Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris i 175 autobusów dla Rygi

infobus
22.11.2013 10:39

Solaris Bus &Coach wzmacnia swoją pozycję w krajach nadbałtyckich. Przewoźnik Rigas Satiksme ze stolicy Łotwy zamówił aż 175 szt. autobusów marki Solaris, w tym 115 szt. Urbino 18 i 60 szt. Urbino 12. Wszystkie będą wyposażone w silniki Diesla spełniające normę Euro 6. W tegorocznym przetargu na dostawę taboru wzięły udział łącznie 4 firmy, a złożone w październiku odwołania od decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty (m.in. przez Mercedes-Benz) przesunęły w czasie moment podpisania umowy na dostawę autobusów. Znacznie wcześniej, bo już w maju br., zawarto kontrakt na zakup 125 szt. przegubowych trolejbusów, które Solaris dostarczy we współpracy z czeską firmą Škoda Electric. Realizacja dostaw przewidziana jest na lata 2014-2018. Co ważne –oba zamówienia dodatkowo zakładają opcję rozszerzenia zamówienia o 30%. –„Jesteśmy dumni z obu podpisanych kontraktów i dziękujemy naszemu łotewskiemu partnerowi Rigas Satiksme, któremu dostarczamy pojazdy już od 2001 roku, za kolejny raz okazane zaufanie. Ta długofalowa współpraca jest dla nas potwierdzeniem jakości i niezawodności naszych autobusów oraz trolejbusów. Cieszymy się, że będzie ona w tak imponujący sposób kontynuowana”- mówi Martin Gruber, Członek Zarządu Solaris Bus &Coach ds. Sprzedaży, After Sales, Marketingu i Zapewnienia Jakości.

1.__i_front_760

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na Łotwę 253 autobusów i trolejbusów, z czego 30 pojazdów zasiliło flotę miasta Daugavpils, a 225 szt. dotarło do Rygi. Stołeczny przewoźnik eksploatuje 66 szt. autobusów Urbino 12 (rocznik 2001), 49 szt. Urbino 15 (rocznik 2002), 57 szt. Urbino 18 (rocznik 2002) oraz 52 szt. Trollino 18 (rocznik 2005). Do tego dochodzi jeszcze jeden autobus turystyczny Solaris Vacanza, który realizuje okazjonalne przewozy turystyczne. Łącznie Rigas Satiksme dysponuje flotą 476 szt. autobusów, 354 szt. trolejbusów i 267 szt. tramwajów. W strukturze autobusowego taboru oprócz polskiej marki Solaris (173 szt.) wyraźnie są tutaj obecne pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy. Łotewski przewoźnik ma w swojej flocie ok. 200 szt. autobusów Mercedes-Benz, w tym zarówno niskopodłogowe modele Citaro (50 szt. w wersji 12 m i 60 szt. w wersji 18 m), jaka i średniopodłogowe Conecto (68 szt. w wersji 12 m i 26 szt. w wersji 18 m). Pozostałą część floty tworzy mozaika rozmaitych marek, gdzie najsilniejszą pozycją ma model Ikarus EAG E91 (ok. 50 szt.)

2_760

W zakresie taboru trolejbusowego dominującą marką na ulicach stolicy Łotwy jest Škoda, która w 2007 r. zrealizowała tutaj potężne zamówienie 150 szt. pojazdów w wersji 12 m –Škoda-Irisbus 24Tr. Teraz czeska firma „dołożyła”do tego tegoroczny kontrakt na 125 szt. przegubowych pojazdów Škoda-Solaris 27 Tr i tym samym ugruntowała swoją pozycję na łotewskim rynku. Najnowsze pojazdy produkowane w kooperacji z polskim Solarisem będą sukcesywnie dostarczane ciągu najbliższych 5 lat, a pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do klienta już za rok. –„Trolejbusy będą wyposażone w pomocniczy silnik wysokoprężny przeznaczony do jazdy poza siecią. Pojazdy będą miały również klimatyzację i nowoczesny system informatyczny, w tym urządzenia do liczenia pasażerów”- opisuje Karel Majer, szef Škoda Electric Trolley. Warto podkreślić, że to trzeci ogromny kontrakt na dostawę trolejbusów marki Škoda podpisany w tym roku. Wartość dostaw dla Sofii (50 szt. z Solarisem), Bratysławy (80 szt. z SOR) i Rygi (125 szt. z Solarisem) to ok. 4,4 mld euro. Najnowsze trolejbusy dla Rygi zastąpią w pierwszej kolejności 66 szt. najstarszych trolejbusów, które osiągnęły wiek 12 lat (w tym 44 szt. 18-metrowych i 22 szt. 12-metrowych). Statystyki pokazują, że liczba pasażerów przewożonych przez trolejbusy w Rydze rośnie z roku na rok. W ciągu ostatnich trzech lat wzrosła o prawie 2 mln – z 44,4 milionów w 2010 roku do 46,2 milionów w 2012 roku. W tej sytuacji największą bolączką trolejbusowego transportu jest przepełnienie taboru i stąd decyzja zakupie nowych pojazd o bardzo dużej pojemności.