Solaris: 47 elektrobusów dla Polski w 2017 r.
Tegoroczne e-dostawy Solarisa to łącznie 47 elektrobusów, w tym najwięcej elektrycznych autobusów pojedzie dla Jaworzna (22) i Krakowa (20). Te kontrakty są właśnie realizowane.
Najwięksi: Kraków, Jaworzno i Warszawa
Pozytywne doświadczenia z eksploatacji tych innowacyjnych pojazdów skłoniły zarządy spółek miejskiej komunikacji w Krakowie i Jaworznie do zwiększenia floty. Jeszcze w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych kolejnych 20, a do Jaworzna 22 autobusy elektryczne marki Solaris. Te kontrakty są właśnie realizowane i niebawem będziemy pisać o pierwszych oficjalnych przekazaniach.
Pisząc o największych odbiorcach nie można zapomnieć o Warszawie, po ulicach której już od dwóch lat jeździ 10 bateryjnych Solarisów. W ostatnich dniach po raz kolejny oferta Solarisa została wybrana jako najkorzystniejsza i tym samym MZA Warszawa powiększy swoją flotę na początku 2018 roku o kolejnych 10 w pełni bezemisyjnych autobusów elektrycznych. Czekamy tutaj jeszcze na podpisanie umowy Solaris-MZA.
Mniejsi także po stronie elektryczności
W komunikację miejską opartą na autobusach elektrycznych inwestują także mniejsze ośrodki. Miejski Zakład Komunikacji Chodzież i gmina Września zdecydowały się na model pojazdu Solarisa Urbino 8,9 LE electric. Oba miasta zakupiły po jednym egzemplarzu, by móc testować najnowocześniejszą technologię i najprawdopodobniej w przyszłości zdecydować się na kolejne autobusy bateryjne. Bliźniaczo podobne pojazdy dla Wrześni i Chodzieży wyposażone zostaną w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny polskiej firmy Medcom. Autobusy będą miały takie same baterie o pojemności 160 kWh, które ładowane będą za pomocą złącza Plug-In. Wielkopolskie miasta zdecydowały się na zbliżone wyposażenie autobusów, które posiadać będą wiele udogodnień dla pasażerów i kierowcy, m.in. Wi-Fi, ładowarki USB, a także czujniki cofania. Dodatkowym akcesorium zwiększającym bezpieczeństwo w Solarisie dla Wrześni będzie alkolock, który bada trzeźwość kierowców przed każdym uruchomieniem pojazdu. Z kolei autobus elektryczny dla Chodzieży zaopatrzony zostanie w bramki liczące pasażerów, tak by przewoźnik mógł prowadzić dokładne statystyki, jakie godziny przejazdów są najchętniej wybierane przez mieszkańców.
W tym roku także Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Sosnowca podpisało umowę na dostarczenie trzech nowych Solarisów Urbino 12 electric a Miejski Zakład Komunikacji z Ostrowa Wielkopolskiego czterech tego typu pojazdów. Bateryjne Solarisy dla tych miast będą miały zbliżony do siebie osprzęt. Podobnie jak pojazdy dla Chodzieży i Wrześni, będą one wyposażone w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny Medcom. W odróżnieniu jednak od Solarisów 8,9 LE electric będą one miały baterie o większej pojemności 200 kWh. W obu przypadkach pojazdy ładowane będą poprzez wykorzystanie ładowarki zewnętrznej za pomocą złącza Plug-In. Oprócz tego autobusy zostaną konstrukcyjnie przystosowane do zabudowania pantografu 200 kW dzięki specjalnie przygotowanej instalacji. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska i system automatycznego sterowania ogrzewaniem zapewnią komfort jazdy w każdych warunkach pogodowych.
Podsumowując
Tegoroczne dostawy Solarisa to łącznie 47 autobusy elektryczne, w tym:
-
Jaworzno (22 szt. w tym 4 szt. Urbino 8,9LE electric, 9 szt. Nowych Urbino 12 electric i 9 szt. Nowych Urbino 18 electric)
-
Kraków (20 szt. Nowych Urbino electric)
-
Ostrów Wlkp. (4 szt. Nowych Urbino electric)
-
Września (1 szt. Urbino 8,9LE electric)
Na rok 2018 przechodzą tegoroczne kontrakty (na łączną sumę 14 szt.) z:
-
Warszawy (10 szt. Nowych Urbino electric)
-
Sosnowca (3 szt. Nowych Urbino electric)
-
Chodzieży (1 szt. Urbino 8,9LE electric)
Na koniec warto wspomnieć, że polscy przewoźnicy miejscy już od kilku lat inwestują w pojazdy transportu publicznego z alternatywnymi rodzajami napędów, które z powodzeniem zastępują tradycyjne silniki spalinowe. Jest to trend, który na dużą skalę można obserwować w wielu europejskich i światowych aglomeracjach, a od roku 2016 jest on coraz bardziej zauważalny także w Polsce.
Pierwszymi w pełni bateryjnymi autobusami marki Solaris mogły pochwalić się: Ostrołęka, Inowrocław oraz Jaworzno, gdzie te bezemisyjne pojazdy kursują od roku 2015. Do grona miast, w których jeżdżą elektryczne autobusy polskiej produkcji zalicza się także Kraków, gdzie od roku 2016 jeździ pięć bateryjnych Urbino.
„