Solaris wyprzedza Mercedesa o 11 pkt. W Pile
1 września Miejski Zakład Komunikacyjny w Pile dokonałwybory najkorzystniejszej oferty spośród propozycji firm: Solaris Bus & Coachoraz EvoBus Polska.
Pilskie zamówienie dotyczy dostawy 5 szt. autobusówmiejskich o napędzie elektrycznym klasy MAXI plus infrastruktura do ich ładowania. Całość ma być gotowa do 29 kwietnia 2022 r.
Mercedes vs Solaris
24 sierpnia MZK Piła otworzył oferty w postępowaniu iokazało się, że mamy kolejny elektryczny pojedynek na linii Solaris – EvoBusPolska przy budżecie wynoszącym 15.990.000 PLN brutto.
-
Konsorcjum EvoBus Polska z Ekoenergetyką zaproponowało zainfrastrukturę ładującą i 5 autobusów Mercedes-Benz eCitaro sumę 16 180 352,34PLN brutto, obejmującą termin dostawy i gwarancję (60 miesięcy) zgodną z SIWZ
-
Z kolei wielkopolski producent zaproponował ładowarki iautobusy elektryczne Urbino 12 Electric w cenie 15 977 700,00 PLN brutto plustermin dostawy i gwarancję (60 miesięcy) zgodną z SIWZ.
Pilski kontrakt pokazuje, że cenowo obaj producencie mogą zejśćdo podobnego poziomu, dlatego pojedynek w Pile (przy tej samej gwarancji na 60m-cy) rozstrzygnęło kryterium techniczne o wadze 30%., gdzie dodatkowe punktymożna było uzyskać za:
-
Szkielet nadwozia: za zaoferowanie szkieletu nadwoziawykonanego ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 -oferta otrzyma 3 pkt. / za zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stalizabezpieczonej metodą KTL, aluminium lub innego rozwiązania zabezpieczeniaszkieletu nadwozia – oferta otrzyma 2 pkt.
-
Dostępność foteli pasażerskich: za zaoferowanie autobusu zdostępem do wszystkich foteli pasażerskich poprzez pokonanie maks.1stopnia/podestu – oferta otrzyma 2 pkt. / Inne rozwiązanie – oferta otrzyma opkt.
-
3-częściową szybę czołowę: za zaoferowanie w oferowanymautobusie 3- częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, częścidolnej lewej oraz częścidolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – ofertaotrzyma 2 pkt. / za zaoferowanie szyby panoramicznej o zwiększonej odpornościna uszkodzenia mechaniczne – oferta otrzyma 1 pkt. / za zaoferowanie innegorozwiązania – oferta otrzyma O pkt.
-
Homologację palności: za zaoferowanie autobusówspełniających wymóg w odniesieniu do palności wnętrza autobusu zgodnie zczęścią I Regulaminu 118 EKG ONZ oferta otrzyma – 1pkt. / za zaoferowanieinnego rozwiązania oferta otrzyma – 0 pkt. Wykonawca potwierdzając spełnienieww. kryterium jest zobowiązany dołączyć do oferty właściwą homologację lubcertyfikat.
-
Oświetlenie zewnętrzne: za zaoferowanie pełnego oświetleniazewnętrznego wykonanego w technologii LED oferta otrzyma 2 pkt. / zazaoferowanie oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED plus żarówkioferta otrzyma 1 pkt. / inne rozwiązanie – oferta otrzyma 0 pkt.
-
Pulpit kierowcy: za zaoferowanie dotykowego aktywniekonfigurowalnego pulpitu sterowania i wyświetlacza kierowcy 1pkt. / zazaoferowanie innego rozwiązania 0 pkt.
-
Zawieszenie osi przedniej: za zaoferowanie zawieszenia osiprzedniej zależnego – oferta otrzyma 1 pkt. / oferta z inną osią przedniąotrzyma 0 pkt.
-
Rodzaj baterii trakcyjnych: zaoferowanie baterii wtechnologii LTO (High Power) – 4 pkt. / zaoferowanej innego rodzaju baterii – 0pkt.
-
Rodzaj silnika trakcyjnego: autobus wyposażony w napęd zsilnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej – 1 pkt./ inne rozwiązania (silnik centralny) – 0 pkt.
