Solaris punktuje Busnex Poland w gwarancji. Będą nowe Urbino electric w Złotoryi
2 lutego Złotoryja rozstrzygnęła powtórzony przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zamówienie ma być realizowane w całości przez jednego wykonawcę i obejmuje dwa typy autobusów – MIDI i MAXI. Było to już drugie podejście miasta na zakup nowych autobusów elektrycznych. Za pierwszym razem zamawiający nie otrzymał ofert.
Z dwóch złożonych ofert - od Busnex Poland i Solaris Bus & Coach, wybór padł na Solarisa.
Złotoryja wybiera Solarisa
Największym mankamentem pierwszego przetargu były wymagania w zakresie podstawowych wymiarów autobusu MIDI. Chodzi przede wszystkim o jego wysokość, która miała wynieść maksymalnie 3,0 m. Naszym zdaniem, nie było możliwe spełnienie tego wymogu przez żadnego z producentów elektrobusów z tej kategorii. Zamawiający jednak stał twardo na swoim stanowisku skończyło się … anulowaniem przetargu. Potem miasto zmieniło swój kurs. Postulaty wykonawców zawarte w zapytaniach z poprzedniego przetargu zostały w dużej części uwzględnione w SWZ aktualnego postępowania.
Z treści zapytań złożonych w pierwszym przetargu wiemy, że zainteresowanych zamówieniem było co najmniej dwóch wykonawców. I to się potwierdziło. Przypomnijmy, że najważniejsza w tym przetargu była cena i gwarancja. Oferent w kategorii „parametry techniczno-użytkowe” mógł najwięcej zebrać punktów za:
- gwarancję całopojazdową – 72 miesiące – 50 pkt,
- gwarancję na ładowarki – 72 miesiące – 50 pkt.
21 grudnia do dolnośląskiego miasta zgłosiły się dwie firmy:
- Busnex Poland Sp. z o.o. z ceną 5 226 270,00 PLN brutto,
- Solaris Bus & Coach z ceną 5 608 800,00 PLN brutto.
Z kolei zamawiający poinformował, że na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 5 436 600,00 PLN brutto. To oznacza, że tylko przedstawiciel Yutonga w Polsce zmieścił się w budżecie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Okazało się jednak, że Solaris zaoferował wyższą cenę i zarazem zaproponował autobusy z najwyżej punktowaną gwarancją. To wystarczyło, aby pokonać firmę Busnex Poland. 2 lutego Złotoryja poinformowała o wyborze oferty Solarisa, uznając ją za najkorzystniejszą. Producent z Bolechowa zdobył w sumie 95,91 pkt, zaś jego konkurent – 78 pkt.
Autobusy elektryczne dla Złotoryi
Dwa zamawiane autobusy elektryczne mają mieć długość odpowiednio – od 8 do 9,3 m (MIDI) oraz od 10 do 12 m (MIDI/MAXI). Ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m. Krótszy elektrobus ma mieć możliwość przewozu co najmniej 52 pasażerów, zaś jego dłuższy odpowiednik – 67 pasażerów. Wymagany układ drzwi w obu pojazdach to 1-2-0. Oba autobusy mają być niskopodłogowe – to znaczy, że co najmniej 30% powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowić będzie powierzchnia bez stopni. Dodatkowo, z niskiej podłogi ma być zapewniony dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. Autobusy mają być poruszane napędem elektrycznym, o sprawdzonej konstrukcji, o mocy odpowiednio minimum 120 kW (MIDI) i 160 kW (MIDI/MAXI). Autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności nominalnej min. 220 kWh (MIDI) oraz 449 kWh (MIDI/MAXI). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 220 km. Baterie mają być ładowane poprzez wtyczkę plug-in.
Kabina kierowcy będzie w obu pojazdach wydzielona typu zamkniętego lub półzamkniętego, klimatyzowana, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem. Wewnątrz autobusów znajdziemy aż 8 gniazd USB. Autobusy będą wyposażone w tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Wewnątrz pojazdów znajdzie się wyświetlacz podsufitowy, przeznaczony do emisji reklam, który powinien umożliwiać prezentowanie zdjęć, plansz i filmów reklamowych. Takie autobusy do tej pory operowały w Złotoryi.
Na koniec dajmy, że przetarg na autobusy elektryczne dla Złotoryi można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/843162