Solaris wygrywa w Wałbrzychu z NesoBus. Na 20 autobusów wodorowych. ARP odrzucone
26 września Gmina Wałbrzych dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych (plus 25 sztuk w ramach opcji). Taki wolumen oznacza, że jest to największe zamówienie na wodorowce w Polsce. Razem 45 sztuk
O otwarciu ofert, cenach i spodziewanym werdykcie komisji przetargowej pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Zwycięzcę wybrano w ramach powtórzonego przetargu. Pierwszy, ogłoszony w lutym zakończył się fiaskiem, gdyż oferta Solarisa była zbyt droga i opiewała w podstawie na ponad 82 miliony złotych. Przypomnijmy, że ten projekt ma dofinansowanie z programu "Zielony Transport Publiczny" w wysokości 60 mln zł. Do tego Orlen wybuduje przy ulicy Wysockiego stację tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwudziestu stacji, które koncern wybuduje w Polsce.
KRYTERIA OCENY OFERT
Gmina Wałbrzych - a dokładniej Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu - otrzymał w drugim podejściu pod zakup 20. autobusów wodorowych (plus 25 sztuk w opcji) trzy propozycje. Od: Solarisa, ARP i PAK-PCE. Najniższą cenę zaproponował producent NesoBusów, ale jak się okazało, to nie wystarczyło do zwycięstwa. Do tego sporą niespodzianką było odrzucenie przez komisję przetargową oferty ARP E-Vehicles. Oj działo się wczoraj w Wałbrzychu, ale po kolei:
Zamawiający wybrał najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (35%), gwarancji na elektryczny układ napędowy (5%).
W przypadku parametrów technicznych, miasto premiowało następujące rozwiązania:
- wykonanie całego poszycia bocznego pod linią okien na wysokości całego nadkola umożliwiające szybką wymianę wydzielonych paneli bez klejenia, spawania, zgrzewania, nitowania - 5 pkt,
- szyba przednia dzielona w osi pojazdu, z dodatkową szybą dla tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie - 9 pkt,
- zaoferowanie zderzaka przedniego (jeśli występuje) 3-segmentowego, lub taki podział elementów dolnej części ściany przedniej, który umożliwia niezależną od siebie wymianę elementów: lewego, środkowego lub prawego - 5 pkt,
- najniższe zużycie wodoru - 15 pkt,
- aplikacja do generowania i dystrybucji biletów służąca do realizacji sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, która będzie umożliwiała sprzedaż i rozliczanie wszystkich rodzajów obsługiwanych biletów – 1 pkt.
O 0.18 PUNKTA
26 września Wałbrzych ofertę Solaris Bus & Coach przyznając jej 99,91 pkt. Z kolei NesoBus otrzymał 99,73 pkt. i mimo niższej ceny przegrał wałbrzyski kontrakt. Do tego samorząd odrzuci debiutancką ofertę ARP w zakresie autobusów wodorowych.
Nr oferty | Cena 60% | Właściwości techniczno – eksploatacyjne 35% | Zakres gwarancji w km 5% | Łączna punktacja 100% |
1 | 59,91 pkt | 35,00 pkt | 5,00 pkt | 99,91 pkt |
3 | 60,00 pkt | 34,73 pkt | 5,00 pkt | 99,73 pkt |
Jak do tego wszystkiego doszło? Po kolei: Wałbrzych otrzymał oferty z następującymi cenami:
Nr oferty | Wykonawca | Cena brutto w zł całkowita za zakres uwzględniający prawo opcji (45 szt. pojazdów) |
1 | Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. ul. Obornicka 46, Bolechowo –Osiedle, 62-005 Owińska | 179 887 500,00 |
2 | ARP E-VEHICLES SP. Z O.O. ul. Bogdana Raczkowskiego 8 85-862 Bydgoszcz | 179 881 965,00 |
3 | PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. ul. Kazimierska 45, 62 –510 Konin | 179 610 750,00 |
W kryterium „Właściwości techniczno – eksploatacyjne” otrzymało takie propozycje:
l.p. | podkryterium | Oferta nr 1 | Oferta nr 2 | Oferta nr 3 |
1. | W1 - Podatność obsługowa poszycia bocznego zewnętrznego | Tak | Tak | Tak |
2. | W2 - Podział szyby przedniej | dzielona w osi pojazdu, z dodatkową szybą dla tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie | dzielona w osi pojazdu, z dodatkową szybą dla tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie | dzielona w osi pojazdu, z dodatkową szybą dla tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie |
3. | W3 – 3–segmentowy zderzak przedni | Tak | Tak | Tak |
4. | W4 - Zużycie wodoru w kg/100km przebiegu | Tajemnica przedsiębiorstwa | Tajemnica przedsiębiorstwa | Tajemnica przedsiębiorstwa |
5. | W5 - Aplikacja | Tak | Nie | Tak |
Po ich analizie, w kryterium „Właściwości techniczno – eksploatacyjne” miasto przyznało punkty:
Nr oferty | Właściwości techniczno – eksploatacyjne 35% | ||||
W1 | W2 | W3 | W4 | W5 | |
1 | 5,00 pkt | 9,00 pkt | 5,00 pkt | 15,00 pkt | 1,00 pkt |
3 | 5,00 pkt | 9,00 pkt | 5,00 pkt | 14,73 pkt | 1,00 pkt |
Kolejnym kryterium było „Gwarancja na elektryczny układ napędowy” gdzie Solaris, ARP i NesoBus zaproponowały to samo:
Nr oferty | Zakres gwarancji w km |
1 | 510 000 |
2 | 510 000 |
3 | 510 000 |
Odrzucenie ARP
Na koniec Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu poinformował, dlaczego odrzucił ofertę nr 2, która złożona została przez ARP E-Vehicels z Bydgoszczy. Poszło o … ogrzewanie.
