Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris z hybrydową umową w Szczecinie

infobus
22.02.2018 10:39

21 lutego 2018 r. przedstawiciele firmy Solaris Bus &Coach S.A. podpisali z władzami miasta Szczecin kontrakt na dostawę 16autobusów z szeregowym napędem hybrydowym Solaris Urbino. Zamówienie dotyczy 8pojazdów przegubowych i 8 12-metrowych. To największe, po Pabianicach,tegoroczne zamówienie na niskoemisyjne autobusy hybrydowe produkowane wBolechowie. Nowoczesne pojazdy mają wyjechać na ulice miasta jeszcze w tymroku.

Ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwai poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dziękisilnikowi elektrycznemu, zasilanemu z magazynu energii. Ten z kolei ładowanyjest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o pojemności – dlapojazdu dwunastometrowego – zaledwie 4,5 litra. Umowa została podpisana w jednymz nowo dostarczonych pojazdów w obecności Piotra Krzystka, prezydentaSzczecina.

Zalety hybryd

„Zakupy autobusów z silnikami Diesla powoli przechodządo historii” – powiedział prezydent Szczecina Piotr Krzystek. „W tejchwili będziemy przechodzili na nowsze formy zasilania pojazdów, dlatego dziśpodpisujemy umowę na zakup 16 autobusów hybrydowych, które są elementemprzejściowym pomiędzy tradycyjną formą dieslowską, a nowoczesną elektryczną,która powoli zdobywa serca mieszkańców i firm komunikacyjnych” – dodał. – „Hybrydajest dobrym rozwiązaniem, ponieważ wykorzystuje energię hamowania, którego wmieście jest sporo, a to ogranicza zużycia ropy, która jest podstawowym źródłemzasilania” – kontynuował Krzystek.

Zakup autobusów hybrydowych przez Szczecin współfinansowanyjest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego nalata 2014-2020. Koszt zakupu 16 pojazdów to około 42 mln zł, z czego unijnedofinansowanie to 27 mln zł.

Szczecin z Gepardem

Miasto jest zainteresowane także autobusami z napędemelektrycznym.

-„Jesteśmy w programie Gepard, który zakłada wsparciefinansowe dla tych samorządów, które zdecydują się na zakup autobusówelektrycznych. Aplikujemy o sześć takich autobusów i liczymy, że trafią one doSzczecina” – dodał Krzystek.

Szczeciński standard

W nowym hybrydowym Urbino Solaris oferuje funkcję zeroemission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemusystemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postojuna przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniuenergii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenieGPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcjiArrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego jużpodczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, wedługprzeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego wanalogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwalarównież na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonychcentrach miast.

Hybrydowa passa trwa – 127 pojazdów

Tylko w ostatnich tygodniach Solaris dostarczył lubzakontraktował łącznie aż 127 autobusów hybrydowych na polskim rynku.

Jeszcze w2017 roku wyłącznie do Kielc i Tomaszowa Mazowieckiego dostarczono po 25ekologicznych pojazdów. Z kolei zamówienia złożyły Czechowice-Dziedzice,Legnica, Luboń, Oświęcim, Pabianice, Piła, Płock, Pobiedziska, Świnoujście, ateraz dołączył do nich Szczecin.