Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris na wystawie Transport Publics w Paryżu

infobus
20.06.2012 21:34
W dniach 5-7. czerwca w stolicy Francji miały miejsce targi transportu publicznego Transport Publics 2012. Oczywiście wśród wystawców nie mogło zabraknąć polskiego producenta –firmy Solaris Bus &Coach, która powszechnie doceniana jest w Europie za innowacyjność. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat Solaris z sukcesem wprowadził na rynek aż 10 nowych modeli pojazdów. A to jeszcze nie koniec i kolejne prace badawczo-rozwojowe już trwają. Najnowszym i najbardziej zaawansowanym tutaj projektem jest autobus z napędem elektrycznym, który także przyjechał do Paryża. Solaris Urbino electric, czyli pierwszy polski elektrobus został skonstruowany i zbudowany na bazie niskowejściowego (low entry) Solarisa Alpino o długości 8,9 metra. Od swojego spalinowego odpowiednika różni się jednak w bardzo wielu elementach, począwszy od zmienionego design zewnętrznego i wewnętrznego, jak również w wielu rozwiązaniach konstrukcyjnych. W prezentowanym prototypowym pojeździe liczba siedzeń wynosi 26+1. Dostępna jest również wersja z 29+2+1 miejscami siedzącymi. Dostawcą osi napędowej autobusu jest firma DANA, natomiast oś przednia to znane rozwiązanie firmy ZF. Sercem układu napędowego elektrycznego Solarisa jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny o mocy 120 kW dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe. Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda. Dostawcą baterii jest polska firma Wamtechnik z Warszawy. Zastosowane baterie litowe mają napięcie znamionowe 600 Volt i gromadzą energię o wartości 120 kWh. Magazyny energii chłodzone są cieczą. Wartość energii zgromadzona w bateriach, zamontowanych w elektrycznym Solarisie Alpino, pozwala na przejechanie do 100 km w trybie SORT1 i SORT2. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Energia zgromadzona w bateriach stanowi źródło „paliwa”nie tylko dla układu napędowego: dostarcza również energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy w autobusie, które zwykle napędzane są z wykorzystaniem kompresorów napędzanych z silnika spalinowego musiały zostać zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Baterie ładowane są poprzez złącze typu plug-in firmy Walter, zastosowane po raz pierwszy w hybrydowym Urbino 18. Ich napełnienie z terminala ładowania 3 x 400 V 63A trwa do 4 godzin przy założeniu, że baterie są całkowicie rozładowane. Baterie ładowane są także poprzez odzysk energii kinetycznej z hamowania w tzw. procesie rekuperacji. –„Uważam, że to prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych”–mówi Solange Olszewska, prezes zarządu Solaris Bus &Coach S.A. „Jeszcze niedawno wydawały się one odległą wizją przyszłości. Jednak my już dzisiaj prezentujemy taki pojazd, który mamy nadzieję uczyni nasze miasta bardziej przyjaznymi dla mieszkańców, ograniczając hałas i emisję szkodliwych spalin”–dodaje Olszewska.
