Solaris przegrywa w Wilnie za Škodą i SOR. Na 91 trolejbusów
Znamy wyniki trolejbusowego przetargu w Wilnie. Pod koniec kwietnia spółka "Vilniaus viešasis transportas" (VVT) dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty i postawiła na duet Škoda-SOR.
Przypomnijmy, że w tym postępowaniu zmierzyli się dawni kooperanci, a teraz konkurenci: Solaris Bus & Coach z Trollino 12 i Škoda Group z modelem 32Tr. Kontrakt opiewał na 91 szt. pojazdów klasy MAXI, natomiast jest to początek wileńskiej odnowy trolejbusowej floty. W ubiegłym roku gmina stolicy Litwy zatwierdziła projekt zakupu 159 trolejbusów bateryjnych za 92,4 mln euro.
DWIE OFERTY
Jak zgrabnie to opisał dyrektor generalny VVT, Darius Aleknavičius: oferty w przetargu trolejbusowym VVT złożyło dwóch producentów:
- Czesi zaoferowali trolejbusy „Škoda”,
- Polacy – „Solaris”.
Przed ogłoszeniem zakupu firma aktywnie zapraszała do udziału w przetargu innych potencjalnych zainteresowanych, jak Van Hool, Hess, Iveco, Dancer i Yutong, jednak te firmy ostatecznie nie skorzystały z zaproszenia.
-„Porównaliśmy ceny zawarte w dwóch ofertach z ostatnimi zakupami trolejbusów w innych krajach i naszym zdaniem otrzymane oferty są konkurencyjne. Zwycięzca był oceniany nie tylko na podstawie zgłoszonej ceny, ale także na podstawie dziesięciu lat eksploatacji i kosztów utrzymania trolejbusu, w tym energii elektrycznej i napraw” – powiedział Darius Aleknavičius, szef VVT.
Škoda górą
Ostatecznie litewski przewoźnik zdecydował się na ofertę Škoda Group, obejmującą modele Škoda-SOR 32Tr. To 12-metrowe, niskopodłogowe trolejbusy z autonomicznym zasięgiem do 20 km bez sieci trakcyjnej. Do tego Škoda zaoferowała nowoczesny system bezpieczeństwa. To m.in. przyciski SOS nagrywające zdarzenia na wideo, układ ochrony przed kolizją, system automatycznego gaszenie pożaru i system rejestrujący jazdę. Zdaniem VVT zużywa on około 10 proc. mniej prądu na każdy przejechany kilometr.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dla komfortu pasażerów i kierowców trolejbus jest w pełni klimatyzowany i przystosowany dla osób z niepełnosprawnością, czyli mamy tutaj rampę, pasy mocujące, specjalne przyciski do zgłaszania potrzeby pomocy. Do tego trolejbus będzie posiadać uchwyty, które umożliwią przewożenie rowerów w kabinie trolejbusu.
W standardzie Wilno otrzyma gniazda USB do ładowania telefonów komórkowych, łącze WiFi, tablice i ekrany multimedialne, które dostarczają pasażerom odpowiednich informacji podczas podróży, a wygodne siedzenia zapewniają maksymalny komfort.
Jak informuje VVT, światowa premiera nowoczesnego trolejbusu Škoda 32Tr miała miejsce w Opawie pod koniec 2018 roku. Dodajmy, że spółka VTT jest największym operatorem transportu publicznego w Wilnie, obsługującym 76 ze 105 linii miejskich i obsługującym 657 pojazdów. 17 linii to trolejbusy. Posiada 252 trolejbusy w parku trolejbusowym, co stanowi 38%. Do 2020 roku flota trolejbusów została odnowiona o łącznie 41 nowych pojazdów, które dostarczyło konsorcjum Solaris-Skoda.
KONIECZNA WYMIANA
Burmistrz Wilna Remigijus Šimašius uważa, że zakup nowych trolejbusów jest konieczny, dlatego miasto w pełni popiera tę inwestycję.
-„Sprawny system transportu publicznego jest decydującym czynnikiem dla miast w walce z korkami i zanieczyszczeniem powietrza. Wilno, które zabiega o status miasta neutralnego dla klimatu, myśli o tym na co dzień i zaplanowało całą modernizację transportu publicznego, począwszy od przekazanych mu pasów ruchu, a skończywszy na odnowie pojazdów. Cieszę się, że w niedługim czasie po ulicach Wilna będą jeździć nowoczesne trolejbusy z autonomicznym przebiegiem wraz z nowymi autobusami. Nie mam wątpliwości, że ten wybór zrehabilituje trolejbusy w oczach tych, którzy dziś nie są zadowoleni z ich jakości” – powiedział burmistrz.