Solaris dostarczy MPK Poznań pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym

infobus
01.04.2008 13:19

W poniedziałek 31 marca przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o. podpisali z firmą Solaris Bus &Coach S.A. umowę na zakup autobusu z napędem hybrydowym – Solaris Urbino 18 Hybrid. Będzie to pierwszy w Polsce pojazd komunikacji publicznej z tak nowoczesnym napędem. Ekologiczny Solaris wyjedzie na ulica Poznania w październiku tego roku.

Hybrydowy Solaris Urbino 18 (foto: Solaris)

Firma Solaris z siedzibą w Bolechowie k. Poznania, jako pierwszy producent w Europie, rozpoczął seryjną produkcję i sprzedaż autobusów z napędem hybrydowym. Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze.
Hybrydowy napęd Solarisa Urbino Hybrid, to połączenie technologii tradycyjnego silnika spalinowego Diesla z silnikami elektrycznymi. Korzyści z zastosowania napędu hybrydowego to:
– zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do 30%, a co za tym idzie, redukcja emisji CO2 –gazu odpowiedzialnego za tzw. efekt cieplarniany
– zmniejszenie zawartości szkodliwych cząstek NOx w spalinach o 10-39%
– zmniejszenie ilości cząstek stałych w spalinach o 51-97%
– mniejszy hałas na zewnątrz i wewnątrz pojazdu
– autobus hamuje silnikami elektrycznymi, pracującymi w tym czasie jako generatory prądu, dzięki czemu energia powstająca podczas hamowania jest przechowywana w specjalnych bateriach, a autobus wymaga rzadszej wymiany tarcz i okładzin hamulcowych.
– rzadsze wymiany oleju w silniku dieslowskim, który jest mniej intensywnie eksploatowany
Dzięki powyższym cechom autobusy hybrydowe marki Solaris są wyjątkowo przyjazne środowisku. Właściwości napędu sprawiają, że jazda autobusem hybrydowym jest bardzo komfortowa i ekonomiczna, a im większe natężenie ruchu tym większe korzyści z zastosowanie napędu hybrydowego.

Hybrydowy Solaris Urbino 18 (foto: Solaris)

Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, to w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy o długości 18 metrów, który na pokład będzie mógł zabrać ponad 140 pasażerów.
Od momentu premiery Solarisy Urbino z napędem elektryczno-dieslowskim zakupiły takie miasta jak: Drezno, Lipsk i Bochum w Niemczech oraz Lenzburg w Szwajcarii. W realizacji są kontrakty z przewoźnikami z Bremy, Monachium i Hanoweru.
„Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, będzie ósmym w Europie i pierwszym w Polsce, tak nowoczesnym i przyjaznym środowisku autobusem. Jest to kolejny krok na drodze do popularyzacji tego innowacyjnego w transporcie publicznym rozwiązania. Myślę, że autobus z napędem hybrydowym w taborze poznańskiego MPK, to jeden z elementów, którym stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w grudniu br. Sądzę także, że poznański autobus hybrydowy, będzie przykładem i zachętą dla przewoźników z innych miast naszego kraju, a decyzję o zakupie autobusów hybrydowych pomogą podjąć ceny paliw na światowych rynkach”–mówi Solange Olszewska wiceprezes Solaria Bus &Coach S.A.

Hybrydowy Solaris Urbino 18 (foto: Solaris)

„Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Nie jest zatem przypadkiem zbieżność terminu zakupu autobusu hybrydowego z tegoroczną konferencją klimatyczną i związanymi z nią obchodami Roku Klimatu i Środowiska w Poznaniu. Warto również zauważyć, że zakup „hybrydy”był możliwy dzięki zaangażowaniu i pomocy ze strony Urzędu Miasta Poznania oraz współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Poznaniu i uzyskanie w efekcie tego środków finansowych.”–komentuje Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki.
Autobus z napędem hybrydowym Solaris Urbino Hybrid, w październiku 2006 podczas targów Transportu Publicznego Transexpo w Kielcach, otrzymał złoty medal dla najlepszego produktu. W listopadzie ubiegłego roku magazyn branżowy „Design News Polska”przyznał grupie inżynierów firmy Solaris tytuł konstruktorów roku za opracowanie i wdrożenie do produkcji autobusu hybrydowego. W lutym br. firma Solaris Bus &Coach wspólnie z Politechniką Poznańską, otrzymała główną nagrodę w konkursie Marszałka Województwa Wielkopolskiego „I-Innowacyjna Wielkopolska”, za opracowanie i zastosowanie w autobusie miejskim napędu hybrydowego.

Hybrydowy Solaris Urbino 18 (foto: Solaris)

„W taborze poznańskiego MPK do tej pory jeżdżą już 143 autobusy z Bolechowa, w tym 65 autobusów marki Solaris. Hybrydowy autobus będzie 66 pojazdem, którego symbolem jest zielony jamnik. –Jamnik dlatego, że jest długi jak autobus, ma krótkie łapki ponieważ nasze autobusy są niskopodłogowe, zwierzątko jest zielone ponieważ symbolizuje ekologiczność Solarisów. Dodatkowo jamnik, którym oznaczamy autobusy ma dwa serduszka, tak jak autobus który posiada silniki spalinowe i elektryczne”. –wyjaśnia znaczenie symbolu Solange Olszewska.

Hybrydowy Solaris Urbino 18 (foto: Solaris)

Solaris Bus &Coach jest liczącym się w Europie polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów turystycznych Solaris Vacanza oraz autobusów specjalnych. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku firma wyprodukowała blisko 4000 autobusów, które jeżdżą po drogach 18 krajów Europy. W kwietniu 2007 roku firma wygrała kontrakt na dostawę 225 autobusów do Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Solaris Bus &Coach jest firmą rodzinną. Założycielem i prezesem przedsiębiorstwa jest Krzysztof Olszewski. Pierwsze doświadczenia w branży autobusowej zdobywał w berlińskiej fabryce firmy Neoplan, gdzie pracował m. in. na stanowisku dyrektora fabryki. W 1996 roku otworzył fabrykę autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Firma wprowadziła autobusy niskopodłogowe na rynek polski. Solaris jest wieloletnim liderem na rynku polskim w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Od 2000 roku firma prowadzi sprzedaż eksportową. Na wielu rynkach zagranicznych Solaris Bus &Coach plasuje się w czołówce pod względem udziałów rynkowych. Firma nieustannie rozwija swoją paletę produktów. W 2006 roku Solaris wprowadził na rynek pierwszy w Europie autobus z napędem hybrydowym.
Za tydzień w InfoBusie zamieścimy wywiad z przedstawicielami MPK Poznań. Zapraszamy do lektury.