Solaris dostarczy do Otwocka dwa używane autobusy. W tym hybrydę

infobus
11.05.2023 19:06

21 marca spółka Solaris Bus & Coach podpisała umowę na dostawę dwóch używanych autobusów, w tym jedną hybrydę.

O przetargu na zakup pojazdów pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Nowy tabor ma wzmocnić bezpłatną komunikacji w mazowieckim mieście, co należy uznać za efekt rosnącej popularności lokalnego transportu publicznego. I bardzo dobrze!

dwa Solarisy

Poszukiwane przez Otwock używane autobusy muszą mieć m.in. pozytywnie zatwierdzony przegląd techniczny oraz wymienione filtry, olej i płyny niezbędne do bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Okres gwarancji na układ napędowy pojazdów, skrzynię biegów i silnik to 45 dni od momentu odbioru. Do tego zamawiający wymaga serwisu, oddalonego od Otwocka do 70 km.

Wymagany termin realizacji zamówienia  to 30 dni od daty  podpisania umowy, czyli teoretycznie te pojazdy powinny być już na miejscu. Z tego, co dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, to modele Urbino 12 diesel i Urbino 12 z hybrydą Eaton z lat 2014-2017.

Autobus hybrydowy dla Otwocka ma posiadać następującą charakterystykę:

  • Rok produkcji i przebieg: Od 2013 rok, przebieg nie wyższy niż 399 000 km
  • Całkowita długość pojazdu (mm): 11 000 ÷ 12 500
  • Minimalna liczba drzwi  3 (2-2-2 otwierane do środka)
  • Układ napędowy - hybrydowy, połączenie różnych źródeł zasilania z napędem elektrycznym w układ hybrydowy, Moc minimalna-  210 KM, norma EURO V.
  • Minimalna liczba siedzących miejsc pasażerskich (wg dowodu rejestracyjnego bez miejsca kierowcy): min. 25 / Minimalna liczba wszystkich miejsc pasażerskich – (wg dowodu rejestracyjnego, bez miejsca kierowcy): min. 50
  • Wymagania w zakresie komfortu: Klimatyzacja i ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej zapewniające równomierną temperaturę przestrzeni pasażerskiej.

Z kolei drugi, autobus konwencjonalny dla Otwocka ma posiadać następujące parametry:

  • Całkowita długość pojazdu (mm): 11 000 ÷ 12 500 Minimalna liczba drzwi  2 (w tym jedno dwuskrzydłowe otwierane do środka)
  • Rok produkcji i przebieg: Od 2013 roku, przebieg nie wyższy niż 399 000 km
  • Rodzaj silnika: Konwencjonalny zasilany olejem napędowym z turbo doładowaniem, moc minimalna - 210 KM
  • Liczba miejsc: Minimalna liczba siedzących miejsc pasażerskich (wg dowodu rejestracyjnego bez miejsca kierowcy): min. 25, minimalna liczba wszystkich miejsc pasażerskich – (wg dowodu rejestracyjnego, bez miejsca kierowcy): min. 50
  • Autobus całkowicie niskopodłogowy – w tym: brak stopni pośrednich na podłodze w przejściu środkowym (tj. w przejściu na całej długości przedziału pasażerskiego), brak stopni w drzwiach,
  • Wymagania w zakresie komfortu: Ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej zapewniające równomierną temperaturę przestrzeni pasażerskiej.

Nowa odsłona komunikacji

Pojazdy mają wzmocnić bezpłatną komunikację miejską, która działa w Otwocku od 2 stycznia. Aktualnie bezpłatne autobusy kursują po Otwocku na dwóch trasach:    

  • Linia M1 – Danuty – Orla – Danuty, przejeżdżająca przez Świder, operująca w godzinach 5:15-23:00    
  • Linia M2 – Mlądz – Orla – Mlądz, przejeżdżająca przez Śródborów, operująca w godzinach 4:50-22:20

Trasy te obsługują nowe autobusy ZAZ A08 w zielonej kolorystyce, z charakterystycznym dla Otwocka motywem sosen, który został wybrany przez otwocczan w drodze konsultacji. Pojazdami może podróżować 51 pasażerów (21 miejsc siedzących i 30 stojących). Pojazdy kursują co godzinę, siedem dni w tygodniu, także w święta. Pierwsze kursy są po godz. 4:00 i 5:00 rano, a ostatnie po godz. 21:00 i 22:00 (z wyjątkiem sobót, niedziel i świąt, kiedy godziny funkcjonowania komunikacji są skrócone). Przy projektowaniu rozkładów jazdy bezpłatnej komunikacji miejskiej uwzględniono rozkład pociągów SKM w kierunku Warszawy.