Solaris podsumowuje 2007 rok
W 2007 roku Solaris został niepodważalnym liderem polskiego rynku autobusowego. Producent z podpoznańskiego Bolechowa sprzedał w Polsce 302 autobusy, zajmując tym samym pierwsze miejsce z ponad 23% udziałem w rynku. Dla spółki był to równie udany rok w eksporcie. Poza granice kraju sprzedanych zostało 400 pojazdów marki Solaris. Całkowita sprzedaż firmy w roku 2007 wyniosła 702 pojazdy co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem 2006 aż o 20%. W 2007 roku z fabryki Solarisa wyjechały 702 pojazdy. Jest to w dwunastoletniej działalności spółki najlepszy rok mierzony liczbą sprzedanych pojazdów. Dla porównania w roku 2006 firma sprzedała 579 autobusów, a dwa lata wcześniej 610. W roku 2007 do polskich klientów trafiły 302 autobusy i trolejbusy. Klienci zagraniczni z 12 różnych europejskich państw kupili łącznie 400 pojazdów marki Solaris.
Tradycyjnie już największą część sprzedaży stanowiły niskopodłogowe autobusy miejskie Solaris Urbino –656 sztuk. Trolejbusów Solaris Trollino zostało sprzedanych 35, a autokarów Solaris Vacanza 11, wśród których były 4 autokary specjalne, pełniące funkcję mobilnych stacji do poboru krwi.
Typ
|
Solaris Urbino
|
Solaris Trollino
|
Solaris Vacanza
|
Eksport
|
366
|
32
|
2
|
Kraj
|
290
|
3
|
9
|
Razem
|
656
|
35
|
11
|
Tabela: Sprzedaż Solaris Bus &Coach S.A. w podziale na autobusy miejskie –Urbino, trolejbusy Trollino, autokary turystyczne Vacanza, dane w sztukach
Solaris liderem na rynku polskim
W roku 2007 Solaris został niepodważalnym liderem polskiego rynku autobusowego. Sprzedając polskim przewoźnikom łącznie 302 autobusy, wyprzedził wszystkich swoich konkurentów. Po raz pierwszy w historii swojej działalności Solaris objął pierwsze miejsce nie tylko w kategorii autobusów miejskich, ale także wszystkich kategorii łącznie, tj. autobusów miejskich, międzymiastowych i turystycznych.
W polskim rynku autobusowym udział Solarisa wyniósł ponad 23%. Rozpatrując tylko segment autobusów miejskich, udziały te wzrastają aż do 44%.
Producent
|
Sprzedaż w sztukach
|
% udział rynkowy
|
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
299
(bez Trollino)
|
23,18%
|
AUTOSAN Polskie Autobusy
|
250
|
19,38%
|
KAPENA-IRISBUS Kapena S.A.
|
136
|
10,54%
|
JELCZ Polskie Autobusy
|
134
|
10,39%
|
SOLBUS FA Solbus
|
105
|
8,14%
|
SCANIA Scania Polska
|
98
|
7,60%
|
MAN MAN – Star Trucks
|
82
|
6,36%
|
MERCEDES-BENZ EvoBus Polska
|
69
|
5,35%
|
VOLVO Volvo Polska Autobusy
|
35
|
2,71%
|
VDL BOVA VDL Bova Polska
|
30
|
2,33%
|
AMZ AMZ Kutno
|
27
|
2,09%
|
SETRA EvoBus Polska
|
15
|
1,16%
|
SOR SOR Libchavy
|
5
|
0,39%
|
ISUZU Wowo Białystok
|
4
|
0,31%
|
NEOPLAN MAN – Star Trucks
|
1
|
0,08%
|
Tabela: Polski rynek autobusów w 2007 roku. Źródło: JMK Analizy Rynku Transportowego
Największą liczbę Solarisów Urbino zakupiły w ubiegłym roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie –aż 150. Nie były to jedyne nowe autobusy ze znakiem jamnika jakie pojawiły się w ubiegłym roku na stołecznych ulicach. Prywatny przewoźnik firma Mobilis z Warszawy, kupiła w 2007 roku 53 Solarisy.
W segmencie autobusów turystycznych Solaris w minionym roku sprzedał 6 autokarów Vacanza. Ich odbiorcami były: Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, firma ITAKA (3 sztuki) oraz firmy przewozowe Heltour i Selment.
„Bardzo życzylibyśmy sobie aby ten trend na rynku polskim udało się utrzymać również w roku 2008. To wszystko zależy jednak od naszych klientów i ich zasobów finansowych przeznaczonych na odnawianie taborów autobusowych. Należy jednak przypuszczać, że zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w roku 2012, będą motorem napędowym koniunktury również w branży komunikacji publicznej”–komentuje Krzysztof Olszewski prezes Solaris Bus &Coach S.A.
Sprzedaż eksportowa
W 2007 roku Solaris wyeksportował łącznie 400 autobusów. Ich odbiorcami byli klienci z 12 państw europejskich. Tradycyjnie już od kilku lat największym zagranicznym odbiorcą były Niemcy, gdzie pojechało aż 225 Solarisów. Kolejnymi odbiorcami pod względem liczby zakupionych Solarisów byli klienci z: Norwegii –54 autobusy, Czech –29, Danii –22, Litwy –20, Austrii –12, Szwajcarii –11, Węgier –9, Estonii –8, Łotwy –5, Szwecji –3 i Włoch –2.
