Solaris wygrywa z ARP w Rzeszowie na 6 elektrobusów. O 5 punktów
25 stycznia Urząd Miejski w Rzeszowie wybrał najkorzystniejsza ofertę w przetargu na zakup sześciu autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z ładowarkami.
Tak już pisaliśmy wcześniej w InfoBusie – spodziewaliśmy się, że w walce o rzeszowskie małe elektryki swoich szans spróbują zarówno ARP, jak i Solaris. Przyjęte przez miasto kryteria techniczne nie faworyzowały żadnego z tych producentów. Zapowiadał się zatem ciekawy pojedynek i dokładnie tak się stało! Ostatecznie rzeszowski MIDI kontrakt wygrał go Solaris. O 5,39 pkt.
CO CHCIAŁ RZESZÓW?
Zanim przejdziemy do rozstrzygnięcia, przypomnijmy, jak rzeszowscy urzędnicy punktowali oferty w zakresie oceny technicznej. Tutaj najwięcej punktów można było zdobyć za:
- najdłuższy okres gwarancji na magazyny energii (powyżej 120 miesięcy) - 25 pkt,
- najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 60 miesięcy) – 25 pkt, p
- oszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu - 13 pkt,
- poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych – 12 pkt,
- 8 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 pkt,
- brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego - 10 pkt,
- układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy - 5 pkt.
DWIE OFERTY
Przy takich wymaganiach, 20 grudnia miasto otrzymało dwie oferty. Od:
- Solaris Bus & Coach na sumę 20.661.786,00 PLN brutto / 16.798.200 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.799.700 PLN netto (plus ładowarka). Do tego wszystkie dodatkowe deklaracje, jak: Okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej (akumulatory trakcyjne, superkondensatory) / Okres gwarancji całopojazdowej / Podatność do napraw powypadkowych, podział poszyć ścian bocznych / wysokość zużycia energii elektrycznej wg testu SORT 2: / Materiał lub technologia wykonania poszycia autobusu / Ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi / Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia / Układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi – producent z Bolechowa objął klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”. Szkoda
- ARP E-Vehicles na sumę 21.033.000,00 PLN brutto / 17.100.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Pilea 10E na poziomie 2.850.000 PLN netto (plus ładowarka). Do tego firma zadeklarowała: okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej (akumulatory trakcyjne, superkondensatory) – 144 m-cy okres gwarancji całopojazdowej – 96 m-cy podatność do napraw powypadkowych, podział poszyć ścian bocznych – poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu w oferowanym autobusie wysokość zużycia energii elektrycznej wg testu SORT 2: 85,94 kWh /100 km materiał lub technologia wykonania poszycia autobusu – poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 5 miejsc zabezpieczenie antykorozyjne podwozia – bez konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 m-cy lub 1 200 000 km) przez Zamawiającego układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi – rury parowników i skraplaczy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei zamawiający zamierza przeznaczyć kwotę na zakup autobusów i ładowarek kwotę 16.460.999,72 PLN brutto, czyli mamy przekroczenie do tańszej oferty Solarisa o ponad 3,7 mln zł brutto. Nie tak mało, ale się udało.
Następnie komisja przetargowa oceniła złożone propozycje według trzech kryteriów: cena (60%), ocena techniczna (35%), zużycie energii elektrycznej (5%). Ostatecznie Solaris wygrał ten pojedynek (zdobywając 91.98 pkt), dzięki nieznacznie niższej cenie i punktom za zażycie energii. ARP zabrało 96,59 pkt. i było lepsze w „Technice”, ale to okazało się za mało, aby pokonać wielkopolską spółkę. Czekamy zatem na kolejne elektryczne starcie tej pary. Będzie jak zawsze ciekawie!
ELEKTRYCZNE MIDIBUSY
Sześć autobusów elektrycznych o długości od 8 do 9,5 m ma przewieźć minimum 50 pasażerów, w tym co najmniej 20 na miejscach siedzących. Zamawiający poszukuje autobusów niskopodłogowych, jednak dopuszcza rozwiązanie techniczne, w którym powierzchnia niskiej podłogi wynosi minimum 60% długości autobusu (z jednym stopniem poprzecznym wewnątrz pojazdu). Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. Energia elektryczna gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory trakcyjne, superkondensatory, inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników ma wynosić minimum 240 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in oraz szybkiego ładowania za pomocą pantografu 4-polowego opuszczanego, wysuwanego z „góry na dół”.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny.
Siedzenia pasażerskie będą wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek.
Nowe elektryki mają być wyposażone w bogaty system multimedialnej Informacji pasażerskiej, który będzie składać się z jednej tablicy wewnętrznej bocznej LCD o rozmiarze od 37 do 40 cali oraz dwóch tablic mobilnej wizualizacji (emisji ogłoszeń) LCD o stosunku o rozmiarze od 21 do 23 cali. Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym.