Solaris w Warszawie
Prezydent prowadzi jamnika
14 września 2005 r. przegubowe autobusy Solaris Urbino III 18 po raz pierwszy wyjechały na ulice stolicy. Są to pierwsze pojazdy tego typu w taborze warszawskiej komunikacji. Dzień wcześniej firma Solaris Bus & Coach i Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o. zorganizowały uroczyste przekazanie pojazdów do eksploatacji. Spotkanie odbyło się na terenie Zajezdni „Ostrobramska”. Przybyli na nią przedstawiciele władz miasta, zarząd warszawskiego przewoźnika, reprezentanci producenta, pracownicy MZA, w tym liczni kierowcy oraz zaproszeni dziennikarze. Uroczystość przekazania pierwszych Solarisów zaszczycił swą obecnością Andrzej Urbański, wiceprezydent Miasta Stołecznego Warszawy odpowiedzialny za komunikację. Wiceprezydent miał niepowtarzalną możliwość poprowadzenia nowego Solarisa na terenie zajezdni. Przegubowiec, wypełniony uczestnikami spotkania, kierowany przez Andrzeja Urbańskiego, przejechał wokół placu postojowego, pomiędzy innymi autobusami eksploatowanymi w tym zakładzie. Prezydent poradził sobie bez problemu.
Po raz pierwszy za kierownicą autobusu
Korzystając z obecności przedstawiciela władz Warszawy, poprosiliśmy go o wypowiedź dla InfoBusa.
Panie Prezydencie, jakie są Pana wrażenia zza kierownicy przegubowego Solarisa Urbino?
Nieprawdopodobne! To jest czysta przyjemność. Ja mam sportowy samochód, też z automatyczną skrzynią biegów i musze przyznać, że nie ma żadnej różnicy. Jedynie tutaj jest osobno resorowany fotel, który amortyzuje drgania i nie przenosi ich na ciało. Za kierownicą autobusu siedziałem pierwszy raz. Jak stracę pracę we władzach miasta to chyba tutaj poszukam źródła utrzymania…
Trzymamy za słowo… W jaki sposób doszło do zakupu znaczącej liczby nowych autobusów? Dlaczego wybrano właśnie przegubowe autobusy Solaris Urbino III?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakup tych autobusów to jest efekt przetargu, gdzie obowiązują określone procedury. W tym przypadku obyło się bez żadnych protestów. Wszyscy oferenci zaakceptowali procedury. Co mnie ogromnie cieszy to jest produkt polski i światowy jednocześnie. Polski – czyli pieniądze polskiego podatnika trafiają nadal do polskich miejsc pracy. Światowy – czyli nasze nabytki spełniają wszystkie te parametry, które spełniają najnowocześniejsze autobusy w Europie i na świecie. Firma Solaris jest znana z tego, że 80 procent produkcji eksportuje. Kierowcom i pasażerom autobusów życzyłbym mniej tłoku i korków na ulicach. Dzięki temu jazda może być bezpieczniejsza, wygodniejsza i na czas.
Dziękujemy za rozmowę.
Po uroczystości – do pracy!
Oczywiście w spotkaniu wziął udział prezes Krzysztof Olszewski, z którym wywiad prezentujemy w tym wydaniu InfoBusa oraz prezesa MZA Warszawa – Roman Podsiadły, z którym również przeprowadziliśmy interesującą rozmowę. Jej zapis opublikujemy w następnym wydaniu InfoBusa. Warto podkreślić, że uroczystej prezentacji autobusów Solaris Urbino III 18 przyglądali się liczni kierowcy pracujący w zajezdni „Ostrobramska”, którzy także zwiedzili nowe pojazdy. Ich zdaniem najlepiej dostosowane do warszawskich warunków eksploatacji są jednak Ikarusy. Są pojemne i wytrzymałe. Mają wygodne duże kabiny, zwłaszcza te sięgające połowy przednich drzwi. Nie da się jednak uniknąć postępu… O nowych Solarisach nie chcieli się wypowiadać, gdyż wielu jeszcze nimi nie jeździło. Zwracali uwagę na lepiej wykonaną kabinę, wyżej sięgające drzwi i szybę z jej prawej strony, oddzielającą prowadzącego od przestrzeni pasażerskiej. Obawy budziła dość delikatna konstrukcja wewnętrzna przegubu i uchwytów – czy wytrzyma napór pasażerów, czy będzie to rozwiązanie równie trwałe, jak w innych pojazdach ? Dyskusje wzbudzała także szerokość przejść – zwłaszcza między podwójnymi fotelami. Jednak tak naprawdę o opinia na temat warszawskich Solarisów Urbino III 18 powstanie podczas najbliższych miesięcy ich eksploatacji.
Już następnego dnia po uroczystości przekazania autobusów dla MZA, nowe Solarisy wyjechały na ulice. Kursowały na linii 520. Jak się wydaje tylko nieliczni pasażerowie, spośród tysięcy dojeżdżających codziennie komunikacją publiczną, zauważyli nowość na ulicach. Wrześniowe dni były ciepłe. W przegubowych Solarisach słychać było delikatny szum klimatyzacji i czuć było delikatny chłód, ale nie wiatr. Zdarzali się jednak pasażerowie, zwracający się do kierowców z pytaniem: -„Dlaczego nie można otworzyć okien ?”.
W Warszawie są eksploatowane autobusy przegubowe Ikarus 280 różnych generacji, Jelcz M181M i MAN NG313. Reprezentowane są też modele Ikarus 435, Ikarus 417 i VolvoB10M/Jelcz180. (Niegdyś w tej kategorii pojazdów były eksploatowane były Jelcze AP01 i Jelcze 021) Pasażerów wożą też Solarisy Urbino 12, Solarisy Urbino 15 i Solarisy Urbinetto 10. Do grona tego od 14 września 2005 r. dołączyły Solarisy Urbino III 18.