Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris wygrywa elektryczne przeguby w Krakowie. Solówki bez rozstrzygnięcia

infobus
18.08.2022 12:15

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozstrzygnęło przetarg na dostawę autobusów elektrycznych, ale tylko na zadanie nr 2, dotyczące autobusów przegubowych z opcją. O otwarciu ofert, a także o cenach pisaliśmy w Infobusie tutaj: https://transinfo.pl/infobus/cztery-oferty-na-22-elektrobusy-dla-mpk-krakow-zamiast-autosanu-mercedes/

Przypomnienie kryteriów oceny ofert

MPK oceniało oferty z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (65%), kryteriów technicznych (35%). W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 140 – 6 pkt,
  • dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt,
  • aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
  • wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
  • najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt,
  • wysokość autobusu -  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.

Solaris wygrywa

MPK Kraków rozstrzygnęło przetarg w zadaniu przegubowym, które dotyczy dostawy 18 sztuk autobusów elektrycznych klasy MEGA, z opcją.

Najkorzystniejszą ofertę złożył Solaris, który pokonał Mercedesa i Volvo nie tylko ceną, ale i w kryteriach technicznych. Producent z Bolechowa zdobył łącznie 87 pkt i dzieli go od drugiego w kolejności Volvo niespełna 9 pkt.

Pozostaje zatem tylko czekać na rozstrzygnięcie przetargu w części nr 1, dotyczącej autobusów solowych.

Jakie będą nowe elektrobusy dla MPK?

Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w  akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf. Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).