Solaris Urbino electric w najbardziej zielonej wersjiSolaris Urbino electric w najbardziej zielonej wersjiSolaris Urbino electric w najbardziej zielonej wersjiSolaris Urbino electric w najbardziej zielonej wersji
InterUrbino z ostrym pazurem
Kolejnym pojazdem, który reprezentował nasz kraj w Paryżu był Solaris InterUrbino. To był debiut tego pojazdu po pierwszym faceliftingu i o długości 12,8 m. Gdzie jak nie w Paryżu promować nową stylistykę…Nowy design pojazdu wydaje się być teraz bardziej dynamiczny i agresywny. Można powiedzieć, że teraz wygląd InterUrbino jest bardziej …„poważny”. Nowy kształt nadkoli z charakterystycznym przetłoczeniem nadaje bocznym ścianom wyrazistości, aczkolwiek ten zabieg nie uniknie porównania z podobnym elementem w modelu Scania Touring. Nadal najbardziej rozpoznawalnym znakiem autobusu pozostaje charakterystycznie opadająca linia przedniej szyby, która już nie tylko zachodzi do prawego boku, ale także i do lewego. Jest to nie tylko element nowoczesnego designu. Poprawiona jest w ten sposób widoczność z fotela kierowcy, szczególnie kiedy autobus podjeżdża na przystanek. To nie jedyne rozwiązanie opracowane z myślą o najwyższym komforcie pracy kierowców autobusów InterUrbino. Estetyczne materiały wykończeniowe kokpitu oraz konsoli środkowej tworzą przyjazne otoczenie, które sprawia że prowadzenie InterUrbino to czysta przyjemność. Tym większa, że komora silnika skrywa jednostkę napędową Cummins zapewniającą dynamiczną jazdę przy niewielkim zużyciu paliwa. Silnik międzymiastowego Solarisa wyposażony jest w system OBD2 i spełnia restrykcyjne normy emisji spalin Euro5/EEV. Ze względu na przeznaczenie pojazdu, została w nim zamontowana manualna, sześciobiegowa skrzynia firmy ZF 6S 1010BO (klienci mogę jednak wybrać również skrzynię automatyczną). Dobrze dobrane przełożenia gwarantują płynną jazdę zarówno po płaskim jak i górzystym terenie. Oprócz podstawowego układu hamulcowego z systemem EBS2, autobus może być dodatkowo wyposażony w retarder lub hamulec górski w zależności od wymagań klientów.
Solaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyceSolaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyceSolaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyceSolaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyce
Przebadany pod każdym kątem
Z kabiny kierowcy szerokim przejściem pomiędzy rzędami siedzeń przenosimy się do przestrzeni pasażerskiej. Podróżni InterUrbino, mają do dyspozycji wygodne fotele z regulowanym oparciem. Wszystkie miejsca siedzące wyposażone są w pasy bezpieczeństwa. Zainstalowane pod sufitem, po obu stronach pojazdu, estetyczne półki udostępniają niespotykaną dotąd powierzchnię pozwalającą na przechowanie na nich znacznie więcej niż tylko bagażu podręcznego. Wśród licznych opcji pozostawionych klientowi jest między innymi możliwość wyboru rodzaju środkowych drzwi: jedno lub dwuskrzydłowych. Istnieje również możliwość zainstalowania specjalnej windy, która uczyni pojazd w pełni dostępnym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Te dwa czynniki determinują ostateczną liczbę miejsc siedzących w pojeździe. Dla wersji międzymiastowej są to 53 fotele, natomiast w wersji szkolnej autobus może zabrać na pokład do 59 pasażerów na miejscach siedzących.
Przeprowadzony cykl testów dla InterUrbino zawierał m.in. sprawdzian na dalekiej północy, za Kołem Podbiegunowym w miejscowości Rovaniemi, gdzie zlokalizowany jest tor testowy firmy Wabco. Przez cztery dni, w ekstremalnych warunkach atmosferycznych, przy temperaturze dochodzącej do blisko -30˚C, sprawdzane były przede wszystkim zachowania autobusu w awaryjnych sytuacjach, które mogą wydarzyć się na drodze. Dużą uwagę poświęcono systemom zwiększającym bezpieczeństwo podczas nagłych manewrów. Sprawdzano między innymi tor jazdy InterUrbino podczas popularnego „testu łosia”, czy podczas omijania przeszkody z włączoną i wyłączoną funkcją stabilizacji toru jazdy ESC. Szczegółowej analizie zostały również poddane reakcje autobusu w przypadku nadsterowności i podsterowności, przy pokonywaniu zakrętów. Prezentowany InterUrbino to finał ciężkiej, lecz niezwykle udanej, pracy zespołu designerów, inżynierów i konstruktorów.  Pełny zestaw danych technicznych InterUrbino dostępny jest tutaj.
Solaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyceSolaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyceSolaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyceSolaris InterUrbino 12,8 w nowej stylistyce