Solaris i Volvo w przetargu GZM na 32 elektrobusy. 15,5 mln zł różnicy
7 czerwca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otworzyła oferty w swoim pierwszym przetargu na zakup autobusów elektrycznych.
Pierwszych zamawianych pojazdów Metropolia spodziewa się w połowie 2022 r., a wszystkich - najpóźniej do końca marca 2023 r. Pojazdy, po 8, mają zostać rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM: trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach (8), Gliwicach (8), Sosnowcu (8) i Świerklańcu (8).
Co chciało GZM?
30 marca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na dostawę 32 nowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym, w tym:
- 27 szt. typu MAXI
- 5 szt. typu MEGA.
W projekcie zostanie kupionych też 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto zbudowanych dziewięć stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.
Znamy wymogi formalne, a zatem zaglądamy do pozostałych zapisów SIWZ. Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (55%), oceny technicznej (15%), ekologii (10%), warunków gwarancji i serwisu (20%). Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, GZM wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- szkielet nadwozia oraz poszycie (blachy) nadwozia pojazdu zbudowane są z elementów gwarantujących znaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich: aluminium, szkło hartowane tworzywo sztuczne, stal odporna na korozję, elementy stalowe, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 20 pkt,
- energia nominalna oraz magazynu energii (baterii trakcyjnych) – wynosi odpowiednio minimum 264 kWh i co najmniej 208 kWh – MAXI oraz co najmniej 365 kWh i 288 kWh – MEGA – 27 pkt,
- gniazda zasilania magazynu energii – pierwsze na przedniej ścianie autobusu, drugie na bocznej ścianie pojazdu za pierwszymi drzwiami – 15 pkt,
- pojazdy wyposażone w zależną oś – 3 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 1 pkt,
- całkowita liczba miejsc powyżej 85 (MAXI) i powyżej 134 (MEGA) – 10 pkt,
- udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń, bez miejsca dla kierowcy – powyżej 40% – 10 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy – do 6 kg – 3 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 3 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 3 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 3 pkt,
- okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt.
Dwie oferty
Ta skomplikowana punktacja - jak się dzisiaj okazało - nie będzie jednak potrzebna, gdyż metropolia otrzymała dwie oferty, z których jedna przekroczyła budżet. To propozycje:
- od Solaris Bus & Coach na sumę 107.815.650 PLN brutto / 87.655.000 PLN netto;
- od Volvo Bus Corporation (Szwecja) na sumę 123.336.854,93 / 100.273.865,79 PLN netto.
Z kolei budżet zamawiającego wynosił 120.269.400 PLN brutto. To oznacza, że producent z Bolechowa zmieścił się w kwocie zamawiającego na sfinansowanie tego zamówienia i jest o krok od kolejnego elektrycznego zwycięstwa. Cena oferty Volvo – o ponad 15,5 mln zł (!) droższa od Solarisa – daje dużo do myślenia…
Metropolitalne elektrobusy
Autobusy elektryczne klasy MAXI dla GZM mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a klasy MEGA od 17,5 do 18,75 m. Ich wysokość nie może być większa niż 3300 mm. Elektrobusy będą mogły przewieźć minimum 80 pasażerów (klasa MAXI) oraz co najmniej 115 pasażerów (klasa MEGA). Napęd elektryczny stanowić mają silnik lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Silnik ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: zewnętrzną ładowarką Plug-in oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB. Dopływ świeżego powietrza zapewnią przesuwne okna boczne, zaś ochłodę zapewni wydajny system klimatyzacji. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.
Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy). Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być zbudowane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Przed rozpoczęciem kursu do godziny odjazdu tablica przednia ma prezentować informację „Odjazd za: xxx min”, naprzemiennie z informacją o kierunku jazdy rozpoczynającego się kursu, przy czym numer linii rozpoczynającego się kursu ma wyświetlać się przez cały czas, niezależnie od wskazania tablicy kierunkowe. Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali. Będzie ona przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego.
Dofinansowanie z Geparda
Przetarg na dostawę 32 autobusów elektrycznych ma zagwarantowane dofinansowanie z NFOŚiGW. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dostanie do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.
Umowy na dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 w ramach programu Gepard II przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj. śląskiego, którzy przeprowadzą w programie projekty szacowane na łącznie 138,3 mln zł, podpisali 10 marca br.
GZM otrzymała w programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz RPO.