Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris sam w Luboniu. Idealnie w budżecie. Na cztery hybrydy

infobus
19.10.2022 19:00

19 października Miasto Luboń otworzyło ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów hybrydowych.

O warunkach formalnych aktualnego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Autobusy mają być dostarczone do miasta w ciągu 360 dni od zawarcia umowy z producentem. Kontrakt ma dofinansowanie z rządowego programu „Polski Ład”. Zgodnie z przewidywaniami jedyną ofertę w tym postepowaniu położył Solaris Bus & Coach.

Co chciał Luboń?

Zanim przejdziemy do oferty, przypomnijmy preferencje zamawiającego:

  • zbiornik paliwa wykonany z tworzywa sztucznego – 5 pkt,
  • zawieszenie osi przedniej zależne – 5 pkt, silnik diesla pionowy w zabudowie wieżowej – 5 pkt,
  • szeregowy napęd hybrydowy – 4 pkt,
  • 8 i więcej miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 6 pkt.

Jak już pisaliśmy, naszym zdaniem w lubońskiej grze liczyło się właściwie tylko dwóch producentów specjalizujących się w „twardych” hybrydach. Solaris i Volvo. Nie może nam jednak umknąć premia w kryteriach technicznych za szeregowy układ hybrydowy – a to już cecha hybryd od Solarisa.

I to się potwierdziło 17 października – Luboń otrzymał ofertę tylko od Soalrisa na sumę 8.199.672 PLN brutto / 6.666.400 PLN netto, co daje jednostkową cenę za Urbino 12 hybrid na poziomie 1.666.600 PLN netto.

Z kolei budżet zamawiającego na ten cel wyniósł równo 8.200.000 PLN brutto. Czyli Solaris idealnie wpasował się w budżet, a my czekamy już tylko na formalny wybór i umowę.

Lubońskie autobusy  

Wszystkie autobusy mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, szerokość do 2,55 m, wysokość max. 3,4 m oraz niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych. Jednostką napędową pojazdów będzie silnik spalinowy o mocy minimum 180 kW z momentem obrotowym co najmniej 700 Nm, spełniający normę spalania Euro 6. Autobusy mają być wyposażone w układ hybrydowy – szeregowy, równoległy albo szeregowo-równoległy. Silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego mają być elektryczną jednostką napędową, zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusem w ruchu miejskim. Moc silników nie może być mniejsza niż 100 kW. Silniki mogą pełnić funkcję generatora energii elektrycznej. Wymiana pasażerów będzie odbywała się poprzez 3 pary drzwi otwierane do wewnątrz, w układzie 2-2-2 o szerokości minimalnej 1200 mm.

Dla kierowcy przewiedziano kabinę typu zamkniętego, wyposażoną w: fotel z zawieszeniem pneumatycznym, amortyzowany, z zagłówkiem i lewym podłokietnikiem, a ponadto w: schowek na klucz, miotłę, haczyk na ubranie, podstawkę pod rozkład jazdy z lampką – format A5 lub klips oraz zamykaną kasetkę na bilety i pieniądze.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji co najmniej 28 siedzeń, z czego minimum 4 muszą być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Fotele mają być o budowie modułowej wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu. Wentylacja przestrzeni pasażerskiej będzie zapewniona przez 7 okien przesuwnych, a także dwie klapy sterowane przez kierowcę oraz klimatyzację całego pojazdu.

Przewoźnik chce, aby tablice zewnętrzne były diodowe w kolorze białym. Z kolei tablicę wewnętrzne stanowić będzie panel LCD o przekątnej 38 cali, zamontowany na boku pojazdu oraz tablica typu LED w kolorze czerwonym, przymocowana do sufitu. Wspomnieć należy, iż autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.