lub ogrzewania (zapobieganie nagrzania lub schłodzenia autobusu);
  • system informacji pasażerskiej, w skład którego wejdą elektroniczne tablice kierunkowe, 2 wewnętrzne monitory LCD pokazujące trasę przejazdu oraz komunikaty i system głosowej zapowiedzi przystanków;
  • monitoring przestrzeni pasażerskiej, kabiny kierowcy oraz obszaru przed czołem pojazdu, za pojazdem oraz prawego boku pojazdu.

Prowadzący pojazd będzie pracował w kabinie zabudowanej z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB, cyfrowe radio w technologii DAB +. W przedziale pasażerskim również będą zamontowane wejścia na USB. Siedzenia dla pasażerów mają być o budowie modułowej, montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, żeby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność. Wykonawca będzie miał obowiązek wyposażyć autobusy w system pokładowy, na który składają się: komputer pokładowy wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy, moduł komunikacyjny Wi-Fi, mikrofon i głośnik kierowcy, kasowniki wielofunkcyjne obsługujące bilety papierowe i elektroniczne z istniejącego systemu Karty Miejskiej.