Podczas gdy w Polsce wazą się losy pierwszego przetargu na elektrobusy dla Warszawy (w tym tygodniu poznamy werdykt sądu), niemiecka stolica zamawia cztery elektrobusy marki Solaris. Będą zasilane poprzez system indukcyjny Primove firmy Bombardier. W lipcu br. firma Berliner Verkehrsbetriebe podpisała stosowaną umową z producentem z Bolechowa, a z oficjalnym ogłoszeniem wyniku przetargu BVG czeka na ostateczne uzgodnienie warunków finasowania projektu. Podobnie jak w Brunszwiku, budowa pierwszej linii komunikacji miejskiej obsługiwanej autobusami elektrycznymi zostanie dofinansowana przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury w ramach programu „Schaufenster Elektromobilität”. Już dziś wiemy, że w ramach w ramach berlińskiej inwestycji zostaną zakupione cztery elektrobusy Solaris Urbino 12 electric. Wszystkie mają zostać dostarczone w 2015 r. BVG może także skorzystać z opcji i zamówić dodatkowo jeszcze jeden, 12-metrowy egzemplarz. Dodatkowo w ramach przetargu wybrano dostawcę dwóch stacji ładowania indukcyjnego, które będą zasilały pojazdy podczas ich eksploatacji. To zadanie wygrała firma Bombardier Transportation GmbH, która bardzo podobny projekt realizuje już w Brunszwiku (też zresztą z Solarisem). Teraz będziemy mieli berlińskiej powtórkę tej udanej współpracy.
Przypomnijmy, że w tym roku firma Braunschweiger Verkehrs AG oficjalnie uruchomiła linię M19, którą docelowo będzie obsługiwało łącznie pięć elektrobusów marki Solaris wyposażonych w system Primove. To oznacza, że pod podłogą każdego z nich zostanie zamontowane urządzenie, którego zadanie polega na bezdotykowym pobieraniu energii z ładowarek, umieszczonych w infrastrukturze przystankowej. Już kilka minut wystarczy, aby uzupełnić energię elektryczną w bateriach i swobodnie kontynuować jazdę. Pierwszy wdrożony do eksploatacji w Brunszwiku model to Urbino 12 electric. Dzięki indukcyjnemu ładowaniu Primove można było w nim zainstalować baterie o pojemności zaledwie 60 kWh, co pozwoliło zaoszczędzić sporo miejsca i ograniczyć wagę pojazdu. Jeszcze w tym roku dołączą do niego cztery przegubowe modele Urbino 18 electric, które z kolei zostaną wyposażone w baterie o pojemności 90 kWh. Będą to zarazem pierwsze osiemnastometrowe elektryczne pojazdy, które opuszczą fabrykę Solarisa. Miejscowy przewoźnik Braunschweiger Verkehrs AG, w ramach podpisanej umowy, posiada również opcję na zakup dodatkowego pojazdu. Pierwszy etap projektu polega na zagwarantowaniu obsługi linii M19 okalającej centrum miasta tylko przez autobusy elektryczne. Wdrożenie bardzo zbliżonego projektu w Berlinie będzie miało zapewne podobny przebieg –najpierw powstanie testowa linia w centrum miasta, a następnie –w przypadku dobrych wyników eksploatacyjnych –zostaną utworzone kolejne bezemisyjne połączenia.