Solaris buduje dwuprzegubowy Trollino 24
W ponaddwudziestoletniej historii, firma Solaris Bus & Coach S.A przyzwyczaiła doregularnego poszerzania oferty o kolejne innowacyjne pojazdy.
W 2006 roku, jako pierwszy europejski producent, wprowadziłado produkcji seryjnej autobus z napędem hybrydowym, a od 2011 posiada w ofercieelektrobusy. Najnowszym projektem, nad którym pracuje Biuro Badań i Rozwojufirmy Solaris jest dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów.
Po niedawnej prezentacji innowacyjnego trolejbusuwyposażonego w zwiększające zasięg ogniwo wodorowe dla przewoźnika RigasSatiksme z Rygi, Dział Rozwoju firmySolaris Bus & Coach przygotowuje pojazd, jakiego jeszcze w swojej ofercienie miał – dwuprzegubowy, trójczłonowy trolejbus o długości ponad 24 metrów.
Prototypowy pojazd -nowy Solaris Trollino 24 – powstaje z myślą o stworzeniu platformy doprzyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym,elektrycznym oraz trolejbusów. Zakończenie produkcji dwuprzegubowego trolejbusuplanowane jest na połowę 2018 roku. Następnie zostanie on przetransportowany najazdy testowe do wybranych europejskich miast, podczas których pojazdpodróżujący pod trakcją trolejbusową będzie przechodził badania homologacyjnedopuszczające go do ruchu pasażerskiego.
Najnowszy produkt Solarisa będzie pojazdem bardzo zaawansowanymtechnicznie. Napęd stanowić będą dwa silniki trakcyjnie, napędzające dwie osienapędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh)ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez stosowanytradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriachwykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje siępoza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta ośpojazdu będzie skrętna. Pojazd, o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2,wyposażony zostanie ponadto m.in. w elektryczne wspomaganie układukierowniczego.
Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy wyposażone będzie wogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą umożliwiający dobór najbardziejergonomicznej pozycji. Kierowca będzie miał także do dyspozycji dwa 8-calowemonitory wyświetlające obraz z kamery skierowanej na pantograf, a takżezewnętrznej kamery zamontowanej za drugim przegubem. W obszarze kabiny kierowcynie zabraknie również monitora, dzięki któremu kierowca będzie mógł obserwowaćobraz z kamer monitoringu zamontowanych przy każdych drzwiach, a także kamerycofania. Pojazd posiadać będzie również rozbudowany system informacjipasażerskiej, na który składać się będą tablice kierunkowe oraz trzy 29-calowemonitory zamontowane w przestrzeni pasażerskiej. Dodatkowo, o komfort podróżypasażerów dbać będzie wydajna klimatyzacja oraz liczne gniazda USBumożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Oświetlenie wnętrza innowacyjnegotrolejbusu wykonane będzie w energooszczędnej technologii LED. W przestrzenipasażerskiej zagospodarowano aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jestdostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom oograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózkiinwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.
Firma Solaris Bus & Coach wprowadziła do swojej ofertytrolejbusy już w 2001 roku. Od tego momentu blisko 1200 pojazdów tego typuzostało zamówionych i dostarczonych do klientów z 16 państw. Nowe Trollino 24to pojazd pod każdym względem innowacyjny, który jednocześnie stanowić będzieplatformę do rozwoju kolejnych pozycji w portfolio firmy.
„