Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris i 2572 autobusy elektryczne w portfelu. Najciekawszy kontrakt: Oslo

infobus
25.09.2022 17:00

14 września, podczas konferencji #SolarisTalks poświęconej tematyce elektromobilności, producent autobusów z Bolechowa przekazał najnowsze dane na temat swojej działalności rynkowej.

Aktualnie spółka zakontraktowała 2572 autobusy elektryczne, z czego 1395 szt. już jeździ po europejskich ulicach. Za moment ich liczba radykalnie wzrośnie, gdyż firma zacznie realizować gigantyczny kontrakt dla Oslo – na 183 szt. Urbino 18,75 electric plus opcja. Tym samym Norwegia jest blisko detronizacji Włoch, jako najważniejszego kraju eksportowego dla wielkopolskich e-busów.

Ponad 2000 na liczniku

W ostatnich latach na rynku autobusów elektrycznych we Europie dokonała się prawdziwa elektromobilna rewolucja. Jeszcze kilka lat temu na elektryfikację floty autobusów miejskich decydowali się nieliczni. Zdecydowaną większość linii komunikacyjnych obsługiwały autobusy z napędem konwencjonalnym. W 2012 roku na ulice europejskich miast wyjechało jedynie 15 autobusów elektrycznych. W 2021 roku już co czwarty spośród nowo zarejestrowanych autobusach w Europie Zachodniej był autobusem bateryjnym, a ich łącza liczba sięgnęła poziomu 3282 szt.

W ostatnim czasie firma Solaris zakontraktowała 2572 autobusów elektrycznych – podczas gdy jeszcze w lipcu było to równo 2000 szt. 1395 pojazdów spośród tej puli została dostarczona i już dziś usprawnia komunikację publiczną. Kolejnych 1177 elektrycznych modeli będzie wyprodukowana w tym i w kolejnych latach.

Bateryjne Urbino wspierają nowoczesny, ekologiczny transport m.in. w Berlinie, Bolzano, Brukseli, Kluż-Napoce, Krakowie, Landshut, Madrycie, Mediolanie, Oslo, Paryżu, Warszawie i Wenecji – to tylko niewielka część spośród miast, gdzie wożą pasażerów.

-„W elektromobilność inwestujemy od dawna: projektujemy kolejne modele e-busów, rozwijamy technologie elektrycznych układów napędowych, wspieramy inicjatywy w zakresie przechodzenia na transport bezemisyjny. Od początku podkreślamy, że to właściwy kierunek rozwoju nowoczesnych systemów komunikacji miejskiej. Autobusy elektryczne naszej marki to dziś element codzienności mieszkańców ponad 100 europejskich miast i to dla nas największy powód do dumy” podsumował Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.

Najważniejsze kontrakty – Mediolan numer 1

Podczas spotkania w Krakowie, przekazano najnowsze informacje o najważniejszych e-kontraktach Solarisa to:

  • Mediolan (195)
  • Oslo (183)
  • Warszawa (152)
  • Berlin (133)
  • Kraków (76)

Jak widać numerem jeden jest cały czas gigantyczne zamówienie ATM Milano. W tym, roku włoski przewoźnik ponownie zamówił autobusy elektryczne od firmy Solaris, realizując kolejną transzę umowy ramowej na 250 pojazdów. Pierwsze dwie partie, łącznie 140 elektrycznych Urbino, zostały już dostarczone do klienta. Teraz przewoźnik domówił 75 sztuk Urbino 12 electric, które zgodnie z kontraktem trafią na mediolańskie ulice w drugiej połowie 2022 roku.

Umowa ramowa na dostawę łącznie do 250 autobusów elektrycznych dla ATM Milano to jeden z największych kontraktów na dostawy pojazdów elektrycznych, wygranych do tej pory przez firmę Solaris. Sukcesywna realizacja tego przetargu stanowi potwierdzenie wcześniejszych deklaracji mediolańskiego przewoźnika, zgodnie z którymi planuje on do końca 2030 roku całkowicie zrezygnować z autobusów z napędem konwencjonalnym. Dzięki realizacji kolejnej partii zamówienia – siedemdziesięciu pięciu przyjaznych dla środowiska, elektrycznych autobusów o długości 12 metrów – Solaris ponownie przyczynia się do tej elektromobilnej rewolucji.

Podsumowując - razem do Mediolanu z już dostarczonymi 40 Urbino electric, które ATM Milano zakupiło w 2019 roku, oraz 100 Urbino electric, zamówionymi rok później, daje to łącznie 215 autobusów. Zakontraktowane w tym roku pojazdy producent dostarczy do klienta w drugiej połowie 2022 roku. Do tego dochodzi jeszcze 30 trolejbusów Trollino 18 plus 50 kolejnych takich pojazdów w trakcie dostaw. Gigant!

Wicelider Oslo

Z kolei 14 stycznia Solaris podpisał drugą co do wielkości e-umowę – z norweską firmą Unibuss AS – na dostawę 183 sztuk Urbino 18 electric do stolicy Norwegii. Całkowita wartość kontraktu wygranego na drodze przetargu wynosi około 100 mln euro.

Autobusy, które trafią na ulice Oslo – Solaris Urbino 18,75 electric  – będą wyposażone w baterie High Energy o łącznej pojemności ponad 500 kWh. Ich ładowanie będzie się odbywało przy pomocy złączy typu plug in. Za napęd odpowiadać będzie silnik centralny o mocy niemal 250 kW.

Bezemisyjne Urbino electric częściowo zastąpią Urbino 18,75 z silnikami diesla jeżdżące dotąd na terenie śródmieścia Oslo (Oslo Inner City). Dostawa nowych pojazdów zaplanowana jest na kwiecień 2023 roku.

Co najciekawsze podczas konferencji zapowiedziano, Że ten kontrakt ma także opcję – na aż 42 egzemplarze dwuprzegubowych autobusów Urbino 24 electric. Takie zamówienie byłoby historycznym wydarzeniem dla wielkopolskiej firmy.

Poniżej film z okazji zakontraktowania 2000. e-busa. Z lipca.