Solaris wygrywa z Mercedesem w Krakowie. Ceną.
20 kwietnia spółka-córka MPK Kraków – KrakTransRem – rozstrzygnęła przetarg na zakup w formie leasingu 12 nowych autobusów miejskich, w tym 3 szt. autobusów klasy MEGA i 9 szt. autobusów typu MAXI.
Po otwarciu ofert przewidywaliśmy wybór Solarisa, którego atutem była cena. I tak też się stało.
Co dla KrakTransRem?
Przypomnijmy pokrótce wymagania krakowskiej spółki. Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,3 m. Jednostką napędową będzie silnik, spełniający normy spalania Euro 6, o minimalnej pojemności 6,7 dm3 (autobusy MAXI) i 9,0 dm3 (autobusy MEGA). Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące normy i przepisy. Autobusy mogą być wyposażone w układ rekuperacji energii hamowania, z którego energia powinna być wykorzystana do zasilania silników elektrycznych wspomagających silnik spalinowy lub oddawana do instalacji elektrycznej autobusu (jest to kryterium oceny ofert).
Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).
Autobusowy klasyk
26 marca minął termin składania ofert. KrakTransRem przeznaczył na sfinansowanie tego zamówienia kwotę 21 538 023,39 zł brutto.
Firma otrzymała dwie oferty:
- od konsorcjum Solaris Bus & Coach i PEKAO LEASING na kwotę 20.226.021,75 zł brutto / 16.443.920,12 zł netto za autobusy Urbino 12 i Urbino 18;
- od konsorcjum EvoBus Polska i Millennium Leasing na kwotę 22.625.459,75 zł brutto / 18.394.682,72 zł netto za autobusy Citaro i Citaro G.
Zamawiający wyodrębnił tylko dwa kryteria oceny ofert: cenę (75%), kryteria techniczne (25%). KrakTransRem premiował następujące rozwiązania dla autobusów solowych:
• okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 54 miesiące – 6 pkt,
• liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 96 – 5 pkt,
• układ rekuperacji energii hamowania – 3 pkt,
• aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 5 pkt,
• co najmniej 6 biegów – 3 pkt,
• wszystkie drzwi za wyjątkiem pierwszych, odskokowo-przesuwne otwierane na zewnątrz – 3 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:
• okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 54 miesiące – 6 pkt,
• liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 146 – 5 pkt,
• układ rekuperacji energii hamowania – 3 pkt,
• aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 5 pkt,
• co najmniej 6 biegów – 3 pkt,
• wszystkie drzwi za wyjątkiem pierwszych, odskokowo-przesuwne otwierane na zewnątrz – 3 pkt.
Solaris górą
Po pracy komisji przetargowej mamy następujący wynik:
- Solaris – 97,5 pkt
- Mercedes – 90,3 pkt
Tym samym najlepiej w przetargowej ocenie wypadł Solaris. Mercedes choć zyskał komplet punktów w ocenie technicznej, to nie był w stanie nadrobić straty w cenie do producenta z Bolechowa.
Tym samym w Krakowie pojawią się kolejne biało-niebieskie Solarisy, tym razem w liczbie 12 sztuk.