Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris vs. Mercedes w przetargu MZK Opole. Na osiem elektrobusów

infobus
09.09.2022 14:00

9 września Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu otworzył oferty w przetargu na dostawę 8 nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania.

MZK pozyskało dwie oferty, w tym jedną mieszczącą się w budżecie. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 300 dni od podpisania umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Zamówienie dotyczy zarówno autobusów klasy MAXI, jak i MEGA, ale nie zostało podzielone na części.

KRYTERIA OCENY OFERT

Teraz zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji (5%). Wśród kryteriów technicznych, MZK Opole wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub ze stali lub żeliwa o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) – 3 pkt,
  • zawieszenie przednie - oś sztywna – 2 pkt, zużycie energii elektrycznej autobusu solowego niższe lub równe 0,85 kWh/km – 8 pkt, zużycie energii elektrycznej autobusu przegubowego niższe lub równe 1,4 kWh/km – 8 pkt,
  • co najmniej 7 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi w autobusie solowym – 2 pkt,
  •  co najmniej 12 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi w autobusie przegubowym – 2 pkt,
  •  minimum 8 uchylnych okien bocznych w autobusie solowym – 1 pkt,
  • minimum 9 uchylnych okien bocznych w autobusie przegubowym – 1 pkt,
  • pojemność (nominalna) magazynów energii (baterii trakcyjnych) – autobus 12-metrowy: powyżej 290 kWh do 300 kWh - 9 pkt,
  • pojemność (nominalna) magazynów energii (baterii trakcyjnych) – autobus 18-metrowy: powyżej 380 kWh do 400 kWh - 9 pkt, aktywny asystent hamowania – 2 pkt,
  • zastosowanie systemu redukcji (spowalniania) palności magazynu energii – 3 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 1 pkt.

Dwie oferty

Opolski SWZ nie pozostawia dużego pola do dyskusji o potencjalnych oferentach. Ładowanie baterii m.in. poprzez odwrócony pantograf to specjalność takich producentów, jak Solaris i jak się okazuje - Mercedes-Benz. Dlatego po Gdyni – obaj producenci spotkali się w Opolu, gdzie złożyli następujące oferty:

  • Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 12 electric i Urbino 18 eletric na sumę 31 783 200,00 PLN brutto;
  • EvoBus Polska z autobusami Mercedes-Benz eCitaro i Mercedes-Benz eCitaro G na sumę 38 350 821,90 PLN brutto.

Z kolei zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia kwotę 34.100.000,00 PLN brutto / 27.723.577 PLN netto. Tym samym tyko Solaris zmieścił się w opolskim budżecie i wszystko wskazuje na to, że do miasta przyjadą kolejne pojazdy Urbino electric , w tym po raz pierwszy Urbino 18 electric.

Opolskie elektrobusy

Nowe autobusy elektryczne MZK Opole mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m (MAXI) oraz od 17,9 do 18,75 m (MEGA), a wysokość max. 3,4 m. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 160 kW w autobusach solowych i nie mniejszej niż 230 kW w przegubowcach. Jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Elektryki będą posiadały funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej. Z kolei w przypadku baterii, MZK wymaga zastosowania akumulatorów High Power typu LTO lub równoważnych NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 100 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 300 kW. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo - zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in, umożliwiające ładowania z mocą 120 kW – a także systemem pantografowym za pomocą odwróconego pantografu.

Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Jednocześnie MZK nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła I drzwi, jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie będą za to takie udogodnienia jak radio czy lodówka. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą siedzieć na fotelach wykonanych z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia.

System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna albo dwie wewnętrzne (w zależności od długości autobusu). Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablice wewnętrzne mają być oparta na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych. Autobusy mają być wyposażone w system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów, którego działanie polega na wykorzystaniu lamp UV zapewniających oczyszczanie powietrza recyrkulowanego w stopniu zapewniającym bezpieczeństwo rozumiane, jako możliwość eksploatacji systemu pod względem zagrożeń wirusami (np. SARS-CoV-2), bakteriami, grzybami itp.