Solaris się buduje
infobus
12.04.2006 17:51
Solaris się buduje
We wtorek 4 kwietnia odbyło się uroczyste otwarcie nowej hali fabrycznej firmy Solaris Bus &Coach S.A. To jedak Ne koniec –do grudnia 2007 r. fabryka powiększy się o kolejnych 10.000 metrów kwadratowych. Łączna wartość inwestycji to ok. 40 mln złotych. Jak już pisaliśmy na łamach InfoBusa –budowa nowego kompleksu fabrycznego Solarisa została podzielona na dwa główne etapy. Pierwszy z nich rozpoczął się w sierpniu 2005 roku i w kwietniu mogliśmy oglądać efekt finalny. W ciągu tych ośmiu kolejnych miesięcy powstało łącznie ponad 13,5 tysiąca metrów kwadratowych nowej powierzchni użytkowej. Na tę część nowej fabryki składa się:
· hala lakierni i transportu wewnętrznego o powierzchni 4900 m2
· hala podmontażu o powierzchni 1800 m2
· hala montażu końcowego o powierzchni 2700 m2
· 1000 m2 powierzchni magazynowej
· ponad 3000 m2 pomieszczeń socjalno-biurowych i pomieszczeń zaplecza technicznego.
Łącznie oddana do użytku powierzchnia przekracza 13,5 tysiąca metrów kwadratowych. Dodatkowo wokół nowej hali powstało 9 tysięcy m2 placów i dróg dojazdowych. Pierwszy etap inwestycji, która została oddana do użytku kosztował 23 mln złotych. Do oddanej do użytku pierwszej części nowej fabryki została już przeniesiona produkcja z dotychczas zlokalizowanych w Bolechowie hal. – Ta inwestycja była efektem rosnącej liczby zamówień od naszych klientów –mówi Krzysztof Olszewski prezes Solaris Bus &Coach. – Budowa nowej fabryki na pewnym etapie okazała się także konieczna dla poprawy procesów produkcyjnych i efektywności. Docelowe zgromadzenie całej produkcji pod jednym dachem pozwoli nam na znaczne podniesienie naszej efektywności i jakości, a w efekcie pozwoli na zwiększenie naszej konkurencyjności na rynku polskim i rynkach eksportowych. Mogę stwierdzić, że dzisiaj Solaris Bus &Coach to jedna z najnowocześniejszych fabryk autobusów w Europie.
I etap –podsumowanie
W nowo wybudowanej hali fabrycznej znajdują się: dwa stanowiska montażu osi i przegubów, trzy stanowiska klejenia wykładzin i szyb, cztery kabiny lakiernicze i kabina szlifierska. W hali montażu końcowego znajduje się 12 stanowisk podstawowych, trzy stanowiska uruchomienia silnika i elektryki oraz trzy stanowiska rezerwowe. Łącznie w oddanej do użytku fabryce zlokalizowanych jest 30 stanowisk produkcyjnych. Przeniesienie części produkcji autobusów do nowej fabryki pozwoliło zwiększyć dzienną wydajność do 5 autobusów dziennie. Docelowo po oddaniu do użytku drugiej części fabryki i przeniesieniu do nowej hali spawalni i budowy szkieletów wydajność fabryki autobusów marki Solaris wzrośnie do 8 pojazdów dziennie.
Przy konstruowaniu nowej fabryki szczególnie istotne były kwestie związane z szeroko rozumianą ochroną środowiska. Zlokalizowane w nowej fabryce kabiny lakiernicze zostały wyposażone w nowoczesny system utylizacji zanieczyszczeń powietrza. Wymiana powietrza z kabiny lakierniczej odbywa się poprzez specjalny adsorber z węglem aktywnym oraz dopalacz katalityczny. Dzięki temu powietrze opuszczające kabiny lakiernicze jest pozbawione szkodliwych substancji. Dodatkowo wszystkie kabiny lakiernicze oraz szlifierskie i kabiny konserwacji podwozia wyposażone są w system central nawiewno-wywiewnych, który przy dużej wymianie powietrza pozwala utrzymać temperaturę na stałym poziomie, zapewniając duży komfort pracy. W całym kompleksie fabrycznym zastosowano energooszczędne, metalohalogenkowe źródła światła. Hala ogrzewana jest instalacją gazową w systemie tzw. nagrzewnic bezpośrednich. Nowoczesne rozwiązania zostały zastosowane także w hali transportu wewnętrznego. Dzięki specjalnej rampie przemieszczającej się na szynach możliwy jest poprzeczny transport autobusów pomiędzy poszczególnymi stanowiskami fabryki. Dzięki temu w zdecydowany sposób została ograniczona powierzchnia konieczna do transportu autobusów wewnątrz hali.
Zakończenie drugiego etapu, który już się rozpoczął i będzie zwieńczeniem całej budowy nowego kompleksu fabrycznego, planowane jest na koniec roku 2007. W tym etapie powstanie spawalnia o powierzchni 7,8 tysiąca m2, tysiąc metrów kwadratowych powierzchni magazynowej oraz 1200 m2 pomieszczeń socjalno-biurowych. Tym samym cała nowa fabryka będzie posiadać łączną powierzchnię ponad 23,5 tysiąca m2. Średnia wysokość użytkowa nowej fabryki to 10 m. Kubatura nowej fabryki po zakończeniu drugiego etapu wyniesie 235 tysięcy metrów sześciennych.
10 lat minęło…
–„Oddanie do użytku nowej hali zbiegło się także z 10-leciem naszej fabryki. To pewien symbol naszego rozwoju, jakiego dokonaliśmy w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Mam nadzieję, że kolejna dekada będzie dla Solaris Bus &Coach równie pomyślna –mówi Krzysztof Olszewski prezes Solaris Bus &Coach.
Obecnie w firmie zatrudnionych jest ponad 1000 osób. Blisko 80% produkcji oznakowanej logo Solaris trafia do klientów zagranicznych. W ciągu 10 lat działalności spółka zdobyła ponad 80 klientów poza granicami kraju i 64 nabywców autobusów marki Solaris w Polsce. Do końca marca 2006 roku z fabryki Solaris Bus &Coach wyjechało już ponad 2500 autobusów. Blisko 1300 z nich trafiło do 64 klientów w Polsce, a pozostała część do odbiorców zagranicznych zlokalizowanych w ponad 80 miastach w 15 państwach Europy. –„W tym jubileuszowym roku planujemy także premiery nowych produktów. Mamy nadzieję, że dzięki naszym klientom, którzy są z nami już tak długo, kolejna dekada będzie dla Solaris Bus &Coach równie pomyślna” –powiedzieli Solange i Krzysztof Olszewscy.