Pierwsze zastrzeżenie Wałbrzycha dotyczyło zastosowania dodatkowego ogrzewania stanowiska kierowcy. Zamawiający wymagał, aby urządzeniami zamontowanymi w pojeździe były m.in.: agregat grzewczy, klimatyzacja, pompa ciepła, nagrzewnice oraz grzejniki oraz dodatkowo zamawiający wymagał niezależnej regulacji temperatury w kabinie kierowcy.
Wykonawca wskazał zastosowanie urządzenia ogrzewania stanowiska kierowcy „frontbox”, a więc dodatkowego urządzenia, które nie mieści się w katalogu urządzeń opisanych w treści SWZ. Ponadto urządzenie takie może generować dodatkowy pobór energii elektrycznej i dodatkowe koszty obsługi i serwisowania, a więc obniżenie efektu ekonomicznego oraz zasięgu autobusów, będących przedmiotem zamówienia. Takie rozwiązanie uznane zostało za niezgodne z SWZ.
Drugie zastrzeżenie dotyczyło hybrydowego agregatu grzewczego, gdzie zamawiający wymagał zastosowania elektrycznego, wodnego, wysokowydajnego ogrzewania wspomaganego dodatkowo pompą ciepła oraz dopuścił agregat grzewczy jako urządzenie grzewcze. Dodatkowo w uwagach podkreślił, że: „wymóg, dotyczący ogrzewania elektrycznego, musi być zachowany”. Przedmiotem zamówienia były autobusy elektryczne zasilane wodorem, a więc pojazdy w pełni zeroemisyjne zapewniające osiągnięcie jak najwyższych efektów ekologicznych oraz ekonomicznych, o jak najbardziej racjonalnej konstrukcji.
Z kolei wskazany przez ARP agregat jest urządzeniem hybrydowym, a więc wykorzystującym dwa sposoby zasilania: elektryczne i spalinowe. Takie rozwiązanie powoduje nie tylko zaprzeczenie idei autobusu zeroemisyjnego, ale także powoduje montaż dodatkowych elementów, m.in. zbiornika na paliwo. Takie rozwiązanie także uznane zostało za niezgodne z SWZ.
Zamawiający przypomniał, że oba te wymagania zostały potwierdzone w sesji pytań i odpowiedzi przed składaniem ofert. Do tego Wałbrzych miał uwagi co do opisu konstrukcji ARP i uznał go za niekompletny. W efekcie oferta została odrzucona.
Wałbrzyskie AUTOBUSY WODOROWE
Wodorowce dla Wałbrzycha mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem (lub silnikami) elektrycznymi zasilanymi energia elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego i z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy będzie posiadał funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Autobusy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy minimum 70 kW.
Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą od 4 do 6 kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej minimum 1550 litrów. Razem umożliwią one zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 34 kg. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Pasażerowie pojadą na siedzeniach, w których wkładki siedziska i oparcia tapicerowane mają być na twardo (bez pianki) w tkaninie o wysokiej odporności na ścieranie. Skorupy siedzeń mają być jednoczęściowe - wykonane z tworzywa odpornego na akty wandalizmu, o ergonomicznym kubełkowym kształcie. Zamawiający chce bardzo gładkiej (nie porowatej) powierzchni tyłu utrudniającej rysowanie i łatwej w utrzymaniu czystości.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z pełnowymiarowymi drzwiami. Ich konstrukcja i mocowanie ma wykluczać możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie. Do tego mają wyposażone w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Miasto nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie znajdzie się m.in. radio i podwójne gniazdo USB.
Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Panele z układami ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego wraz z urządzeniem sterującym. Wewnątrz każdego autobusu znajdą się dwie tablice podsufitowe LCD, które pokażą: numer linii, aktualny czas, przebieg trasy itp.. Do tego dochodzi jedna tablica boczna - monitor LCD o przekątnej minimum 37 cali. Jej zadaniem będzie prezentacja przystanku, do którego zmierza pojazd, a także przebieg trasy w formie graficznej informacji.
Na koniec link do przetargu: https://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,133041,ecb732a322e718de43f569dd36038936.html