Solaris: kierunek Ateny!
Od początku br. fabryka Solaris Bus&Coach intensywnie realizuje największy, jednorazowy kontrakt w swojej historii. To dostawa 320 autobusów miejskich dla ateńskiego przewoźnika E.THE.L, w tym 220 szt. Solarisów Alpino 8,6 oraz 100 przegubowych Urbino 18.
Kontrakt na dostawę 320 autobusów miejskich pomiędzy Solaris Bus &Coach S.A., a ateńskim przewoźnikiem –firmą E.THE.L został podpisany jeszcze w lipcu 2008 r. Zamówienie warte ponad 80 mln euro obejmuje dostawy do Aten 220 autobusów Solaris Alpino o długości 8,6 metra oraz 100 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18. Zgodnie z umową, dostawy autobusów rozpoczęły się na początku br. –w ciągu 6 miesięcy od podpisania kontraktu. Warto podkreślić, że jest to największe, jednorazowe zamówienia, jakie do tej pory wygrał producent z Bolechowa. Dotychczasowe rekordowe zamówienia Solarisa to: kontrakt z BVG Berlin na 260 autobusów podpisany w roku 2004, umowa z RTA Dubaj na 225 Solarisów z roku 2007 i umowy z MZA Warszawa na 150 autobusów podpisywane w roku 2007 i 2008.
Grecja jest także nowym, 18 już eksportowym rynkiem Solarisa. Polskie autobusy spod znaku zielonego jamnika jeżdżą w: Austrii, Czechach, Danii, Estonii, Francji, na Litwie, Łotwie, Malcie, w Niemczech, Norwegii, Rumunii, na Słowacji, w Szwajcarii, Szwecji na Węgrzech, we Włoszech, i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Co ciekawe –ateński kontrakt zintensyfikował szerszą ekspansję naszego producenta na południu Europy i prawdopodobnie już niedługo na eksportowej mapie Solarisa pojawi się kolejny kraj z śródziemnomorskiego regionu –Portugalia. To oznacza „okrążenie”Hiszpanii –rynku o ogromnym potencjale, ale który do tej pory nie został jeszcze zdobyty przez firmę z Bolechowa. Teraz wydaje się to tylko kwestią czasu…
Grecy uczą cierpliwości
–„Przetarg ogłoszony przez ateńskiego przewoźnika był jednym z najtrudniejszych, w jakim do tej pory brała udział nasza firma. Wielostopniowe procedury oceny ofert, liczne testy i pomiary produktu, wizytowanie fabryk oferentów –to wszystko miało zagwarantować zamawiającemu, że wybierze produkt o najwyższej jakości. Zwyciężył Solaris.”–powiedział Krzysztof Olszewski, szef rady nadzorczej Solaris Bus&Coach. Łącznie cała procedura trwała ok. dwóch lat, a zdecydowanym faworytem wydawał się być włoski Irisbus, który już wcześniej dostarczał swoje autobusy dla Aten. Jego pozycja była dodatkowo wzmocniona przez ogromne doświadczenie w produkcji autobusów klas mini i midi –głównego elementu kontraktu. Jednak stało się inaczej i Ateny wybrały debiutującego na tym rynku Solarisa. Dzięki temu zamówieniu polski producent zdobył waży przyczółek w tym rejonie basenu Morza Śródziemnego, skąd jest już bardzo blisko zarówno do krajów b. Jugosławii, jak i Turcji.
Kilka słów o firmie E.THE.L. Przewoźnik zajmuje się transportem autobusowym w Atenach i w regionie stolicy Grecji, posiada ponad dwa tysiące klimatyzowanych i niskopodłogowych autobusów. Kursują one aż na 326 liniach. W mieście jest 7 zajezdni autobusowych.
Ateńska kompletacja
Wszystkie dostarczane do Aten autobusy są wyposażane m.in. w: specjalny system klimatyzacji przeznaczony dla krajów o ciepłym klimacie, elektryczną rampę dla wózków inwalidzkich, system monitoringu, kabinę kierowcy z elektrycznie zamykaną szybą i rolety na bocznych szybach. Jeżeli chodzi o układ napędowy to Solarisy Alpino dysponują silnikami Cummins ISBe4 250B o mocy 178 kW Euro 4, współpracującymi ze skrzyniami Voith 854.5. Natomiast przegubowe Urbino 18 posiadają jednostki napędowe DAF PR228 o mocy 228 kW, spełniające normy czystości spalin Euro 5, które współpracują ze skrzyniami Voith 864.6. O szczegółach kompletacji rozmawialiśmy z Tomaszem Mielczarkiem z działu technicznego Solaris Bus&Coach.
