Solaris w drodze do IV generacji Urbino

infobus
10.03.2009 22:03
Solaris Bus &Coach na targach IAA 2008 przedstawił nową wersję wnętrza autobusu Solaris Urbino 12 New Edition. To początek „publicznych konsultacji”przed wdrożeniem nowej generacji do masowej produkcji. W nowym wnętrzu dominują wysokiej jakości materiały wykończeniowe utrzymane w przyjaznych, żywych kolorach. Połączenie bieli z zielenią wprowadza świeży powiew w codzienność komunikacji miejskiej. Harmonijne nadruki na panelach dachowych, podobnie jak oprawa graficzna wieży silnika są dopełnieniem przemyślanej koncepcji designerów. Solaris Urbino New Edition to także nowa konstrukcja sufitu zintegrowanego z efektownym systemem oświetlenia. Kolejne wyznaczniki zmian to nowatorskie miejsce pracy kierowcy z futurystycznymi panelami dotykowymi oraz zestawem najważniejszych funkcji zabudowanych na kole kierowniczym. Do innowacji należy zaliczyć także jednoskrzydłowe drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ventura, których zastosowanie znacznie ograniczyło liczbę części (takie rozwiązania zostały już zastosowane w jedynym z modelu Urbino 18 dla BVG Berlin). Te wszystkie pokazane rozwiązania mają być przyczynkiem do dyskusji i testów, które posłużą do dalszego rozwoju projektu i wskażą ostateczna wersję rodziny Urbino IV generacji. O nowych elementach wnętrza, desce rozdzielczej i drzwiach Ventury rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem, dyrektorem Biura Technicznego Solaris Bus &Coach. Oto co nam powiedział:
Solaris na IAA - nowa deska rozdzielczaSolaris na IAA - nowa deska. Koncept
Nowy pulpit kierowcy
InfoBus.pl: Czy nowa deska rozdzielcza kierowcy i wielofunkcyjne koło kierownicy jest efektem prac tylko konstruktorów Solarisa, czy efektem kooperacji z inną firmą? Od kiedy trwały pracę nad tym projektem?
System został całkowicie opracowany przez inżynierów biura technicznego Solaris Bus&Coach. Pierwsze szkice powstały pod koniec 2007 roku, dobór komponentów rozpoczęto z początkiem marca 2008 roku. Celem, który został zrealizowany, było przygotowanie w pełni funkcjonalnego systemu na IAA 2008.
InfoBus.pl: Przedstawione na targach nowe urządzenia to efekt spełnienia życzeń klientów. Jakich zmian przede wszystkim oczekiwali kierowcy i które udało się wprowadzić do nowego pulpitu?
Kierowca spędza „za kółkiem”co najmniej 8 godzin dziennie. Tworząc nowy pulpit chcieliśmy ułatwić i uprzyjemnić pracę kierowców. Tak naprawdę jest to efekt analizy potrzeb klientów oraz wizji nowatorskiego, funkcjonalnego i przyjaznego otoczenia miejsca pracy kierowcy. Tutaj należy podkreślić, iż każdy kierowca ma inne preferencje i oczekiwania. Inne są również oczekiwania przewoźników w Polsce, inne w Niemczech czy Francji. Nowy pulpit umożliwia w prosty sposób dopasowanie funkcjonalności i wyglądu do oczekiwań. Ostateczną ocenę tego rozwiązania pozostawiamy przyszłym użytkownikom.
InfoBus.pl: Jak wyglądały praktyczne testy nowego pulpitu? Jakie były wrażenia kierowców, którzy przetestowali nową deską i kierownicę?
Pierwszym testem były targi IAA gdzie wszyscy odwiedzający mogli sprawdzić możliwości tego systemu. A fantazja gości naprawdę nie opuszczała. Następne testy wynikały z konieczności wykonania badań innych komponentów (silnik, skrzynia biegów) w naprawdę trudnych warunkach. Pierwsze wrażenie kierowców to szok, nikt nie widział podobnego rozwiązania. Po ochłonięciu przyszedł czas na praktyczne spojrzenie i tutaj już się odzywały indywidualne preferencje typu a może dodać …a może zmienić grafikę… . Ostatecznym jednak testem będzie jazda autobusu na regularnej trasie.
InfoBus.pl: Rozumiem, że nowy pulpit deska będzie oferowany jako opcja –równolegle do dotychczas montowanych pulpitów. Kiedy przewidujecie start jego produkcji seryjnej?
Tak, nowy pulpit będzie oferowany jako opcja. Start seryjnej produkcji jest planowany w II połowie 2009 roku. Wcześniej jednak chcemy wyprodukować dla wybranego klienta partię przedseryjną, która w trakcie normalnej eksploatacji będzie ostatecznie przetestowana i sprawdzona. 
