Solaris dostarczy dla KM Rybnik i nowe, i używane autobusy

infobus
13.06.2023 13:06

13 czerwca  Komunikacja Miejska Rybnik otworzyła ofertę w powtórzonym przetargu na leasing używanego autobusu klasy MAXI.

Za pierwszym razem operator nie otrzymał żadnych ofert, natomiast dzisiaj - za drugim razem - w Rybniku pojawił się Solaris, który zaproponował KM model Urbino 12. Przypomnijmy, że  31 maja śląska firma otworzyła ofertę na zakup używanego pojazdu hybrydowego klasy MEGA – także od Solarisa. Najprawdopodobniej dołączy on do 11 zamówionych już wcześniej pojazdów Solaris Urbino 12 hybrid. Ale już w wersji MEGA. Równolegle miasto zamknęło I etap wodorowego projektu, w ramach którego podpisano umowę na dostawę 20 sztuk Nesobusów.

MAXI POWTÓRKA

29 maja Komunikacja Miejska w Rybniku powtórzyła przetarg na autobus solowy, który ma być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 roku. Jego przebieg nie może być większy niż 700 000 km. Przypomnijmy, że za pierwszym razem przygotowany budżet wynosił 260.000 PLN i do tego postępowania nie zgłosił się nikt. Teraz mamy jedną  ofertą od Solarisa na sumę 341.940 PLN brutto, z kolei kwota przygotowana przez zamawiającego to 369.000 PLN brutto, czyli możemy mówić  o sukcesie przetargowym i wyłonieniu dostawcy.

Teoretycznie KM Rybnik będzie punktował teraz tę ofertę w dwóch kryteriach: ceny (60%), kryteriów technicznych (40%)., gdzie:

  • okres gwarancji całopojazdowej – gwarancja wyższa niż 48 miesięcy – ma 30 pkt,
  • zużycie paliwa przez autobus standardowy według testu SORT-2 - poniżej 30,01 l/100 km – 10 pkt.

Przypomnijmy, że napęd autobusu używanego ma być realizowany przez silnik 4 lub 6-cylindrowy, o mocy 200 kW (solo). Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6. Wymagany układ drzwi w autobusie o długości 12 m to 2-2-0. Zamawiający chce, aby stanowisko pracy kierowcy było oddzielone od przedziału pasażerskiego poprzez przeszklenie. Autobusy muszą być wyposażone w alkomat wykrywający obecność alkoholu w wydychanym przez kierowcę powietrzu oraz blokujący możliwość uruchomienia silnika pojazdu w przypadku wykrycia obecności alkoholu w wydychanym powietrzu. W przestrzeni pasażerskiej mają znaleźć się porty USB. Siedzenia będą o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia muszą być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Tablice zewnętrzne autobusów mają być wykonane w technologii LED RGB i powinny mieć możliwość wyświetlania treści w kolorze: białym jaskrawym lub bursztynowym. Zamawiający nie wymaga montażu monitorów wewnętrznych. fot. UM Rybnik

MEGA hybryda

Oprócz autobusu solowego, spółka KM Rybnik szukała też używanej hybrydy klasy MEGA. Pojazd ten miał mieć rok produkcji nie wcześniej niż 2016, a przebieg nie większy niż 500 000 km. Napęd autobusów miał być realizowany przez silnik 4 lub 6-cylindrowy, o mocy 220 kW (przegub) z normą emisji spalin Euro 6. Wymagany układ drzwi w autobusie 18 metrowym – 2-2-2-2.

Pod zakup pojazdu śląska firma przygotowała kwotę 1.725.000.00 PLN netto. Przy takich wymogach, 31 maja KM Rybnik otrzymała jedną ofertę od konsorcjum PKO Leasing i Solaris z modelem nU18 Hybrid w cenie 1.472.942,40 PLN brutto, która spokojnie zmieściła się w rybnickim budżecie.

Czekamy zatem na podwójny wybór najkorzystniejszych ofert w zakresie „używek”, umowy i przyjazd pojazdów z logo Solarisa.