„Wśród wyeksportowanych w 2007 roku Solarisów były trzy autobusy hybrydowe, które zakupiły: Lipsk, Bochum (Niemcy) oraz Lenzburg (Szwajcaria). Zważywszy, że premiera tego produktu odbyła się jesienią 2006 roku, jest to bardzo dobry początek sprzedaży tego innowacyjnego produktu. Już dzisiaj mamy zamówienia na kolejne autobusy hybrydowe z Monachium i Hanoweru, a lada moment dostarczymy kolejną hybrydę do Bremy. Prowadzimy dalsze prace rozwojowe technologii hybrydowej stosowanej w naszych autobusach, tak aby nasza przewaga nad europejskimi konkurentami była jeszcze większa”–mówi Krzysztof Olszewski, prezes Solarisa.
Wyniki finansowe
W roku 2007 przychody firmy Solaris Bus &Coach S.A. wyniosły 714 mln złotych. Jest to w porównaniu z rokiem 2006 (542 mln) o 172 mln złotych więcej.
Inwestycje w roku 2007
W sierpniu 2005 roku Solaris rozpoczął kilkuetapową inwestycją, której celem jest utworzenie nowego kompleksu fabrycznego. W kwietniu 2006 roku do użytku została oddana główna cześć nowego obiektu o powierzchni 23 tysięcy m2. Po zakończeniu tego etapu inwestycji rozpoczęła się kolejna faza rozbudowy fabryki. W roku 2007 powstało łącznie kolejnych 9455 m2 hal produkcyjnych oraz powierzchni biurowych. Dodatkowo zostało wykonanych 5000 m2 nowych placów i dróg wokół kompleksu fabrycznego. Koszt inwestycji wykonanych w roku 2007 to ponad 35 mln złotych.
„W związku z rosnącą z roku na rok liczbą zamówień, decyzja o rozbudowanie fabryki była konieczna. W 2004 roku sprzedaliśmy 489 autobusów, w ubiegłym roku 702, a nasze tegoroczne plany zakładają produkcję na poziomie ponad 1000 autobusów. Realizacja tych celów sprzedażowych wymaga rozbudowy fabryki i zwiększanie mocy produkcyjnych. Wraz z rozbudową fabryki rośnie także zatrudnienie w naszej firmie. Na koniec minionego roku Solaris zatrudniał blisko 1300 osób. W tym roku również możemy zaoferować kilkadziesiąt miejsc pracy m.in. dla specjalistów z dziedziny mechaniki, mechatroniki czy elektryki. –mówi Krzysztof Olszewski, prezes Zarządu firmy Solaris.
Solaris Ukraina
Firma Solaris od wielu lat sukcesywnie powiększa obszar swojego działania eksportowego. W połowie 2007 roku została podjęta decyzja o ekspansji na rynek ukraiński. –W chwili obecnej trwają prace finalizujące utworzenie spółki Solaris Ukraina, której zadaniem będzie sprzedaż oraz serwis pojazdów marki Solaris. Pierwsze pojazdy testowe już zostały wysłane do głównych ukraińskich miast. Podobnie jak w Polsce, również na Ukrainie w ciągu najbliższych lat będzie można zaobserwować wzmożony popyt na nowoczesne środki komunikacji publicznej. Oczywiście jest to związane z organizacją Euro 2012. Ukraina potrzebuje nowoczesnych autobusów miejskich, a Solaris z pewnością do takich należy” –uzasadnia decyzję o ekspansji na rynek ukraiński Krzysztof Olszewski prezes Solaris Bus &Coach S.A.
Plany na rok 2008
„W roku 2008 planujemy sprzedaż na poziomie ponad 1000 autobusów. Wśród nich znajdzie się 225 pojazdów dla RTA w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Prowadzimy także prace konstrukcyjne nad kilkoma ciekawymi rozwiązaniami technicznymi w naszych autobusach, które zaprezentujemy na targach IAA w Hanowerze oraz targach Transexpo w Kielcach. Jednak do naszych najważniejszych zadań w roku 2008 należy rozpoczęcie sprzedaży tramwajów marki Solaris. W chwili obecnej zakończyliśmy już fazę projektowania i w najbliższym czasie rozpoczniemy już etap produkcji. Bardzo chcemy aby pierwsze tramwaje wyjechały na torowiska europejskich miast już na początku 2009 roku”–zapowiada Krzysztof Olszewki Prezes Solaris Bus &Coach S.A.
Wiosną na ulice Warszawy wyjedzie hybrydowy Solaris Urbino Hybrid. Na razie będzie to egzemplarz testowany przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie. –„Mamy nadzieję, że testowany hybrydowy Solaris okaże się interesującą propozycją dla MZA. Jest to obecnie najoszczędniejszy i najbardziej ekologiczny produkowany seryjnie autobus w Europie. Jesteśmy dumni , że jest to pojazd produkowany w Polsce przez nasza firmę. Liczymy, na to, że Warszawa będzie jednym z pierwszych miast w Polsce, które zdecyduje się na zakup hybrydowego Solarisa”. –mówi Krzysztof Olszewski.
Firma Solaris Bus &Coach S.A. w 2006 roku, jako pierwszy europejski producent, wprowadził do seryjnej sprzedaży autobus hybrydowy Solaris Urbino Hybrid. Autobus ten wyposażony jest w napęd elektryczno-dieslowski, dzięki czemu zużywa średnio od 15 do 26% paliwa mniej. Solarisy Urbino Hybrid jeżdżą już w Dreźnie, Lipsku, Bochum i szwajcarskim Lenzburgu. Firma realizuje kolejne zamówienia dla Bremy, Monachium i Hanoweru.