InfoBus.pl: Jakie do tej pory, standardowe pulpity kierowców montuje Solaris? I jak wygląda relacja ich ceny do nowego produktu? Czy nowa propozycja będzie znacznie droższa?
Obecnie oferujemy klientom trzy pulpity tzw. FAP (produkcji VDO Siemens), PODIUM (produkowany przez firmę ACTIA) oraz pulpit „Solaris”wykonywany wg naszego projektu. Nowy pulpit z panelami dotykowymi to zupełnie nowa konstrukcja, nie stosowana jeszcze w autobusach. Ze względu na zastosowane komponenty, będzie ponad dwukrotnie droższy w stosunku do naszych standardowych pulpitów. Jak każda nowość w początkowej fazie produkcji.
InfoBus.pl: Jakie urządzenia można obsługiwać z poziomu kierownicy? Jaki system łączności tutaj zastosowano?
Na kierownicy znajduje się 8 przycisków. Funkcje, które przypisaliśmy przyciskom są najczęściej bardziej używane: otwieranie drzwi, ustawianie wysokości kierownicy, klakson, hamulec przystankowy oraz zmiana trybu wyświetlania między menu przystankowe i menu jazdy. Impuls z przycisku na kierownicy wysyłany jest drogą radiową do odbiornika, a ten podłączony do urządzenia wejścia/wyjścia wysyła to w magistralę CAN. Istnieje możliwość zmiany funkcji przypisanej do przycisku na życzenie klienta.
InfoBus.pl: Obecnie kierowca może uruchamiać poszczególne funkcje na desce rozdzielczej poprzez czytelne ekrany sterowane dotykowo. Czy jest tutaj spełniony standard VDV i czy myliście o wprowadzeniu także innego rozplanowanie przycisków (np. na inne rynki niż niemiecki)?
Przy tworzeniu nowej deski staraliśmy się aby umiejscowienie przycisków było zgodnie z zaleceniami VDV dla standardowej deski z przełącznikami mechanicznymi. Umiejscowienie przycisków jest zapisane w programie, co oznacza, że jest możliwość zmiany pozycji danej funkcji przez zmianę i przeładowanie programu. Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z osobami tworzącymi zalecenia VDV, aby bezpośrednio od nich usłyszeć opinie oraz sugestie odnośnie naszego nowego produktu. 
InfoBus.pl: Czy wiadomo już, kiedy z fabryki wyjedzie pierwszy seryjny autobus wyposażony w nowy pulpit i kierownicę? I do jakiego klienta trafi?
Obecnie przygotowujemy się do wprowadzenia rozwiązania w seryjną produkcję. W II kwartale bieżącego roku chcemy wypuścić serię próbną.
InfoBus.pl: I na tematu pulpitu proszę w skrócie opowiedzieć jak teraz wygląda w autobusach miejski system diagnozy pokładowej (On Board Diagnostics)? Rozumiem, że w nowej desce podgląd wszystkich parametrów diagnostycznych jest cały czas na centralnym wyświetlaczu?
Dzięki magistrali CAN możemy kontrolować i monitorować prace wielu urządzeń w autobusie. Wszystkie niezbędne dla kierowcy informacje wyświetlane są oczywiście na bieżąco na centralnym wyświetlaczu. Błędy sygnalizowane przez poszczególne układy ( np silnik, skrzynię biegów, system oczyszczania spalin, system hamulcowy) są sygnalizowane odpowiednimi kontrolkami w kolorze żółtym lub czerwonym w zależności od powagi usterki.
Solaris na IAA - nowe drzwi Ventura w Urbino 12
Nowe drzwi Ventura
InfoBus.pl: W autobusie New Edition zastosowano jednoskrzydłowe drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ventura. Czy wcześniej testowaliście to rozwiązanie – np. w kontrakcie dla Berlina? W jakim autobusie je zastosowano i jakie były opinie kierowców / operatorów?
W 2007 roku firma Ventura opracowała i wyprodukowała drzwi jednoskrzydłowe odskokowo-przeuwne, które zostały zamontowane w autobusie Urbino 18 u klienta BVG w miejsce dotychczas stosowanych drzwi dwuskrzydłowych. Kierowcy z Berlina pozytywnie ocenili to rozwiązanie w efekcie czego z naszej fabryki wyjechało kolejnych 5 autobusów dla odbiorcy BVG z takimi właśnie drzwiami. Jak na razie jest to jedyny odbiorca, który zdecydował się na takie rozwiązanie.
InfoBus.pl: Jedna z podawanych zalet tego rozwiązania jest znaczne ograniczenie liczby części. Czy chodzi tutaj o mniej skomplikowany mechanizm drzwi, czy po prostu, że zamiast dwóch skrzydeł mamy jedno?
