Solaris o rozwoju wodorowych autobusów [FILM]
W kwietniu miała miejsce Komisja Taboru Autobusowego podczas której Marcin Chodor przedstawił wodorowe dokonanie firmy Solaris i najnowsze plany na przyszłość.
Odpowiadając na wzmożone zainteresowanie rynku europejskiego bezemisyjnymi pojazdami transportu publicznego, Solaris Bus & Coach zapowiada premierę kolejnego ekologicznego autobusu. Do grona pojazdów z napędem alternatywnym dołączy Solaris Urbino 12 hydrogen – autobus wodorowy nowej generacji, napędzany energią z wodorowego ogniwa paliwowego. Oficjalna premiera pojazdu planowana jest w roku 2019.
Tymczasem w Białymstoku Marcin Chodor z Solaris Bus & Coach przybliżył szczegóły dotyczące tego nowego projektu i generalnie eksploatacji wodorowych autobusów. Oto najważniejsze wnioski:
-
12 metrowy autobus wodorowy zużywa około 8 kilogramów wodoru na 100 km. Przy cenie wodoru na stacji w Berlinie na poziomie 5 euro za kg daje to sumę 40 euro za 100 km. Autobus z silnikiem diesla spala na mieście około 40 litrów oleju napędowego na 100 km. Koszty paliwa są więc bardzo podobne, ale w przypadku wodoru jedynym składnikiem ubocznym w procesie jego przetwarzania na energię elektryczna jest para wodna.
-
Autobus wodorowy klasy MAXI kosztuje od 750 tys. do 1 mln euro.
-
Start seryjnej produkcji Solarisa Urbino 12 hydrogen zaplanowane jest na I kwartał 2020 r.
-
Największymi wyzwaniami przy konstruowaniu nowego modelu była wysokość (nie więcej niż 3400 mm) i wykorzystanie ciepła powstającego podczas powstawania energii
-
Zakładana sprzedaż wodorowych autobusów Solarisa to poziomie ok. 100 autobusów rocznie – od 2023 r. W Polsce zakładany poziom to ok. 20-30 szt. rocznie
-
Szansą na większa na zakup większej liczby wodorowych autobusów w Palce jest projekt JIVE2
-
Cały czas głównym dostawcą ogniw paliwowych jest kanadyjska firma Ballard
{https://www.youtube.com/watch?v=PWRwnyzy3mM}
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowa wodorowa generacja
Solaris Urbino 12 hydrogen będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, który z kolei będzie przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny. Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km.
Pojazd wyposażony zostanie także w małą baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in (tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych). Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy. Dwunastometrowy autobus będzie charakteryzować się dużą pojemnością pasażerską i zabierze na pokład aż do 80 podróżnych.
Solaris Urbino 12 hydrogen nowej generacji jest kontynuacją i rozwinięciem koncepcji, która ujrzała światło dzienne po raz pierwszy w 2014 roku wraz z dostawą do Hamburga dwóch przegubowych autobusów elektrycznych (Solaris Urbino 18,75) napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. W zaprezentowanych 4 lata temu autobusach, zasadniczym źródłem napędu były baterie. W nowym autobusie hybrydowym energia elektryczna napędzająca pojazd będzie pochodziła z wodoru, natomiast bateria będzie pełniła jedynie funkcję wspomagającą.
To nie jedyne nowoczesne rozwiązania zaproponowane w pojeździe. Dwunastometrowy Solaris Urbino hydrogen zostanie wyposażony w ultranowoczesne ogniwo paliwowe najnowszej generacji, którego moc wynosi 60 kW. Producent wykorzysta także najnowsze rozwiązania w zakresie technologii magazynowania wodoru, montując na dachu pojazdu butle wykonane z kompozytów – dzięki temu masa zbiorników spadnie o około 20% w porównaniu z poprzednim modelem. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii w pojeździe, zastosowany zostanie system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2, który pozwoli na wykorzystanie ciepła odpadowego z ogniwa paliwowego. To zupełnie nowa propozycja, która ma zagwarantować niezwykłą efektywność i znacząco zwiększyć zasięg pojazdu.
Oba dostarczone w 2014 roku do Hamburga Solarisy Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym jeżdżą regularnie na trasie linii 109. Oprócz tego polski producent dostarczył w zeszłym roku do Rygi pierwszy trolejbus napędzany ogniwem wodorowym zwiększającym zasięg. Jeszcze w tym roku w stolicy Łotwy będzie jeździć łącznie 10 takich pojazdów.
„