Solaris blisko dostawy pierwszych elektrobusów dla MPK Legnica. Z ZTP 2.0

infobus
14.06.2023 17:04

14 czerwca Gmina Legnica otworzyła ofertę w przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych oraz trzech ładowarek dwustanowiskowych.

Jedyną ofertę w postępowaniu złożyła firma Solaris Bus& Coach, czyli dotychczasowy główny dostawca taboru dla dolnośląskiego przewoźnika. Autobusy mają być dostarczane do miasta w dwóch partiach. O ogłoszeniu przetargu na dostawę tych elektryków pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Inwestycja ma dofinansowanie w wysokości ponad 9 mln zł z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”.

Co chciała Legnica?

Zanim przejdziemy do złożonej dzisiaj oferty, przypomnijmy czego oczekiwał zamawiający. Gmina  wyróżniła trzy kryteria oceny ofert. Są to:

  • cena (60%),
  • warunki techniczno-eksploatacyjne (35%),
  • gwarancja na magazyn energii (5%).

Skupmy się jeszcze przez moment na kryteriach technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • silnik trakcyjny umieszczony centralnie - 5 pkt,
  • przetwornice napięcia wykonanie w technologii SiC - 1 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt, materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy) - elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym - 3 pkt,
  •  materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (dach i nadkola) - blacha ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium - 4 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu – 2 pkt,
  • zawieszenie przednie: oś sztywna - 3 pkt,
  • przednia szyba: dzielona w osi pojazdu – 4 pkt,
  • możliwość wymiany elementów poszycia bocznego bez konieczności: spawania, klejenia, nitowania, zgrzewania – 4 pkt.
fot. UM Legnica

jedna oferta

Trzon legnickiego taboru autobusowego stanowią Solarisy i to było widać w zapisach SWZ, gdzie wyszczególniono takie rozwiązania jak szyba przednia dzielona w pionie, przetwornice napięcia wykonanie w technologii SiC, przednia oś sztywna, itd., które w swoich elektrobusach stosuje producent z Bolechowa. W tej sytuacji spodziewaliśmy się tylko jednej oferty i tak też się stało.

14 czerwca tylko firma Solaris Bus & Coach położyła w Legnicy ofertę, która opiewa na kwotę 17.047 800 zł brutto / 13.860.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric (z ładowarką) na poziomie 2.310.000 PLN netto.

Z kolei zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 17.804.250,00 zł brutto, czyli o ok 750 tys. zł więcej niż oferta Solarisa. To oznacza, że producent z Bolechowa obronił Legnicę i dostarczy do tego miasta pierwsze elektrobusy we flocie MPK. Czekamy zatem na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy.

ELEKTRYKI KLASY MAXI

Legnickie autobusy elektryczne mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 11,8 m do 12,2 m i wysokości maksymalnie 3,3 m. Wymianę pasażerów zapewni troje drzwi pasażerskich, dwuskrzydłowych, otwieranych do wnętrza autobusu o szerokości efektywnej min. 1200 mm. Nad wszystkimi drzwiami autobusów muszą być zamontowane bramki do liczenia pasażerów. Jednostką napędową elektryków ma być silnik lub silniki elektryczne o mocy zapewniającej trakcję autobusu o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Baterie (akumulatory trakcyjne) mają pozwalać przejechanie w ruchu miejskim minimum 120 km na jednym cyklu ładowania oraz umożliwiać szybkie ładowanie z mocą do 250 kW. Ładowanie baterii będzie się odbywać zarówno poprzez zewnętrzną ładowarkę plug-in, jak i za pomocą pantografu opuszczanego na dach autobusu.

Wymagana jest kabina kierowcy typu zamkniętego. Stanowisko pracy kierowcy wyposażone ma być m.in. w radiotelefon, radio, oświetlenie LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego skorupowych, o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym z możliwością łatwego demontażu i montażu. W przestrzeni pasażerskiej zostaną zamontowane cztery podwójne porty USB.

Elektrobusy będą wyposażone w elektroniczne tablice zewnętrzne diodowe oraz wewnętrzną tablicę informacyjno-reklamową. Ma to być ekran 22 calowy na bazie matryc LCD.