Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris blisko 6 elektrobusów w Szczecinie. Oferta w budżecie

infobus
23.02.2021 12:00

23 lutego Miasto Szczecin otworzyło ofertę w przetargu na dostawę 6 nowych autobusów elektrycznych.

Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 365 dni od podpisania umowy. Autobusy mają być objęte minimum 4-letnią gwarancją na cały pojazd. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), zużycia energii (15%), gwarancji całopojazdowej (15%), pojemności magazynu energii (10%). Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Szczecin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2 – niższe lub równe 0,90 kWh/km  – 15 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa wynosząca 72 miesiące – 15 pkt,
  • pojemność magazynu energii – co najmniej 111 kWh – 10 pkt.

Jedna oferta

Dzisiaj tylko Solaris położył ofertę w Szczecinie i to bardzo dobrą pod względem cenowym. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 18.450.000,00zł brutto / 15.000.000 PLN netto, co daje koszt jednego szczecińskiego elektrobusu na poziomie 2.500.000 PLN netto.

Natomiast Solaris zaproponował sumę 16.661.826,00 PLN brutto / 13.546.200 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric na poziomie 2.257.700 PLN netto. W tym mamy 48 m-czną gwarancję.

Taka oferta na pewno ucieszyła szczecińskiego skarbnika – to prawie 1,8 mln zł oszczędności!

Pozostałe parametry oferty Solarisa są następujące:

Screenshot 2021 02 23 Szczecin 2008 11 22 D15 Inf Z Otwarcia Ofert 23 02 2021 12 20 53 Pdf

Szczecińskie elektrobusy

Sześć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,5 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu.

Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Elektrobusy muszą posiadać baterie lub inny rodzaj zasobników energii o pojemności min. 100 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 90 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,00 kWh/km. Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić między 40, a 90 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o zakresie mocy 270 – 560 kW. Dodatkowo autobusy mają mieć zamontowane na dachu panele fotowoltaiczne o mocy ok. 0,1 kW, w celu poprawy bilansu energetycznego.

Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony. Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację. W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia.

Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdzie się tablica o przekątnej 22 cale, wyświetlająca informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków – całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru, a także datę, godzinę, czas do odjazdu z przystanku początkowego, reklamy.

OSIEM ZAMÓWIONYCH

Przypomnijmy, że 15 września 2020 r. przedstawiciele Szczecina oraz firmy Solaris Bus & Coach podpisali umowę na zakup 8 autobusów bezemisyjnych Urbino 18 electric. Nowoczesne elektrobusy zostaną dostarczone do Szczecina do końca września 2021 roku. Wartość kontraktu to 32 miliony złotych

Spodziewamy się, że „solowe elektryki” będą podobnie wyposażone.

Osiem Urbino 18 electric zostanie przekazanych do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica. W przegubowych elektrykach zostaną zamontowane baterie Solaris High Power, o pojemności 182 kWh. Są to magazyny energii dedykowane do szybkiego ładowania, idealnie sprawdzają się więc w dynamicznym ruchu miejskim. Komfortową, płynną jazdę umożliwi oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy mogą być ładowane na dwa sposoby: za pomocą wtyczki plug-in lub pantografu o mocy do 560 kW, zamontowanego na dachu pojazdu.