Solaris z kompletem zwycięstw w Piotrkowie. Po siedmiu elektrykach – sześć hybryd
7 marca Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta Piotrkowa Tryb. poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 6 szt. autobusów z lekkim układem hybrydowym.
Na tym jednak nie koniec piotrkowskich zakupów taborowych. –„Złożyliśmy również wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup kolejnych 5 "elektryków". Jesteśmy po ocenie formalnej – powiedział prezydent miasta, Krzysztof Chojniak. Przypomnijmy, że 28 lutego Piotrków podpisał umowę na dostawę 7 szt. nowych autobusów elektrycznych marki Solaris
Miękkie hybrydy
O sześć lekkich hybryd dla Piotrkowa Trybunalskiego walczyli MAN i Solaris. Złożone przez te firmy oferty ocenione zostały z uwzględnieniem trzech kryteriów:
- cena (60%),
- okres gwarancji całopojazdowej (15%) – najwięcej punktów można zdobyć za okres gwarancji równy 60 miesięcy,
- moc silnika (25%) – zamawiający przyzna komplet punktów za silnik o mocy od 181 kW do 190 kW.
Jak widać najważniejsza była tutaj cena, a złożone oferty opiewały na:
- MAN Truck & Bus Polska z ceną 9.579.240,00 PLN brutto / 7.788.000, co daje jednostkową cenę za MAN Lion`s City 12C EfficientHybrid na poziomie 1.298.000 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z ceną 8.368.920,00 PLN brutto / 6.804.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Solaris Urbino 12 mild hybrid na poziomie 1.134.000 PLN netto.
Z kolei budżet zamawiającego był dużo niższy od cen złożonych ofert i wynosił 6.900.000,00 PLN brutto.
Jak się okazało różnica 1,4 mln zł brutto nie była dużym problemem dla Piotrkowa i 7 marca miasto wybrało Solarisa jako dostawę autobusów hybrydowych. Obie ubiegające się o to zamówienia firmy zadeklarowały taki sam okres gwarancji całopojazdowej (60 miesięcy) i taka sama moc silnika (180 kW), dlatego w tej sytuacji niższa cena producenta z Bolechowa była kluczowa i zapewniła mu wygraną nad MAN z przewagą 7,58 pkt. Czekamy na umowę, która ma zostać podpisana 21 marca.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Piotrkowskie hybrydy
Długość autobusów ma wynosić od 11,5 do 12,5 m. Będą to autobusy, które mają przewieźć minimum 80 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Jednostką napędową ma być silnik przystosowany do zasilania olejem napędowym. Jego moc nie może być mniejsza niż 160 kW. Musi on spełniać normę emisji spalin Euro 6. Hybrydy będą wyposażone w przekładnię automatyczną ze zintegrowanym retarderem i odzyskiem energii przy hamowaniu i jeździe z góry (lekka hybryda), automatycznym doborem programu zmiany biegów w zależności od ukształtowania terenu i obciążenia.
Wyposażenie przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy będzie podobne do tego co wymagane jest w elektrykach. To m.in.:
- funkcję przyklęku uruchamianą przez kierowcę w czasie postoju, przy otwartych i zamkniętych drzwiach;
- klimatyzację kabiny kierowcy oraz przedziału pasażerskiego;
- automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru;
- ładowarki USB w przedziale pasażerskim;
- wydzielone miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy;
- siedzenia dla pasażerów wyłożone materiałem wandaloodpornym. Tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzeń będzie pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność;
- tzw. „ciepły guzik” – zezwalający na otwieranie drzwi przez pasażerów
- w przypadku pracy klimatyzacji lub ogrzewania (zapobieganie nagrzania lub schłodzenia autobusu);
- system informacji pasażerskiej, w skład którego wejdą elektroniczne tablice kierunkowe, 2 wewnętrzne monitory LCD pokazujące trasę przejazdu oraz komunikaty i system głosowej zapowiedzi przystanków;
- monitoring przestrzeni pasażerskiej, kabiny kierowcy oraz obszaru przed czołem pojazdu, za pojazdem oraz prawego boku pojazdu.
Prowadzący pojazd będzie pracował w kabinie zabudowanej z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB, cyfrowe radio w technologii DAB +. W przedziale pasażerskim również będą zamontowane wejścia na USB. Siedzenia dla pasażerów mają być o budowie modułowej, montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, żeby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność. Wykonawca będzie miał obowiązek wyposażyć autobusy w system pokładowy, na który składają się: komputer pokładowy wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy, moduł komunikacyjny Wi-Fi, mikrofon i głośnik kierowcy, kasowniki wielofunkcyjne obsługujące bilety papierowe i elektroniczne z istniejącego systemu Karty Miejskiej.