Solaris wypunktował Volvo w Piotrkowie na pięć elektrobusów. Cenowo
3 stycznia Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w Piotrkowie Trybunalskim dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę pięciu nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI.
O ogłoszeniu przetargu, jak i o złożonych ofertach pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy, że Piotrków intensywnie odnawia swoją flotę. 8 grudnia pracownicy ZDiUM oraz Miejskiego Zakładu Komunikacji wzięli udział w odbiorze technicznym „miękkich” hybryd marki Solaris, gdzie nowinką jest zupełnie nowa kolorystyka. Z kolei w 2023 r. do miasta przyjedzie siedem pierwszych autobusów elektrycznych – Solaris Urbino 12 electric. Teraz wszystko wskazuje na to, także elektrobusy wyprodukuje zakład w Bolechowie.
DWIE OFERTY
Piotrkowskie zapisy SWZ, w tym kryteria oceny ofert nie dawały wiele możliwości w zakresie dywagacji, kto podejdzie do tego zamówienia. Tradycyjnie można było się spodziewać udziału Solarisa i elektromobilny lider nie zawiódł. Tym razem producentowi z Bolechowa rzuciło wyzwanie Volvo. Czyli producent z Wrocławia.
Volvo Bus Corporation zaproponowało kwotę 17.616.674,98 PLN brutto / 14.322.499,98 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Volvo 7900 Electric na poziomie 2.864.500 PLN netto. Plus deklaracja gwarancji na 60 m-cy oraz zużycie energii przez autobus na poziomie do 0,80 kWh/km (włącznie).
Z kolei oferta Solaris Bus & Coach opiewa na 14.329.500,00 PLN brutto / 11.650.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric na poziomie 2.330.000 PLN netto. Plus deklaracja gwarancji na 60 m-cy oraz zużycie energii przez autobus na poziomie do 0,80 kWh/km (włącznie).
Natomiast zamawiający na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 11.200.000,00 PLN brutto, czyli zarówno propozycje Solarisa, jak i Volvo znalazły się poniżej budżetu. Jednak skarbnik stanął na wysokości zadania i 3 stycznia ZDiUM poinformował o wyborze oferty Solarisa jako najkorzystniejszej. Wyboru dokonano na podstawie trzech ogólnych kryteriów: ceny – 60 pkt, okresu gwarancji całopojazdowej - 60 miesięcy – 15 pkt i zużycie energii elektrycznej wg SORT 2 do 0,80 kWh/km – 25 pkt. Warto zwrócić uwagę, że obi firmy szły „łeb w łeb” we wszystkich kryteriach – poza ceną. Czekamy za ten na umowę i kolejne nowe autobusy w Piotrkowie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PIOTRKOWSKIE ELEKTRYKI
Długość elektrobusów ma wynosić od 11,5 do 12,5 m. Będą to autobusy, które mają przewieźć minimum 80 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Układ napędowy elektryków to jeden lub wiele silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że uzyskana moc zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika lub silników nie może być mniejsza niż 160 kW. Napęd ma być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Energia elektryczna powinna być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego w zajezdni (ładowanie wolne mocą od 60 kW do 120kW) i na pętlach (ładowanie szybkie 450 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu ”plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w przedniej części po prawej stronie pojazdu z ładowarki zewnętrznej oraz przez pantograf zamontowany na dachu pojazdu w okolicach przedniej osi.
Prowadzący pojazd będzie pracował w kabinie zabudowanej z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB, cyfrowe radio w technologii DAB +.
W przedziale pasażerskim również będą zamontowane wejścia na USB. Siedzenia dla pasażerów mają być o budowie modułowej, montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, żeby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność. Wykonawca będzie miał obowiązek wyposażyć autobusy w system pokładowy, na który składają się: komputer pokładowy wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy, moduł komunikacyjny Wi-Fi, mikrofon i głośnik kierowcy, kasowniki wielofunkcyjne obsługujące bilety papierowe i elektroniczne z istniejącego systemu Karty Miejskiej.
Oprócz tego zadaniem wykonawcy jest wyposażenie pojazdów w tablice elektroniczne LED - przednią, tylną, boczną, boczną numerową – w kolorze białym oraz tablice elektroniczne LCD – podsufitową i boczną.