Zarówno jedno jak i drugie. W nowym rozwiązaniu mamy jedno skrzydło drzwi i jeden wał zamiast dwóch. Rozwiązanie jest również trochę tańsze, a dotychczasowe doświadczenia pokazują, że także bezawaryjne i niezawodne.  
InfoBus.pl: Nowe drzwi świetnie wyglądają wizualnie i pasują do nowoczesnego charakteru New Edition. Jakie są inne zalety tego rozwiązania?
Głównymi zaletami z technicznego punktu widzenia są: wspomniana wcześniej mniejsza ilość części ruchomych, co skutkuje większą niezawodnością, oraz zwiększona o 20 mm szerokość przejścia w drzwiach wejściowych. Nie bez znaczenia są również walory estetyczne i użytkowe np. łatwiejsze naklejenie plakatów lub reklam na poszycie.
InfoBus.pl: Jak wygląda relacja ceny nowych drzwi do dotychczas oferowanych w Urbino?
Drzwi jednoskrzydłowe odskokowo-przesuwne są kilka procent tańsze od drzwi dwuskrzydłowych odskokowo-przesuwnych tej samej firmy. Jednak zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie jest droższe od standardowych drzwi stosowanych w autobusach Solaris Urbino sterownych elektro-pneumatycznie i otwieranych do wewnątrz.
InfoBus.pl: Jakie obecnie standardowo montujecie drzwi do miejskich autobusów Urbino?
Obecnie jako standardowe w naszych autobusach montowane są drzwi dwuskrzydłowe, otwierane do wewnątrz ze sterowaniem elektro-pneumatycznym. Ze względu na niezawodność i sprawdzoną konstrukcję wybierane są przez większość naszych klientów.
InfoBus.pl Kiedy pierwsze seryjne Urbino będzie wyposażone w nowe drzwi?
Pierwsze seryjnie produkowane autobusy Urbiono18 z jednoskrzydłowymi drzwiami odskokowo-przesuwnymi już jeżdżą w Berlinie. Tak naprawdę nie ma przeszkód aby montować takie drzwi w naszych autobusach, wszystko zależy od preferencji klientów.
Solaris na IAA - nowe wnetrze Urbino 12Solaris na IAA - nowe wnętrze. KonceptSolaris na IAA - nowe wnętrze. KonceptSolaris na IAA - nowe wnętrze. KonceptSolaris na IAA - nowe wnętrze. KonceptSolaris na IAA - nowe wnętrze. Koncept
Nowy design wnętrza:
InfoBus.pl: Solaris Urbino New Edition to także nowa konstrukcja sufitu zintegrowanego z efektownym systemem oświetlenia. Kto jest główny autorem zmodernizowanej przestrzeni pasażerskiej w New Edition?
Nowe wnętrze powstało przy współpracy firmy designerskiej Studio FT z Berlina oraz grupy inżynierów z SBC. Przy tworzeniu przeprowadzano wiele test i prób. Testowaliśmy różne dostępne materiały, elementy, konfiguracje i ustawienia. Wybraliśmy optymalne rozwiązania z punktu widzenia estetyki, łatwości montażu oraz oczywiście walorów eksploatacyjnych.
InfoBus.pl: Jaki był główny cel nowego projektu? Czy chodziło tylko o zmiany estetyczne, czy też również wprowadzono tutaj nowe, techniczne rozwiązania?
Cel był wielopłaszczyznowy. Chodziło o odświeżenie wnętrza. Chcieliśmy odejść od szarości tak popularnej w obecnych środkach komunikacji publicznej oraz nadać wnętrzu lekkości i przestrzeni. W konstrukcji sufitu przetestowaliśmy również nowe rozwiązania techniczne. Nowe wnętrze jest pierwszym krokiem do stworzenia autobusów czwartej generacji.
InfoBus.pl: Jeżeli chodzi o oświetlenie –co dokładnie się zmieniło i czy zastosowano tutaj bardziej energooszczędne rozwiązania?
W nowej wersji sufitu przygotowaliśmy się dla bardzo wymagających klientów. Mamy rozwiązania z podświetlanym całym sufitem. Możliwością włączanie oświetlenia na 30% – co powoduje znaczne ograniczenie poboru prądu. W wielu miejscach zastosowaniu również oświetlenie diodowe które jest bardziej niezawodne i bardziej energooszczędne od rozwiązań tradycyjnie stosowanych. 
InfoBus.pl: Kiedy w pierwszych seryjnych autobusach zostaną wprowadzone nowe rozwiązania wnętrza?
Planujemy nowe wnętrze wprowadzić do oferty w drugim półroczu bieżącego roku.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.