Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris z Autosanem wygrywają z MAN-em autobusową bitwę o Rzeszów

infobus
29.04.2022 18:00

29 kwietnia Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie dokonał wyboru najkorzystniejszych ofert w przetargu na zakup łącznie 14 autobusów miejskich.

Prognozowaliśmy, że konkurentem dla producenta z Bolechowa będzie tutaj Autosan. I tak się stało, ale do rozgrywki włączył się również MAN. Dzisiaj ZTM jednoznacznie wskazało na zwycięzców tego ciekawego postępowania, o którym pisaliśmy m.in. TUTAJ

CO CHCIAŁ ZTM RZESZÓW?

Przypomnijmy, że rzeszowski Zarząd w ramach trzech zadań szukał dostawcy: 10 autobusów zasilanych CNG 12 m (część 1), 2 autobusów zasilanych CNG 18 m (część 2), 2 autobusów elektrycznych 18 m (część 3).

Kryteria oceny ofert w części 1 i 2 przetargu są zbieżne i wyglądają następująco: cena (60%), ocena techniczna (25%), koszt zużycia energii oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń (15%).

W przypadku dwóch przegubowych elektryków ocena ofert wygląda nieco inaczej: cena (60%), ocena techniczna (35%), zużycie energii elektrycznej (5%).

Wracamy do gazowców i czas na ocenę techniczną, w przypadku której najwięcej punktów można zdobyć za (dotyczy części 1 i 2): najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 60 miesięcy) - 25 pkt,

  • poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu - 15 pkt,
  •  zastosowany moduł hybrydowy oraz układ rekuperacji energii - 20 pkt,
  • szyba dzielona w poziomie i pionowo (trzyczęściowa) - 10 pkt,
  •  12 i więcej (w przegubach 20 i więcej) miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 pkt,
  • brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego - 10 pkt,
  • układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy - 5 pkt,
  • konstrukcja szkieletu i poszycia nadwozia wykonane ze: stali odpornej na korozję – nierdzewnej, specjalnej stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy całopojazdowej, aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych lub materiałów kompozytowych lub polimerów (PWS) lub szkła hartowanego - 5 pkt.

Z kolei w części 3 zamawiający przykłada większą wagę do parametrów technicznych. Te, za które przyzna najwięcej punktów to: najdłuższy okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej (akumulatory trakcyjne, superkondensatory) - 25 pkt,

  • najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 60 miesięcy) - 25 pkt,
  •  poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu - 13 pkt,
  •  poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych - 12 pkt,
  • 20 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 pkt, brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego - 10 pkt,
  • układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy - 5 pkt.

TRZY OFERTY

Na tak przygotowane parametry czas nałożyć złożone 23 lutego oferty. W zadaniu numer 1 swoje propozycje złożyły firmy:

  • Autosan z sumą 18.014.648 PLN brutto / 14.646.055 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Sancity 12 LF CNG na poziomie 1.464.60550 PLN netto;
  • Solaris z sumą 19.655.400 PLN / 15.980.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 12 CNG na poziomie 1.598.000 PLN netto;
  • MAN z sumą 21.581.580 PLN brutto / 17.546.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Lion`s City 12G na poziomie 1.754.600 PLN netto.  

w zadaniu numer 2

  • Solaris z sumą 5.186.680 PLN brutto / 4.216.813 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 18 CNG na poziomie 2.108.406,50 PLN netto
  • MAN z sumą 6.142.620 PLN brutto / 4.994.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Lion`s City 18G na poziomie 2.497.000 PLN netto.

w zadaniu numer 3 ofertę na dwa przegubowe elektrobusy złożył:

  • tylko Solaris (na sumę 8.000.9000 PLN brutto / 6.504.796,70 PLN netto)), która jako jedyna w całym przetargu zmieściła się w miejskim budżecie (8.269.290,00 zł brutto / 6.723.000 PLN netto). Rzeszowska cena za jedno Urbino 18 electric to 3.252.398,30 PLN netto.

Na sfinansowanie zadań 1 i 2 zamawiający zamierza przeznaczyć kwoty: Część 1: 17.117.910,00 zł brutto (zamówienie podstawowe) Część 2: 4.544.850,00 zł brutto To oznacza, że w obu tych zadaniach wszystkich oferty są ponad budżetem, ale zamawiający zdobył dodatkowe środki i 29 kwietnia rozstrzygnął zamówienia, dokonując następującego wyboru:

Część 1 - Dostawa 10 autobusów zasilanych CNG 12 m - wybór Autosanu

Część 2 - Dostawa 2 autobusów zasilanych CNG 18 m - wybór Solarisa

Część 3 - Dostawa 2 autobusów elektrycznych 18 m - wybór Solarisa

Szczegóły punktowe poniżej – jak widać o wszystkim zadecydowała cena, natomiast warto zauważyć sporą liczbą punktów zdobytych przez MAN w kryterium koszt zużycia energii oraz emisji CO2. Pod tym względem niemiecka marka nie miała w tym przetargu sobie równych.

RZESZOWSKIE GAZOWCE

Rzeszowskie gazowce powinny charakteryzować się długością nadwozia od 11,8 do 12,5 m (MAXI) oraz od 17,5 do 18,75 m (MEGA). Pojazdy będą wyposażone w silnik spalinowy o zapłonie iskrowym, zasilany sprężonym gazem ziemnym, chłodzony cieczą, spełniający warunki graniczne w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz zadymienia spalin Euro 6. Jak na gazowce przystało, autobusy te będą posiadały kompozytowe zbiorniki ciśnieniowe na paliwo CNG o pojemności zapewniającej przebieg minimum 400 km w cyklu miejskim z jednego napełnienia. Pojazdy będą wyposażone w wydajną klimatyzację zapewniająca obniżenie temperatury wewnątrz autobusu o minimum 5oC w stosunku do temperatury zewnętrznej powyżej 28oC. Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. Siedzenia pasażerskie będą wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek.

Gazowce mają być wyposażone w bogaty system multimedialnej Informacji pasażerskiej, który będzie składać się z jednej tablicy wewnętrznej bocznej LCD o rozmiarze od 37 do 40 cali oraz dwóch tablic mobilnej wizualizacji (emisji ogłoszeń) LCD o stosunku o rozmiarze od 21 do 23 cali. Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze bursztynowym.

RZESZIOWSKIE ELEKTRYKI

Przechodzimy do elektryków, których długość powinna wynosić od 17,5 do 18,75 m, a wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. Energia elektryczna gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory trakcyjne, superkondensatory, inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników ma wynosić minimum 180 kWh. Magazyny energii muszą być wykonane w technologii LTO (high power). Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in oraz szybkiego ładowania za pomocą pantografu 4-polowego opuszczanego, wysuwanego z „góry na dół”.

Reszta wyposażenia jak w gazowcach. Dodajmy, że autobusy gazowe z pierwszej części przetargu maja dotrzeć do Rzeszowa w ciągu 54 tygodni od daty podpisania umowy z firmą, która wygra postępowanie. Jeśli chodzi o drugą część, to pojazdy przyjadą do Rzeszowa w ciągu 43 tygodni od podpisania umowy. W przypadku trzeciej części termin to 60 tygodni..

MPK Rzeszów dzisiaj dysponuje 226 autobusami. Średnia ich wieku to 8 lat.