Solaris z kompletem elektryków dla Jaworzna!
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie rozstrzygnęłoprzetarg na dostawę sześciu elektrobusów klasy maxi z szybkowymiennymipakietami baterii. Wybór padł na ofertę Solarisa, która choć była najtańsza tonieznacznie przekraczała kosztorys.
O warunkach zamówienia pisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, żeprzewoźnik z Jaworzna jest pierwszym w Polsce, który dopuścił jako alternatywęmożliwość zaoferowania niskowejściowych autobusów elektrycznych o długości ok.12 m. Mają one umożliwiać podróż przynajmniej 75 pasażerom, w tym minimum 34 namiejscach siedzących. Wejście na pokład będzie możliwe dzięki dwóm wejściom wukładzie 2-2-0.
Napęd elektryczny powinien być oparty na silniku trakcyjnym omocy minimum 130kW. Pojazdy oprócz tego muszą być wyposażone w wymienneakumulatory trakcyjne. PKM wymagał, aby proces wymiany trwał nie dłużej niż 10minut. Łączna pojemność pakietu dziewięciu baterii ma wynosić minimum 195kWh, aich łączna masa do 2100 kg. Ładowanie zasobników energii ma się odbywać zapomocą złącza plug-in.
Oferty, które otrzymała spółka oceniano przy pomocy dwóchkryteriów. 85% przeznaczono na cenę. Pozostałe 15% było do wywalczenia w ocenietechnicznej. Po kilkukrotnym przekładaniu terminu składania ofert i zmianachSIWZ PKM wyznaczył ostateczną datę na 31 sierpnia. Poskutkowało toprzedstawieniem dwóch propozycji. Obie były powyżej kosztorysu założonego przezprzewoźnika.
Na zamówienie PKM chciał przeznaczyć maksymalnie 10,5 mln złnetto, co daje jednostkową cenę 1,75 mln zł netto za jednego elektrobusa.Tańszą ofertę, choć nieznacznie przekraczającą kosztorys przedstawił Solaris.Producent z Bolechowa dostawę sześciu elektrycznych Nowych Urbino 12 wycenił na1,82 mln zł netto za jeden pojazd.
Drugą ofertę przedstawił Yutong. Propozycja chińskiegoproducenta to 2,001 mln zł netto za jeden egzemplarz autobusu typu E12LF. Zaznaczyliśmyprzy tym fakt, że propozycja została przygotowana przez centralę spółki wChinach. Czy to oznacza, że na razie producent nie będzie się posiłkowałpośrednikiem w Polsce. Ten wątek jeszcze poruszymy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dziś PKM rozstrzygnął przetarg. Wybór padł na Solarisa. OfertaYutonga nie była oceniana, gdyż zamawiający odrzucił ją z powodu niezgodności zSIWZ. Chiński producent popełnił błahy błąd, który wyeliminował go z gry.Przewoźnika z Jaworzna jak już wyżej zaznaczyliśmy oczekiwał elektrobusów,które umożliwią podróż przynajmniej 75 pasażerom. Tymczasem Yutong oferowałpojazd, który może zabrać na pokład maksymalnie 71 osób.
Solaris zatem może spokojnie czekać na podpisanie kolejnej umowyz PKM. W efekcie do Jaworzna trafią łącznie 22 elektrobusy. To m.in. za sprawąwygrania przez producenta z Bolechowa przetargu na 16 takich pojazdów.Natomiast jeśli dorzucimy do tego zamówienie z Krakowa to Solaris przyszły rokbędzie mógł odnotować jako rekordowy pod względem sprzedaży elektrobusów nakrajowy rynek. Łącznie do Jaworzna i pod Wawel trafią 42 autobusy elektryczne. I chyba można się powoli spodziewać, że z roku na rok ten wynik będzie regularnie poprawiany.
„