Solaris wygrywa w Łodzi z MAN na 51 autobusów. O 1,22 pkt
Kolejny autobusowy pojedynek wygrany przez Solaris Bus & Coach o przysłowiowy "włos”.
Tym razem firma pokonała swojego największego konkurenta na polskim rynku - markę MAN w przetargu MPK-Łódź na zakup 51 nowych autobusów, w tym hybrydy.
Dostawa 2021
Jeszcze w tym roku tabor łódzkiego przewoźnika wzbogaci się o 51 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów. Dostarczy je konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach wraz z Millennium Leasing. Zamówienie dotyczy wynajmu:
- 29 jednoczłonowych autobusów Solaris Urbino 12 o pojemności minimum 85 osób, w tym minimum 26 na miejscach siedzących;
- 22 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 o pojemności minimum 135 miejsc, w tym 38 siedzących.
Wszystkie zostaną rozdysponowane między dwiema zajezdniami autobusowymi, czyli Zajezdnią Limanowskiego i Zajezdnią Nowe Sady.
-„Dostawa tych pojazdów pozwoli na wyłączenie z użytkowania najstarszych pojazdów na stanie MPK - Łódź, w tym ostatnich autobusów bez niskiej podłogi. Oznacza to, że po łódzkich ulicach będą kursowały już wyłącznie autobusy niskopodłogowe. – informuje MPK
Trzy oferty
Przetarg na dziesięcioletni wynajem MPK-Łódź ogłosiło w marcu. Do przetargu zgłosiły się trzy konsorcja. Po dokładnej analizie zdecydowano się na ofertę konsorcjum pod przywództwem Solarisa, które zaproponowało pojazdy: Solaris Urbino 12 Hybrid oraz Solaris Urbino 18. Kontrakt będzie opiewał na kwotę: 139 336 767,75 PLN;
Dodajmy, że wielkopolskiemu producentowi łódzkie zwycięstwo przyszło po emocjonującej walce. Starując z pełną pulą 70 pkt za najniższą cenę , Solaris został następnie wypunktowany przez MAN w zakresie oceny technicznej (11,55 pkt do 13,2 pkt), a przede wszystkim w ekologii (9,31 pkt do 15 pkt.) Mimo to zebrana pula punktów (90,86 pkt) pozwoliła ostatecznie „jamnikowi” pokonać lwa (89,64 pkt), ale tylko o 1,22 pkt. O włos. Dodajmy, że podczas wyboru oferty dodatkowo punktowany był moduł z miękką hybrydą, co znaczy, że przewoźnik stawia na ekologiczne rozwiązania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Łódzki standard
Najnowsze łódzkie autobusy wyposażone zostaną m.in.
- elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice informacyjne, urządzenia głośnomówiące)
- autokomputer
- cyfrowy system rejestracji obrazu
- system automatycznego zliczania pasażerów
- automat do sprzedaży biletów w pojazdach
- system informacji wizualnej
- system monitorowania ciśnienia i temperatury opon
Obecnie ok. 47 proc. taboru autobusowego stanowią Solarisy, 34 proc. Mercedesy, 10 proc. Isuzu, 4,8 proc. Volvo, 4,3 proc. Jelcze. Średni wiek łódzkiego autobusu to 7,9 lat. W przypadku autobusów przegubowych jest to aż 9,13. Chociaż w 2016 r. łódzki przewoźnik miał jedne z najmłodszych autobusów w Polsce, to brak dostaw taboru w latach 2016 -2019 spowodował znacznie obniżenie średniego wieku łódzkich autobusów. Dostawa 51 autobusów w tym roku pozwoli utrzymać średni wiek autobusu na poziomie 8 lat, a także umożliwi wycofanie najstarszych modeli autobusów, w tym Volvo czy Jelczy.