InfoBus.pl :Co nowego pojawiło się w konstrukcjach autobusów dla Aten?
Niewątpliwie najważniejsza zmiana to nowa zabudowa wieży silnika w Urbino 18. To w zasadzie pierwszy kontrakt, gdzie stosujemy seryjnie wieżę otwartą u góry. Takie rozwiązanie zapewnia większą wymianę powietrza w komorze silnika i tym samym lepsze odprowadzenie ciepła na zewnątrz. Od tego momentu dokładnie taką samą zabudowę będziemy stosować już jako standard dla wszystkich odbiorców, w tym także działających na ternie Europy Północnej. Aktualnie otwartą wieżę montujemy przy realizacji kolejnego zamówienia dla BVG Berlin. Kolejna sprawa związana z pracą w wysokiej temperaturze to nowy układ napędu wentylatora, gdzie zastosowaliśmy pompę wielotłoczkową, która w zależności od zapotrzebowania ustala najbardziej optymalną prędkość obrotów. Ponadto inne jest zawieszenie sprężarki klimatyzacji, którą teraz montujemy bezpośrednio na silniku, co poprawia nam trwałość pasków napędowych. Dodatkowo dzięki temu rozwiązaniu ograniczamy hałas w tylnej części przestrzeni pasażerskiej oraz dodatkowe drgania. Kolejna ważna zmiana dotyczy szerszego zastosowania zbiorników z tworzywa sztucznego. I nie dotyczy to tylko zbiorników paliwowych, ale także m.in. uzupełnienia oleju. Te wszystkie zmiany podyktowane wysoką temperaturą panującą w lecie w Grecji to także efekt doświadczeń zebranych z Dubaju. Analiza tych danych zaowocowała m.in. w zastosowaniu licznych zmiana w pojazdach dla Aten.
InfoBus.pl: Będąc w temacie Dubaju –jak sprawdzają się Wasze autobusy w tamtejszym klimacie?
Nie mamy z nimi większych problemów technicznych. Początkowo pojawiły się drobne kłopoty z ustawieniem klimatyzatorów, ale po prostu instalując je w naszym klimacie nie sposób odpowiednio je wyregulować pod kątem Dubaju, gdzie panuje zupełnie inna temperatura i ciśnienie powietrza. Na miejscu sprawa została rozwiązana.
InfoBus.pl: Wracając do Aten –jeżeli chodzi o specjalny system klimatyzacji przeznaczony dla krajów o ciepłym klimacie to na czym polega jego działanie?
To po prostu mocniejszy kompresor i bardziej wydajna jednostka dachowa firmy Sutrak.
InfoBus.pl: Czy jakieś zmiany nastąpił na stanowisku kierowcy i przestrzeni pasażerskiej?
Tak. We wszystkich autobusach zastosowaliśmy pulpit francuskiej firmy Actia, który po raz pierwszy pokazaliśmy na targach Kortrijk w 2007 r. Takie rozwiązanie stosuje nasz klient i stąd taki wybór. W przestrzeni pasażerskiej mamy powiększone kanały klimatyzacji, we wszystkich oknach zastosowaliśmy zwijane rolety, poza tym same szyby są przyciemniane z dodatkową powłoką termiczną. Zdziwienie może budzi spora liczba okien przesuwanych zabudowanych w pojeździe. To efekt greckich przepisów, które wymagają, aby 12% powierzchni okiennej stanowiły przesuwane okna. Zresztą Grecy – mimo działania klimatyzacji – otwierają okna podczas największych upałów, chcąc poczuć świeże powietrze. Cóż, sprawa jest dyskusyjna, podobnie jak elektryczne sterowana szyba w wewnętrznych drzwiach od kabiny kierowcy. Generalnie – co kraj to obyczaj. Na koniec zatrzymałbym się na chwile przy elektrycznie wysuwanej rampie podjazdowej dla wózków. Wielu naszych kierowców było zaskoczonych, że można ją wysunąć / wsunąć tylko jak są zamknięte drzwi. Taka procedura wynika z przepisów, które w ten sposób zabezpieczają to urządzenie przed uszkodzeniem podczas wsuwania czy wsuwania, ale przede wszystkim zapewniają pełne bezpieczeństwo pasażerom.
InfoBus.pl: Ile już obecnie autobusów dotarło do ateńskiego przewoźnika?
Do 9 marca była to suma 107 autobusów. Dodam, że pierwsze egzemplarze miały lekkie problemy, aby dotrzeć do Aten, gdyż strajkowali wówczas rolnicy, ale ostatecznie wszystko się dobrze zakończyło.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuje za rozmowę!