Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris powiększa rodzinę Optiline

infobus
08.08.2019 07:00

Od kilku lat linia części Optiline zdobywa wciąż nowych klientów, a u dotychczasowych wchodzi już na stałe miejsce na liście zakupowej. Solaris jednak na tym nie poprzestaje i wnikliwie wsłuchuje się w dalsze potrzeby klientów. Ugruntowana już pozycja producenta pozwala mu na podjęcie kolejnych kroków i dalszy rozwój rodziny produktów. W minionym roku powitaliśmy dwie nowości w portfolio Optiline.

Nowa generacja klocków hamulcowych Optiline
Klocki hamulcowe były produktem, który zapoczątkował linię Optiline. Tysiące klocków dostarczonych do klientów i miliony kilometrów eksploatacji przyniosły kolejne owocne doświadczenia. W oparciu o nie wprowadzono szereg usprawnień, które pozwoliły osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. W rezultacie, od jesieni minionego roku dotychczasowa wersja klocków hamulcowych Optiline została zastąpiona nową generacją.

W czym nowe klocki wyprzedzają swoich poprzedników? Są cichsze, łatwe w montażu i przyjazne środowisku, jednocześnie jednak zachowując tę samą udowodnioną wydajność i trwałość. Te założenia zostały osiągnięte dzięki kilku nieznacznym zmianom konstrukcyjnym.

Tą kluczową było wprowadzenie udoskonalonego materiału ciernego. Jest on bardzo podobny do poprzedniego, a zmiana polega na wykluczeniu jednego ze składników mieszanki i zmianie proporcji pozostałych. Tak niewielka innowacja wpłynęła w znaczący sposób na elastyczność materiału ciernego. Nowy cechuje się mniejszą twardością i większą ściśliwością, przez co powierzchnia klocka lepiej dopasowuje się do kształtu powierzchni tarczy, a w konsekwencji elementy przesuwają się po sobie znacznie ciszej. Co więcej, dzięki lepszej elastyczności klocki nie tylko nie zużywają się nadmiernie, ale także lepiej chronią powierzchnię tarczy hamulcowej. Wykluczenie jednego ze składników ma także duże znaczenie ekologiczne – pyły powstające podczas hamowania są o wiele mniej szkodliwe dla środowiska.

Dodatkowym rozwiązaniem wprowadzonym do nowej generacji klocków hamulcowych jest nacięcie na środku okładziny. Służy ono jako kanał odprowadzający pyliny i gazy wytwarzane w procesie hamowania. Dzięki temu rozwiązaniu, odprowadzane zanieczyszczenia kierowane są tak, by możliwie maksymalnie ograniczyć ich przedostawanie się do pozostałych elementów układu hamulcowego. Ponadto, dzięki temu nacięciu, równomiernie rozkłada się napięcie na powierzchni klocka i ograniczone jest ryzyko pęknięć na powierzchni okładziny.

Nowa generacja klocków hamulcowych została dokładnie przetestowana w rozmaitych warunkach: w laboratorium, na torach testowych i w rzeczywistej eksploatacji pojazdu na trasie w różnych warunkach klimatycznych. Pozytywny feedback otrzymany z testów potwierdza, że klocki Optiline dostarczyły klientom nie tylko komfort z jazdy, ale także bezpieczne hamowanie.

Miechy progresywne Optiline dla nowej generacji Urbino
Czwarta generacja autobusów Urbino dostarczana jest do klientów już od 5 lat. W związku z tym coraz więcej pojazdów osiąga etap, w którym niezbędne są kolejne przeglądy eksploatacyjne. Wymianom eksploatacyjnym podlegają również miechy zawieszenia pneumatycznego. Komponent ten jest szczególnie istotny, ponieważ ma decydujący wpływ na komfort jazdy pasażerów i kierowców. Dla Solarisa zapewnienie wygodnych warunków podróży jest priorytetem. Dlatego właśnie inżynierowie z Bolechowa skonstruowali autorskie rozwiązanie – miechy Optiline, w pełni odpowiadające wszystkim charakterystykom eksploatacyjnym nowych Urbino. W portfolio znajdują się dwa typy miechów dla różnych rodzajów osi, oba przeznaczone do Solarisów nowej generacji.

Miechy Optiline są miechami progresywnymi, czyli są wyposażone w czujnik, dostosowujący ilość powietrza w miechu do powierzchni drogi. Dzięki temu koła są zawsze w kontakcie z jezdnią, co zdecydowanie obniża ryzyko poślizgu pojazdu. Zmienne ciśnienie stabilizuje nadwozie, niwelując w tym samym wstrząsy w trakcie jazdy. Zwiększa to bezpieczeństwo pasażerów i ich komfort. Stabilizacja nadwozia redukuje bowiem drgania wyposażenia i w konsekwencji zmniejsza hałas w przestrzeni pasażerskiej.

Dzięki efektywnej ochronie konstrukcji pojazdu zmniejsza się zużycie poszczególnych komponentów. Progresywne miechy Optiline mogą zatem w wymierny sposób obniżyć koszty obsługi eksploatacyjnej. Dodatkowo, udowodniona w testach jakość produktu, pozwala wydłużyć okresy miedzy wymianami. Badania laboratoryjne dowiodły, że żywotność Miechów Optiline sięga nawet 9 mln cykli testowych, co odpowiada 900 000 km eksploatacji.

Nowe Solarisy Urbino jeżdżą już po drogach całej Europy, a zatem także przeznaczone do nich komponenty muszą być odporne na działanie rozmaitych warunków atmosferycznych. Miechy Optiline zaprojektowano po to, by zapobiec problemom najczęściej występującym w trakcie eksploatacji miechów. I tak, podstawy miecha zyskały podwójną warstwę chroniącą je przed korozją, by mogły zmierzyć się np. z warunkami drogowymi panującymi zimą na drogach w Skandynawii. 

Część gumowa miecha wykonana została natomiast ze specjalnej mieszanki opracowanej tak, by utrzymała odpowiednią twardość w dużych przedziałach temperatur – od -60°C do nawet 70°C. Dzięki temu miechy Optiline zachowają optymalną twardość zarówno podczas upałów w krajach południowych, a jednocześnie będą nadal elastyczne podczas mroźnych zim na północy Europy.