Solaris w przededniu dostaw dla Barcelony
To efekt przetargu ogłoszonego wpołowie listopada ubiegłego roku przez miejskiego przewoźnika ze stolicyKatalonii. Mowa oczywiście o Transports Metropolitans de Barcelona. Zamówieniepodzielono na trzy części. Pierwsza opiewała na dostawę 15 autobusów hybrydowychklasy mega, druga zaś na 10 sztuk piętowych pojazdów klasy maxi. Trzecianatomiast to siedem egzemplarzy minibusów.
Solaris wygrał w najbardziejprestiżowej części zamówienia, czyli kontrakt na dostawę 15 przegubowychhybryd. Jego konkurentem była m.in. hiszpańska Castrosua, która najprawdopodobniejoferowała pojazd na podwoziu Iveco Urbanway 18. Wartość tego zlecenia to 6,85mln euro. Od podpisania umowy, które nastąpiło pod koniec września producent ma rok na realizację zamówienia. Patrząc jednak na stopień zaawansowaniaprodukcji autobusów dla TMB jest pewne, że producent z Bolechowa skróci termin.Przejdźmy do szczegółów.
Przewoźnik z Barcelony zamówiłpojazdy z trzeciej generacji Urbino 18. Pojazdy będą posiadały cztery parydwuskrzydłowych drzwi firmy BODE oraz umożliwią podróż ok. 130 osobom. Hybrydoweprzegubowce będą wyposażone w równoległy napęd firmy Allison Transmission.Składa się on z dwóch asynchronicznych silników trakcyjnych typu Ev50 o łącznejmocy 150 kW, które są zintegrowane z modułem centralnym Ev Drive. Systemsterowania oparto o rozwiązania z serii Dual Power Inverter Module. Ponadtow pojazdach zostaną wykorzystane silniki diesla typu Cummins ISB6.7E6 o mocy209 kW. Aby osiągnąć oszczędności w spalaniu, zasilaniu urządzeń zewnętrznych orazby w pełni wykorzystać zalety hamowania odzyskowego na dachu pojazdów zostaną umieszczonebaterie niklowo-wodorowe.
Układ jezdny oraz kierowniczy opartostandardowo dla Solarisa na rozwiązaniach firmy ZF. Przednia to niezależna typuRL75EC, środkowa to wleczona AV132, z tyłu zaś most portalowy ZF AVN132/80 zprzełożeniem dobranym pod katem optymalizacji spalania. Całość oczywiścieuzupełnia układ kierowniczy ZF Servocom.
Autobusy dla TMB będą bardzobogato wyposażone. Będą posiadać w sumie trzy urządzenia klimatyzacyjne, któredostarczy Konvekta. Dwa z nich, każde o mocy 36 kW będą odpowiadały zachłodzenie przestrzeni pasażerskiej, ostatnie zaś będzie przeznaczone dlastanowiska kierowcy. Nie zabraknie oczywiście monitoringu, kasowników firmyASCOM oraz funkcjonalnego systemu informacji pasażerskiej.
Moglibyśmy jeszcze więcej napisaćo tych ciekawych autobusach np. o wystroju wnętrza. Trzeba uszanować wolę TMB.Przewoźnik zastrzegł w umowie, że przed przekazaniem mu pojazdów nie mogą byćpublikowane żadne zdjęcia oraz wzmianki o wyglądzie jego nowych nabytków. Wobectego nam nie pozostaje nic innego jak czekać na pierwsze dostawy. Przy tejokazji warto jeszcze dodać, że prócz hybryd Solaris dostarczy do Barcelonytakże dwa przegubowe elektrobusy. To zamówienie z kolei jest ściśle związane z europejskimprogramem ZEUS, w którym TMB bierze udział.
„