-
Szyby boczne (z wyłączeniem części otwieranej okien idrzwi): za zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – oferta otrzyma 1 pkt. / zazaoferowanie szyb bocznych podwójnych – oferta otrzyma 0 pkt.
-
Podatność obsługowa poszycia bocznego: wykonanie poszyciabocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bezkonieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – ofertaotrzyma 3 pkt. / zaoferowanie innego rozwiązania poszycia bocznego – ofertaotrzyma 0 pkt.
-
System automatycznego otwierania i zamykania drzwi:zaoferowanie systemu otwierania i zamykania drzwi wyposażonego w funkcjęautomatycznego zamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systememdetekcji obecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi. Funkcja uruchamianaprzez kierowcę osobnym przyciskiem, może być aktywna wyłącznie przy aktywnymukładzie otwierania drzwi przez pasażerów – 1 pkt. / zaoferowanie innegorozwiązania – 0 pkt.
-
Zużycie energii elektrycznej na 100 km wg SORT-2: zawskazanie w ofercie zużycie energii elektrycznej zgodnie z procedurą SORT-2 dlaoferowanego autobusu elektrycznego (wymagana jest zgodność z oferowanymautobusem elektrycznym w zakresie zastosowanego napędu) w kWh na 100 kmprzebiegu autobusu, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku. Zamawiającyoceni najniższe zużycie energii spośród zaoferowanych za 5 pkt.
-
System gaszenia pojazdu: zaoferowani e systemu gaszeniapojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniemdni ustawowo wolnych od pracy i15-letnim okresem gwarancji – 2 pkt. /zaoferowanie innego systemu gaszenia – 0 pkt.
-
Ogrzewanie / klimatyzacja: zaoferowanie klimatyzacjipracującej na czynniku chłodniczym C02 z możliwością pracy jako dodatkowa pompaciepła -1pkt. / zaoferowanie innego systemu – 0 pkt.
Ostateczna ocena
EvoBus po kryterium cenowymi gwarancyjnym zebrał w Pile 69,25 pkt, podczas gdy Solaris – 70 pkt. Dlategozgodnie z naszymi oczekiwaniami to kryterium techniczne okazało się tutajkluczowe. Mercedes-Benz eCitaro został oceniony w tym zakresie na 18 pkt, a Solaris Urbino 12 electric na 28,33 i tym samym oferta wielkopolskiegoproducenta (z 98,33 pkt) został uznana za najkorzystniejszą, a do Piły przyjadą kolejne nowe autobusy z logo jamnika.
Dodajmy na koniec, że pierwsze elektryczne zamówienie MZKPiła to efekt podpisanej w dniu 30 stycznia umowy z Centrum Unijnych ProjektówTransportowych o dofinansowanie projektu „Zakup nowych autobusówelektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania”. Przypomnijmy, żePiła była jednym z 13 beneficjentów w Polsce, a drugim miastem w Wielkopolsce(obok Poznania), które otrzymało wsparcie CUPT w ramach specjalnego konkursuprojektów. Całkowita wartość projektu to 16.113.000,00 zł, a wartośćdofinansowania z UE – 11.130.750,00 zł (85%).
Generalnie MZK Piła doskonale mówiąc wie, jak korzystać zunijnych funduszy, czego dowodzą ostatnie, taborowe zakupy. W zeszłym rokuprzewoźnik zamówił:
-
sześć autobusów Solaris Urbino 12 z silnikiem diesla za sumę6 856 020,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 w wysokości 929 000PLN netto. Z gwarancją całopojazdową na 42 miesiące. Pojazdy te od czerwca jużkursują po ulicach Piły. Ten zakup został zrealizowany w ramach projektu”Rozwój miejskiego zbiorowego transportu niskoemisyjnego wraz z systememzarządzania komunikacją miejską w Pile”;
-
siedem autobusów hybrydowych Solaris Urbino 12 Hybrid, którepojawią się w wielkopolskim mieście pod koniec wakacji. To elementem unijnegoprojektu „małe centrum przesiadkowe” przy ulicach 1 Maja iŚródmiejskiej. Piła czeka też na dostarczenie inteligentnych wiatprzystankowych z podgrzewanymi siedzeniami zasilanymi fotowoltaiką.
To plus nowe elektrobusy przyniesie razem lepszą komunikacjęw Pile. I to już za moment.
„