Solaris, Medcom, Ekonergetyka, Barcelona! Polski ZeEUS
Dwa tygodnie temu w Barcelonie zaprezentowanodwa elektryczne Solarisy Urbino 18. Tamtejszy operator, Transports Metropolitans de Barcelona pozyskał je w ramachprogramu ZeEUS. Autobusy mają wybitnie polską duszę. Odpowiadamy dlaczego.
Przegubowe Urbino 18 umożliwiająpodróż 110 pasażerom. 37 osób może podróżować na miejscach siedzących. Zniskiej podłogi dostępnych jest dziesięć foteli. Na pokładzie elektrobusu sąponadto dwie platformy dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Do autobusumożna dostać się dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Drzwi od drugichdo końca są odskokowo-przesuwne . Jedynie pierwsze otwierają się do środkapojazdu. Ich producentem oraz napędów do nich jest hiszpański Masats.
Czas na mechanikę i napęd. Układjezdny oparto na trzech osiach firmy ZF. Pierwsza to niezależna RL82EC,środkowa AVN132/80, a tylna to portalowy wolny most napędowy AV132/80.Jednostkę napędową stanowi silnik asynchroniczny austryjackiej firmy TSA typuTMF 35-44-4. Jej moc to 240 kW. Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 2100Nm. Barcelońskie Urbino 18 electric wyposażono w baterie o pojemności 125 kW,które zgrupowano w pięciu pakietach.
Napęd do sterowania silnikiemtrakcyjnym dostarczyła warszawska firma Medcom. Składa się on z falownika,kompletu przetwornic zasilania pomocniczego oraz urządzeń STG i RWN. Warto przytym zwrócić uwagę, że Solaris coraz częściej stawia na Medcom przy projektacheksportowych. To dowód na to, że stołeczna firma jest w stanie zaoferowaćportfolio produktowe, które spełnia wysokie oczekiwania zachodnich klientów.Medcom wyposażył w napędy elektryczne Urbino m.in. dla Hanoweru i Drezna.
Elektrobus został zbudowany z myśląo częstych i szybkich ładowaniach przez pantograf. W tym celu wykorzystanoładowarkę cityCHARGER. Urządzenie wyprodukowała firma Ekoenergetyka z ZielonejGóry. Ładowarka może ładować elektrobus prądem o mocy nawet 400 kW. Dzięki temuładowanie zostaje skrócone do kilku minut, a pojazd może bez problemuprzejeździć w ciągu dnia brygadę, na której przebieg to nawet 200 km. Kolejnązaletą cityCHARGER'a jest fakt, że dzięki temu rozładowanie baterii nie spadaponiżej 40%. Dzięki temu zwiększa się żywotność zasobnika energii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Solarisyi ładowarka rozpoczęły fazę testów na linii H16 w Barcelonie. TMB planujerozpocząć ich regularną eksploatację w listopadzie tego roku. Urządzenie ipojazdy, które sprzedano do Barcelony są częścią europejskiego projektu ZeEUS,w ramach którego 10 miast w Europie testuje autobusy elektryczne i hybrydoweoraz ich systemy ładowania.
Wspólnakooperacja Solarisa, Medcomu i Ekonenergetyki kolejny raz dowiodła, że polskiejfirmy już wypracowały swój pewny udział w elektrycznej rewolucji transportupublicznego. To ważne tym bardziej, że powinno nam uzmysławiać, w którymkierunku powinniśmy rozwijać nasz przemysł.
„