Solaris blisko gigantycznego kontraktu dla Rzymu. Do 432 autobusów

infobus
29.07.2023 11:02

27 lipca włoski portal autobusweb.com poinformował o wielkim sukcesie Solarisa i zdobyciu dwóch prestiżowych kontraktów w stolicy Włoch.

Według tego źródła producent z Bolechowa został zwycięzcą dwóch zadań w ramach przetargu ogłoszonego przez Giubileo. Wygrana z Mercedesem i Iveco w Rzymie jest o tyle prawdopodobna, że dzisiaj to Solaris jest głównym dostawcą bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego we Włoszech.

Do 432 autobusów

W rzymskim przetargu na nowe autobusy wzięły udział trzy firmy: Iveco Bus, Mercedes i Solaris. Wielkopolski producent wygrał zadania obejmujące zakup:

  • 110 szt. przegubowych autobusów hybrydowych;
  • do 322 szt. autobusów na sprężony metan (CNG), z których 244 szt. stanowi podstawę zamówienia , a 78 szt. opcję – do zatwierdzenia w ramach nowego planu finansowego firmy transportowej ATAC Roma.

Wszystkie modele Solaris Urbino hybrid mają być wyposażone w silnik konwencjonalny oraz elektryczny, dzięki czemu zredukują zużycie paliwa średnio od 20 do 30%. Ponadto hybrydy mają mieć funkcję jazdy strefowej, czyli na określonych dystansach ich napęd automatycznie przechodzi w tryb jazdy całkowicie bezemisyjnej. Dodajmy, że obecnie to Mercedes realizuje dostawę 118 autobusów Citaro mild hydrid dla ATAC Rzym.

Czekamy zatem na rewelacyjnych dla wielkopolskiej spółki doniesień, przypominając, że po włoskich drogach już jeździ ponad 1600 pojazdów marki Solaris. Niemal 1/3 z nich to autobusy zeroemisyjne, zasilane energią elektryczną pochodzącą z baterii, ogniwa wodorowego lub zasilane z sieci trolejbusowej. Solaris jest wiodącym europejskim producentem rozwiązań e-mobilności dla transportu publicznego. Dzięki ekologicznym zakupom włoskich przewoźników, rynek ten dynamicznie się rozwija, stając się kluczowym w transformacji w kierunku zielonej mobilności.

Rzymska odnowa

Aktualnie najstarsze autobusy w Rzymie są zastępowane przez hybrydowe autobusy Citaro mild hydrid.

Pierwszy ze 118 egzemplarzy Mercedes-Benz eCitara Mild Hybrid został zaprezentowany w czerwcu, dostawy mają zakończyć się do końca lipca.

Model Citaro Mild Hybrid pozwala zaoszczędzić do 8% paliwa w porównaniu z tradycyjnym autobusem. Gwarantuje komfort pasażerom i większe bezpieczeństwo kierowcy. Każdy pojazd może pomieścić 24 pasażerów siedzących i 79 stojących. Miejski przewoźnik ATAC podkreśla, że wszystkie będą jest wyposażone w kasowniki Tap&Go do zakupu biletów kartą płatniczą, które są już dostępne w całej flocie.

Hybrydy zastąpią stare autobusy Citaro Euro 3 i będą stacjonować w Portonaccio, która to zajezdnia obsługuje linie centralne i peryferyjne.

ATAC Rzym

Plus elektryki

Zakup 118 nowych pojazdów przez ATAK to pierwszy krok w planie odnowy rzymskiej floty o ponad 1000 autobusów w ciągu najbliższych czterech lat.

Drugi to dostawa do 432 pojazdów hybrydowych i gazowych, a trzeci to 411 autobusów elektrycznych, na które trwa właśnie trzeci przetarg.  Obejmuje on dwie części na łącznie 396 elektrobusów klasy MAXI i trzecią część na 15 elektrycznych 18-metrowych autobusów przegubowych. To zamówienie o wartości ok. 300 mln euro zostanie sfinansowanych kwotą 292 mln z włoskiego krajowego planu odbudowy i odporności, z czego 109 przyjedzie do końca 2024 r. Tak duża liczba będzie wymagała przebudowy aż pięciu zajezdni ATAC.