Solaris czwarty na niemieckim rynku w 2009 r.
W 2009 niemieccy przewoźnicy zakupili łącznie 4774 autobusy o masie powyżej 8 t, co oznacza spadek sprzedaży zaledwie o 49 szt. (- 1,01%) w porównaniu z 2008 r. To w miarę bezbolesne przejście przez czas spowolnienia gospodarczego, bez –jak na razie –dynamicznych spadków. Przykładowo polski rynek autobusowy może tylko pozazdrościć tak wysokiej stabilności naszym zachodnim sąsiadom. Świetna sytuacja panuje w segmencie miejskim, gdzie poziom dostaw wzrósł w porównaniu z 2008 r. aż o 367 szt. (+ 18,48%) oraz w segmencie międzymiastowym, gdzie dostarczono tylko o 4 autobusy mniej niż przed rokiem (- 0,3%). Natomiast dekoniunktura mocno dotknęła kategorię autobusów turystycznych, gdzie poziom sprzedaży autokarów spadł do poziomu 1151 szt. –o 478 szt. mniej niż przed rokiem (- 24,72%.). Mniej autokarów sprzedali przede wszystkim producenci bardziej luksusowych pojazdów, jak Neoplan, Mercedes-Benz, Setra czy Volvo. Zmniejszyły się także dostawy w kategorii „inne autobusy”–z 174 szt. w 2008 r. do 140 szt. w 2009 r.
Tradycyjnie najwięcej autobusów w Niemczech sprzedał Mercedes-Benz –2157 szt., co zapewniło mu udział w rynku na poziomie 45,2%. Firma odnotowała minimalny spadek sprzedaży w porównaniu z 2008 r. –o 24 szt. To rewelacyjny wynik, biorąc pod uwagę fakt, że 2008 rok był dla tej marki wyjątkowo udany i w Niemczech sprzedała ona w całym 2008 r. aż 2181 autobusów (o 266 szt. więcej niż w 2007 r.). Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy zajął pozycję lidera we wszystkich kategoriach, zarówno w segmencie miejskim, jak i międzymiastowym oraz turystycznym. Tradycyjnie największą przewagę uzyskał w kategorii miejskiej, gdzie dzięki sprzedaży 1392 autobusów odnotował udział na poziomie aż 59%. W sektorze międzymiastowym udział Mercedesa wyniósł 32% (366 szt.), a w turystycznym 30% (346 szt.)
Drugie miejsce na rynku ma MAN ze sprzedażą 917 autobusów –czyli o ponad dwa razy mniej niż lider. Koncern z Monachium odnotował w 2009 r. spadek sprzedaży o 176 szt. w porównaniu do 2008 r. (- 23,75%). MAN przede wszystkim dobrze radzi sobie w segmencie miejskim, gdzie zajął drugie miejsce w rankingu (648 szt. z udziałem 27%). Natomiast w segmencie międzymiastowym rodzina Lion`s Regio uplasowała się dopiero na czwartym miejscu (za Mercedes-Benz, Setra, Irisbus), a seria Lion`s Coach w kategorii turystycznej zajęła piątą pozycję (za Mercedes-Benz , Setra, Neoplan i VDL Bova).
Trzecie miejsce w generalnym rankingu zajęła druga marka koncernu Daimler Bus –Setra, która sprzedała 690 autobusów –o 35 mniej niż w 2008 r. (- 4,8%). Najwięcej producent z Neu-Ulm dostarczył autobusów turystycznych (289 szt.), co jednak dało mu tylko pozycję wicelidera w tej kategorii (za Mercedes-Benz).
I czwarte miejsce, gdzie po raz pierwszy w historii uplasował się polski producent –Solaris Bus &Coach. To rewelacyjny wynik producenta z Bolechowa –o 28 szt. lepszy niż rok wcześniej (+ 12,2%). Producent oferuje w Niemczech tylko autobusy miejskie i w tym segmencie zajął wysokie 3 miejsce za Mercedes-Benz i MAN.
Ostatni z wielkich, niemieckich producentów –Neoplan, który w 2009 r. po raz pierwszy został wyprzedzony przez Solarisa, z wynikiem 155 szt. zajął dopiero piąte miejsce w rankingu. To o 107 szt. mniej niż przed rokiem (- 40,8%), co niestety oznacza kontynuację już kilkuletniego spadku sprzedaży tego producenta w Niemczech. Firma odgrywa znaczącą role tylko w segmencie turystycznym, gdzie Neoplan sprzedał w 2009 r. 147 autokarów i zajął trzecie miejsce w rankingu.
Najlepszym importerem autobusów w 2009 r. w Niemczech został polski Solaris. Drugie miejsce w tym rankingu (a szóste w łącznej klasyfikacji) ma włoski Irisbus, który zanotował dobry rezultat 147 szt. (+ 15 szt. / +11,3%). To efekt dostaw autobusów międzymiastowych i szkolnych dla niemieckich przewoźników (łącznie 129 szt.) Na kolejnym miejscu znalazło się Volvo z wynikiem 130 szt., co oznacza znaczący spadek –o 92 szt. –sprzedaży szwedzkiego producenta w porównaniu z 2008 r. (- 41,4%). Volvo straciło przede wszystkim w segmencie autobusów turystycznych, co jest pochodną ogólnego zmniejszenia się sprzedaży tego typu pojazdów zarówno w Niemczech, jak i całej Europie. Stawkę najważniejszych graczy zamyka holenderska marka VDL Bova, która mimo spadku sprzedaży o 26,6% w porównaniu do 2008 r. cały czas zajmuje czołowe miejsce wśród importerów.
Tabela 1. Sprzedaż autobusów w Niemczech w 2009 r.
Marka
|
2009
|
Udział [%]
|
2008
|
Udział [%]
|
Mercedes-Benz
|
2157
|
45,2%
|
2181
|
45,2%
|
MAN
|
917
|
19,2%
|
741
|
15,4%
|
Setra
|
690
|
14,5%
|
725
|
15,0%
|
Solaris
|
224
|
4,7%
|
196
|
4,1%
|
Neoplan
|
155
|
3,2%
|
262
|
5,4%
|
Irisbus
|
147
|
3,1%
|
132
|
2,7%
|
Volvo
|
130
|
2,7%
|
222
|
4,6%
|
VDL Bova
|
113
|
2,4%
|
154
|
3,2%
|
Van Hool
|
60
|
1,3%
|
56
|
1,2%
|
Scania
|
54
|
1,1%
|
64
|
1,3%
|
Temsa
|
48
|
1,0%
|
50
|
1,0%
|
VDL Berkhof
|
38
|
0,8%
|
0
|
0,0%
|
inni
|
41
|
0,9%
|
40
|
0,8%
|
Razem
|
4774
|
100,0%
|
4823
|
100,0%
|
źródło: KBA