Solaris vs. MAN w przetargu MPK Poznań na 18 autobusów mild hybrid
9 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otworzyło dwie oferty w przetargu na dostawę 18 przegubowych lekkich hybryd (plus ewentualnie 2 pojazdy w ramach opcji).
MPK otrzymało autobusowe propozycje od "starych znajomych", czyli MAN i Solarisa. O ile zamawiający dołoży do budżetu … prawie 7 mln zł brutto wszystko wskazuje na kolejne zwycięstwo "jamnika" nad Wartą. Szerzej o tym kontrakcie pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy, że w środę 11 maja zaplanowano otwarcie w drugim przetargu MPK Poznań - na 22 autobusy wodorowe. Niezły taborowy impet.
PUNKTACJA OFERENTÓW
Zanim przejdziemy do złożonej dzisiaj oferty, sprawdźmy co preferował MPK Poznań w swoim zamówieniu. Przewoźnik przydzieli producentom punkty w następujących kryteriach: ceny (66%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (20%), warunków gwarancji i serwisu (7%), gotowości technicznej (7%).
W przypadku parametrów technicznych, MPK premiuje następujące rozwiązania:
- największa powierzchnia niskiej podłogi [m2] - 25 pkt,
- trzyczęściowa szyba czołowa – 1 pkt,
- możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 1 pkt,
- najniższe zadeklarowane zużycie paliwa [l/100km] - 35 pkt,
- 3-częściowy zderzak przedni - 6 pkt,
- spełnienie wymogów odnoszących się do niepalności materiałów użytych do wygłuszenia komory silnika w oferowanych autobusach – 9 pkt,
- spełnienie wymogów odnoszących się do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanych autobusów - 9 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej - 14 pkt.
Taka punktacja pokazuje, że od samego początku w poznańskim przetargu nie było jasno określonego faworyta. W kryteriach technicznych najwięcej punktów można było zdobyć za najniższe zużycie paliwa i to na tym polu zapewne będzie toczył się ostateczny pojedynek, jednak tutaj dużych różnic między firmami nie ma, dlatego najważniejsza była i jest jak najniższa cena.
Dwie oferty
Zgodnie z oczekiwaniami 10 maja MPK Poznań otrzymał dwie oferty, od firm które specjalizują się w temacie mild hybrid:
- MAN Trucks & Bus Polska na kwotę 41.136.120 PLN brutto / 33.444.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu MAN Lion`s City 18 EfficientHybrid na poziomie 1.858.000 PLN netto. Plus opcja na dwa pojazdy wynosząca 4.570.680 PLN brutto;
- Solaris Bus & Coach na kwotę 35.844.660 / 29.142.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Solaris Urbino 18 mild hybrid na poziomie 1.619.000 PLN netto. Plus opcja na dwa pojazdy wynosząca analogicznie 3.982.740 PLN brutto.
Jak widać Solaris nie dał szans swojemu konkurentowi i w stolicy Wielkopolski zaproponował w porównaniu z MAN-em bardzo atrakcyjne ceny. Mimo to znalazł się poniżej poznańskiego budżetu (29.003.400 PLN brutto / 32.226.000 PLN brutto z opcją) i to dość znacząco (o prawie 7 mln zł przy zamówieniu podstawowym).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co teraz zrobi MPK? Są trzy wyjścia: – albo firma anuluje całe postępowanie i ogłosi je na nowo; albo zrezygnuje z opcji i tym samym zniweluje różnicę między budżetem a ofertą Solarisa; - albo pójdzie „szeroko” i wybierze ofertę Solarisa w zamówieniu podstawowym, i w opcji.
Poznańskie HYBRYDy
Autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,0 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, o mocy powyżej 200 kW. Pojazdy mają być wyposażone w elektryczny układ wspomagania napędu typu „mild hybrid” – tzn. w funkcję rekuperacji energii - silnik spalinowy autobusu ma być wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosić będzie co najmniej 10 kW. Hybrydy będą wyposażone w zbiornik główny paliwa o pojemności minimum 250 litrów gwarantujący przebieg minimum 500 km. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym. Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowa LED oraz tablica wewnętrzna boczna z przebiegiem linii tzw. termometr – będzie to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali. Oprócz tego, w pojazdach zamontowane mają być dwa monitory informacji publicznej, tj. ekrany LCD o przekątnej minimum 22 cali.
Zielony udział
Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań, 58 pojazdów (ponad 17 proc.) to autobusy elektryczne, bateryjne.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.
Ustawa przewidziała okresy przejściowe, dla których określone poziomy udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie wynoszą co najmniej 5 proc. od 2021 roku, co najmniej 10 proc. od 2023 roku i 20 proc. od 2025 roku.