Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris vs. MAN w przetargu PKM Gliwice na 19 autobusów hybrydowych

infobus
03.03.2022 09:00

2 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach otworzyło oferty w przetargu na sfinansowanie i dostawę 19 sztuk nowych hybrydowych autobusów, w tym 10 sztuk klasy MAXI i 9 sztuk klasy MEGA.

Otrzymane propozycje (cenowo bardzo do siebie zbliżone) zdecydowanie przekraczają budżet PKM, który jakby bardziej dotyczył zakupu pojazdów za gotówkę, a nie ich leasingu. Zobaczymy, jak to się dalej potoczy.

Co chciałO PKM Gliwice?

Jakie rozwiązania preferuje PKM w tym przetargu? Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (50%), oceny technicznej (20%), ekologii (18%), warunków gwarancji i serwisu (5%), ceny wybranych części zamiennych (5%), czasu dostawy (2%).

Do tego dochodzi aż 15 kryteriów technicznych, gdzie najwięcej punktów można zdobyć za:

  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: za aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) mamy bonus 15 pkt,
  • pojemność skokowa silnika powyżej 7 000 cm3 (MAXI) i 10 000 cm3 (MEGA) – 8 pkt,
  •  zależna (sztywna) oś przednia – 3 pkt,
  • szyba czołowa składająca się z trzech części: części dolnej lewej, części dolnej prawej -podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 2 pkt,
  •  poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 2 pkt,
  • poszycie dachu nadwozia wykonane: ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub ze stopów aluminium, lub z elementów stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 2 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc (dla pasażerów stojących i siedzących oraz dla kierowcy): powyżej 95 (MAXI), powyżej 144 (MEGA) – 17 pkt,
  • udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń - 40% (i więcej) – 15 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy: do 8 kg włącznie (MAXI), do 12 kg włącznie (MEGA) – 2 pkt,
  • system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 6 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 6 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 6 pkt,
  • okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt, silnik i autobus tego samego producenta – 12 pkt.

Dwie oferty

Z gliwickiego SWZ wynika, że żaden z producentów nie może liczyć na komplet punktów w kryteriach technicznych. Są one bardzo zróżnicowane i dają one niekiedy przewagę np. Solarisowi (sztywna belka, czy szyba przednia dzielona w pionie), a innym razem są bardziej łaskawe dla MAN-a, Mercedesa czy też Volvo (autobus i silnik tego samego producenta). To jednak ostatnie z wymienionych kryteriów technicznych jest znacznie wyżej punktowane, aniżeli te, które stosuje Solaris.

Zgodnie z naszymi przewidywaniami 2 marca swoje propozycje w Gliwicach złożyły dwie firmy:

  • Solaris Bus & Coach z PEKAO Leasing na kwotę 36.234.335 PLN brutto / 29.458.809,40 PLN netto z autobusami Urbino 12 mild hybrid i Urbino 18 mild hybrid
  • MAN Truck & Bus Polska z PKO Leasing na kwotę 36.419.343,31 PLN brutto / 29.609.222,20 PLN netto mln PLN brutto z autobusami Lion`s City 12 C EfficientHybrid i Lion`s City 18 C EfficientHybrid

Z kolei zamawiający poinformował, że kwota jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi netto: 20 800 000,00 zł / brutto: 25 584 000,00 zł.

To oznacza przekroczenie budżetu do najtańszej oferty Solarisa aż o 10,7 mln zł brutto! Takiej różnicy już dawno nie było w autobusowych przetargach, dlatego albo jest to jakaś techniczna pomyłka ze strony zamawiającego, albo bardzo skąpy budżet. Natomiast jeżeli będzie tutaj dołożenie, to na punkty to postępowanie wygra MAN, który złożył ofertę tylko o 150 tys. zł droższą od Solarisa.

Gliwickie hybrydy

Hybrydowe solówki dla PKM Gliwice mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś przeguby – od 17,5 do 18,75 m. Ich wysokość nie powinna być większa niż 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez odpowiednio troje i czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA). Autobusy będą wyposażone w hybrydowy zespół napędowy. To znaczy, że mają  posiadać status pojazdu hybrydowego (potwierdzony dokumentem homologacyjnym autobusu uprawniającym do rejestracji pojazdu jako hybrydowy). Dodatkowo pojazdy powinny posiadać funkcję rekuperacji energii. Silnik spalinowy będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny.

 Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie, z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia, „wandaloodporne”, „miękkie” – wyposażone w pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania.

Z kolei przedział kabiny kierowcy będzie całkowicie oddzielony od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. PKM nie dopuszcza jednak wykorzystania I skrzydła przednich drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się jeden (w przegubach – dwa) ekran LCD podsufitowy za kabiną kierującego pojazdem (i za przegubem). Ekran podsufitowy musi umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Ponadto, w autobusach znajdą się tablice elektroniczne reklamowe (2 sztuki w hybrydach MAXI i 4 sztuki – w MEGA) umieszczone pod sufitem. Każda z tablic wykonana powinna być na bazie matrycy LCD podświetlanej diodami LED o przekątnej min. 21,5 cali (będą dwustronne).

Odnowa floty

28 lutego na gliwickie ulice wyjechało 10 elektrycznych autobusów marki Volvo. Kursują one na liniach A4, A4N (między Teatrem Miejskim przy ul. Nowy Świat a zajezdnią PKM przy ul. Chorzowskiej) oraz okrężnej 676, liczącej 28 przystanków (z Sikornika m.in. przez plac Piastów, ul. Lipową, Warszawską, Górnych Wałów, Nowy Świat, Zygmunta Starego, Rybnicką, z powrotem na Sikornik).

Od niedawna po gliwickich ulicach jeździ także 15 hybrydowych autobusów marki MAN Lion’s City 19C, a PKM - obok toczącego się postępowania na 19 hybryd - planuje dalsze powiększenie taboru o kolejne autobusy hybrydowe.

-"Mieszkańcy Gliwic korzystają z nowoczesnego taboru. Dzięki projektom unijnym pozyskaliśmy już 36 autobusów, teraz na gliwickie ulice wyjedzie kolejnych dziesięć. Złożyliśmy też wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych kolejnej dużej inwestycji – zakupu 17 autobusów hybrydowych – powiedział Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.