Solaris wraca do Białegostoku. 18+4 autobusy
Po dwóch latach dominacji Mercedesa i Volvo w Białymstoku, teraz mamy powrót polskiego producenta do gry. Miasto podpisało rozszerzoną umowę z Solarisem na zakup łącznie 22 autobusów.
18 października Białystok podpisał umowę ze spółką SolarisBus & Coach na dostawę 22 autobusów dla komunikacji miejskiej. Samorządzapłaci za pojazdy 34,2 mln zł brutto; na ulice Białegostoku autobusy mająwyjechać jesienią przyszłego roku.
Spółka Solaris Bus & Coach złożyła tańszą ofertę wprzetargu – o tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ, który obejmował dostawę 18 autobusów z silnikami spalinowymi Euro 6:
-
ośmiu 12-metrowych Urbino 12
-
dziesięciu 18-metrowych Urbino 18
22 autobusy
-„W związku z tym, że firma złożyła niższą ofertę niżzakładał budżet na ten cel, a w przetargu była klauzula możliwości domówieniado czterech autobusów, miasto skorzystało z tej opcji – poinformowała PAPrzeczniczka prezydenta Białegostoku Urszula Mirończuk. Dlatego czwartkowa umowaobejmuje dostawę 22 nowych autobusów (cztery dodatkowe to 18-metrowe pojazdy);na ulicę miasta mają wyjechać w październiku 2019 roku.
Jak powiedział, cytowany w przesłanym mediom komunikacie,prezydent Białegostoku Tadeusz Truskoalski, to kolejny etap inwestycji, którychcelem jest wymiana najbardziej wyeksploatowanych autobusów na nowe,niskoemisyjne. „Mam nadzieję, że nowoczesny tabor zachęci białostoczan dorezygnacji z samochodów i korzystania z komunikacji miejskiej” – dodał.
Polska Wschodnia
Inwestycja jest realizowana w ramach prowadzonego przezmiasto projektu „Rozwój infrastruktury transportu miejskiego wBiałymstoku”. Jest on realizowany przy wsparciu środków unijnych – zProgramu Operacyjnego Polska Wschodnia. Cały projekt wart jest ponad 161 mlnzł, z czego unijne dofinansowanie wynosi blisko 105,5 mln zł.
We wrześniu miasto podpisało umowę na dostawę dwóchautobusów marki Volvo o napędzie hybrydowym, które trafią do Białegostoku wmaju 2019 roku. Koszt tej inwestycji to 3,6 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei jeszcze w tym roku, do końca października, madotrzeć do Białegostoku osiemnaście nowych Mercedesów. W marcu zostałapodpisana umowa z firmą EvoBus Polska. Miasto zapłaci za nie 29 mln 847 tys.zł. Będą to autobusy niskoemisyjne i niskopodłogowe, także z silnikami Euro 6(piętnaście pojazdów przegubowych 18-metrowych i trzy 12-metrowe).
Przypomnijmy też, że w lutym miasto podpisało także umowę zfirmą Volvo Bus Corporation na zakup dwóch autobusów hybrydowych, którewyjechały już na białostockie ulice. Są to pojazdy niskopodłogowe o napędziespalinowo-elektrycznym. Ich koszt to 3 mln 613 tys. zł.
Te zakupy Miasto realizuje w ramach kolejnego unijnegoprojektu pn. „Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacjimiejskiej”, który przewiduje także zakup biletomatów (24 stacjonarne naprzystankach i 255 mobilnych, zamontowanych w autobusach).
Dalsze perspektywy
Miasto przygotowało w sumie cztery projekty dotyczącetransportu miejskiego. Tabor będzie współfinansowany ze środków ProgramuOperacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Podlaskiego.
Dzięki temu na ulice Białegostoku do roku 2021 wyjadąw sumie co najmniej 72 najnowocześniejsze autobusy. Przybliżony łączny kosztzakupu to ok. 120 mln zł netto.
Projekt „Rozwój infrastruktury transportu miejskiego wBiałymstoku”, oprócz zakupu autobusów, zakłada też m.in. przebudowę kilkaulic w mieście, utworzenie parkingu typu park and ride przy jednej z ulic,zakup biletomatów stacjonarnych i autobusowych oraz wprowadzenie nowoczesnegosystemu kontroli biletowej, wiaty przystankowe i rozbudowę systemu nowoczesnejinformacji pasażerskiej (zapowiedzi głosowe, tablice na przystankach).(PAP)
„